Klasszikus

Koncert hegedűre, brácsára, orgonára és zongorára – és szimfonikus zenekarra

2005.01.19. 00:00
Ajánlom
Persze nem egyetlen darabról van szó, hanem a Matáv Szimfonikus Zenekar szerda esti hangversenyének műsoráról. Sibelius Finnlandia című szimfonikus költeményét Mozart K 364 hegedű- és brácsaszólós Sinfonia concertantéja követte, majd a szünet után Camille Saint-Saëns legismertebb szimfóniája, a III., ún. Orgonaszimfónia hangzott el.

Az együttes a koncert bevételét a délkelet-ázsiai szökőár áldozatainak megsegítésére ajánlotta fel. A műsorközlő hölgy szavai olyan, a híradókból ismert képeket idéztek fel a közönség fejében, amelyekhez jól illett Sibelius zenéjének komor pompája. A vészjósló rézakkordok a kísérteties üstdobtremolóval magát a katasztrófát evokálták, a szomorú fafúvósállás és a szemlélődő vonósfelelet pedig a „tájképet csata után”. Aztán lassan mélyebbre süllyedtek ezek a rémképek, és fokozatosan áthelyeződött a hangsúly a zenei történésekre.

A lassú bevezetés méltóságához jól illett a zenekar sötét, néhol fedett, matt hangzása. A timpani vészterhes tremolója és a mélyvonósok tömör, itt-ott ráncolt szemöldökű hangképzése azonban később is markánsabban jutott érvényre, mint a cintányér zengése vagy a triangulum és a fuvola csilingelése. Számomra a gyorsabb, szenvedélyesebb zenei anyagból hiányoztak a csillogóbb árnyalatok. Bár ez a véglet még mindig sokkal indokolhatóbb zeneileg, mintha a darab az ünnepélyességét vesztette volna el a ragyogás kedvéért. És különben is: az Ász-dúr nem tartozik a legfényesebb hangnemek közé – nyugtattam meg magam a mű végén.

A Sinfonia concertante két szólistája Környei Zsófia és Bársony Péter volt. A sinfonia concertante műfajként nem egészen ugyanúgy viselkedik, mint egy „rendes” versenymű. Nagy empatikus készséget, zenekari gyakorlatot és kamarazenei vénát vár el előadóitól. Talán ezt hivatott leképezni, hogy a két szólista a leggyakrabban kottából játssza. Az este folyamán ez volt az egyetlen darab, amit a karmester is partitúrából vezényelt.

A zenekar tagjai közül sokan voltak kíváncsiak koncertmesterük Mozart-interpretációjára, ezért beültek a közönség sorai közé. Az együttes sajnos sokkal kiegyensúlyozatlanabbul szólt, mint a hangverseny első darabjában. Hiába volt tiszta és pontos a kürt, majd a fafúvósok válasza, ha az előbbi majdnem elfedte a zenekart, az utóbbiakból pedig szinte semmi nem hallatszott. Legalábbis a földszint jobboldalának 6. sorából. Úgy tűnt, a fafúvósok egyszerűen túl messze ülnek a többiekhez képest. Bár végeredményben sajnos a zenei paramétereket rontotta, ez azért mégis inkább szervezési, mint zenei probléma.

Mint ahogyan az is, hogy Bársony Péter kottatartója olyan magasra volt állítva, hogy az arca alig, a hangszere pedig egyáltalán nem látszott erről a földszinti helyről. Pedig átélt, stílusos és kifejező játékát szívesen követtem volna a szememmel is, nem csak a fülemmel. Megszoktam, hogy Mozart e darabját általában a hegedű vezeti, a brácsa pedig alkalmazkodik magasabb hangú testvérének rezdüléseihez. Nos, január 12-én este a Zeneakadémia Nagytermében pont fordítva történt mindez. Különösen a kadenciákban vált egyértelművé, hogy a mélyhegedű irányít. A darab legmegejtőbb pillanata egyébként éppen a lassú tétel kadenciája volt.

A hangverseny második felében elhangzó Saint-Saëns–mű Orgonaszimfónia néven vált ismertté. Majdnem ugyanolyan fontos szerep jut azonban a zongorának is, ezért fontosnak tartom Somogyi-Tóth Dániel orgonista mellett a két zongorista, Mali Emese és Kancsár Vera nevét is kiemelni. Camille Saint-Saëns azt mondta, olyan magától értetődően komponál, ahogyan az almafa hozza gyümölcsét. A III. szimfóniában is könnyedén, néha szinte meggondolatlan lezserséggel szórja ötleteit. Vádolható felszínességgel, de a lassú rész szívhez szóló lírája, a scherzo féktelen sodrása minden elnyűttnek ható zenei eszközért kárpótol. Még a tercrokon fordulatok időnkénti önkényes eluralkodásáért meg a hatásvadász, filmzene-szerű elemekért is.

Az előadás humoros volt és színes. Egyetlen nagy hibája, hogy a zenekar és az orgona nem volt összehangolva, azonban rányomta a bélyegét a koncert teljes második felére. Hallani lehetett az igyekezetet a különböző összeállítású hangszeregyüttesekben, ahogyan hol egymáshoz, hol az orgonához igyekeztek igazodni. Ilyen rossz alapfeltételek mellett nem sok sikerrel…

A hangverseny azonban összhatásában mégis jó emlékként marad meg. Az a pár hiba pedig, ami egy kicsit beárnyékolta az estét, nagyobb odafigyeléssel legközelebb megelőzhető. Mert – és ez fontos! - alapvetően egyik sem zenei eredetű.

(2005. január 12. 19:30 Zeneakadémia Nagyterme – A Matáv Szimfonikus Zenekar koncertje; Sibelius: Finlandia; Mozart: Esz-dúr Sinfonia concertante, K 364; Saint-Saëns: III. szimfónia; km.: Környei Zsófia (hegedű), Bársony Péter (brácsa), Somogyi Tóth Dániel (orgona), Mali Emese, Kancsár Vera (zongora); vez.: Ligeti András)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.