Január 2-án ünnepelte 80. születésnapját Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a kortárs zene egyik legkiemelkedőbb alakja. A világhírű és jelentős francia kapcsolatokkal rendelkező művészről – aki 1978 és 1991 között a Pierre Boulez által alapított párizsi Ensemble InterContemporain nevű együttes művészeti igazgatója volt – a francia napilapok is megemlékeztek.
Neves előadóművészektől zeneszerző-palántákig, minden zenész nagyra becsüli őt. Akár szerény együttesek, akár rangos intézmények számára alkot, minden műve a legmagasabb színvonalú, gyakran remekmű
– írta méltatásában a vezető francia napilap, a Le Monde, amely kiemelte: Eötvös Péter jelenleg is aktív, Valuska című operájának ősbemutatóját december 2-án tartották a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Kapcsolódó
Valuska, a kozmikus magasságokba emelt szent bolond
Krasznahorkai László kultuszregényéből, Az ellenállás melankóliájából készült Eötvös Péter legújabb, egyben első magyar nyelvű operája. A Valuska bemutatója kapcsán a klasszikus zenei és a könyvrovatunk vezetője, Kondor Kata és Varga Bence beszélgetett.
Párizsban egy hármas jubileumi ünnepség keretében mutatják be elsősorban a közelmúltban született műveit.
Január 10-én este az egyik legjelentősebb franciaországi zenei központ, a Cité de la Musique rendezett Eötvös Péter Születésnap címmel hangversenyt, amelyen az Ensemble InterContemporain köszöntötte egykori vezetőjét. A felcsendülő művek között volt – az elmúlt években komponált alkotások mellett – Eötvös Péter azon egyik ritka műve, a Chinese Opera, amelyet a párizsi együttes számára írt 1986-ban.
Elhangzott a Fermata (2020-2021) versenymű 15 zenészre, a koronavírus-járvány alatti időszak, a megállt majd újraindult élet zenei lenyomata,
valamint két szólóhangszeres mű, a 2019-es Adventures of the Dominant Seventh Chord, amelyet Odile Auboin brácsaművész adott elő, és a 2018-ban klarinétra írt Joyce, Martin Adámek tolmácsolásában.
Az amerikai David Robertson által vezényelt nagysikerű koncerten az Ensemble InterContemporain Clara Iannotta olasz zeneszerző Strange bird című zenekari művének ősbemutatóját is megtartotta.
Január 12-én és 13-án a Pompidou Központban működő akusztikai zenei koordinációs és kutatási központ, az IRCAM rendez nemzetközi konferenciát Eötvös Péter munkásságáról Grabócz Márta, Párizsban élő magyar zenetudós és a párizsi Liszt Intézet szervezésében, amelyre francia és magyar kutatók mellett Németországból, Ausztriából, Portugáliából, az Egyesült Államokból, Spanyoloroszágból és Kínából is érkeztek előadók. A kétnapos szimpózium végén ismét az Ensemble InterContemporain szólistái adnak koncertet, amelyen Eötvös Péter egyik hangszeres műve mellett a legfiatalabb zeneszerzői nemzedék három tagjának (Bastien David, Matteo Gualandi, Sarah Nemtsov) művei is felcsendülnek.
Az ünnepi koncertsorozat január 18-án a francia közrádió, a Maison de la Radio et de la Musique nagyszabású hangversenyével zárul, amelyet a France Musique zenei közrádió élőben közvetít.
Hallható lesz Eötvös Péter tizenkét éves korában írt Solitude / Egyedül című kórusműve,
a Bécsi Filharmonikusok megrendelésére komponált, bibliai témákból merített Halleluja – Oratorium balbulum című mű, amelyen a zeneszerző öt évig dolgozott Esterházy Péter íróval. A franciaországi bemutató narrátora Lambert Wilson színész lesz. A párizsi koncerten tartják Eötvös Péter új hárfakoncertjének világpremierjét Xavier de Maistre hárfaművész előadásában.
Eötvös Péter egészségügyi okokból nem tudta vállalni művei vezénylését, így a koncerten őt Sofi Jeannin és Madaras Gergely helyettesíti a francia rádió zenekara, az Orchestre philharmonique de Radio France élén.
Fejléckép: Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

hírlevél








