Klasszikus

Könnyed, sármos, francia

2015.11.13. 07:56
Ajánlom
Valahogy úgy adódott, hogy csupa idős karmester koncertjére jutok el mostanában. Rozsgyesztvenszkij, Michel Plasson, Herbert Blomstedt – és most Charles Dutoit. A sors biztos így áll bosszút azért, hogy legszívesebben olyan előadók felvételeit hallgatom, akik már nem élnek.

Tessék csak ránk figyelni, intenek az élő Nagy Öregek, és bizony van miért. Egy élet tapasztalata áll mögöttük, nincs bizonyítási kényszer, kevesebb a sallang. Az marad meg, ami lényeges. Dutoit „csak” 79 éves, hol van mondjuk Blomstedtől! De ő is tudja, mi az erőssége. A kommunikáció. Dutoit igazi pedagógus, emellett szellemes. Ez a metakommunikációjából azonnal kiderül – ahogy a „tapsrendet” kifigurázza, ahogy a virág nem melegedhet meg a kezében, ha szép hölgyek vannak a közelben. Ahogy kicsit tanárosan csóválja a fejét, ha valami nem egészen úgy van, ahogy szeretné.

De persze ettől még nem lesz zene a zene, nem elég jó színésznek lenni, gondoljunk Bernsteinre.

Ahhoz, hogy valaki olyan szórakoztató legyen két zene közt, mint Dutoit, zenélnie is úgy kell. Prokofjev Rómeó és Júliájából maga készített szvitet, bele is hangszerelt itt-ott. Az előadás az első pillanattól jó, de egy kis idő kell, hogy magával ragadjon. A hangversenysorozat címe: „Zenekar a központban”, és rá kell jönni, hogy a Bécsi Szimfonikusok bizony jó zenekar. Könnyű nekik, talán épp azért, mert nincsenek velük kapcsolatban olyan elvárásaink, mint a nagy tesónál. Emiatt nem szedjük ízekre a hangzást, még mielőtt megszólalnának, hanem egyszerűen élvezzük, hogy szól az együttes. És szól – amiben a Zeneakadémia Nagyterme is segít. Talán van, akiben felvetődik a kérdés, kell-e ebbe a terembe ekkora zenekar, ilyen mű – de én ezen nőttem fel, én (noha a Bartók teremben is kiválóan érzem magam) nem bánom, ha a vesémmel is hallom a zenét. Ehhez kell olyan zenekar, akinél a Zeneakadémián sem lesz heavy metal massza Prokofjevből. Alighanem ez is egy minőségi fokmérő.

Charles Dutoit  és a Bécsi Szimfonikusok

Charles Dutoit  és a Bécsi Szimfonikusok (Fotó/Forrás: Kiss-Kuntler Árpád, Zeneakadémia)

Az előadás tehát fokozatosan fogadtatja el magát, és Tybalt halálakor már nyakig benne vagyunk a nem-szép hangzásban, a megfordíthatatlan sodrásban, de nincs vége – kell a végén a lecsendesedő megnyugvás az igazi katarzishoz. Prokofjevé a zene, Dutoit-é az, ahogy kommunikálja.

A Faun délutánja ennél lényegesen elemibb élmény. Itt az elejétől a végéig világos az ív, és csak utólag gondolkozom azon, hogy nem lehet véletlen, hogy nem ezzel kezdtek, talán túl fontos a karmesternek a mű ahhoz, hogy bemelegítés, nyitány váljék belőle. Vagy másképp fogalmazva: talán most kellene újrahallgatni a Prokofjevet, és alighanem ugyanúgy észrevenném benne az ívet, melyre a darab második felében figyeltem fel. Vagyis a hangverseny felépítése, a zenei kommunikáció is meg van tervezve, és nem csak az orosz, francia, orosz–francia-vonalon, hanem abban is, ahogy vezeti a hallgató figyelmét.

Charles Dutoit és a Bécsi Szimfonikusok

Charles Dutoit és a Bécsi Szimfonikusok (Fotó/Forrás: Kiss-Kuntler Árpád, Zeneakadémia)

A Debussyben nemcsak a fuvolista remek – ez a minimum, s bár külön tapsot nem kap, a virággal majd kárpótoltatik –, hanem mindenki más is. Él a zenekar, lélegzik, és a Kiállítás képeiben pedig az is kiderül, lehet szépen cintányérozni vagy nagydobolni. Holott az interpretáció nem extravagáns, egyáltalán nem gyors, de nem is túl lassú, mondhatni: szokványos. Csak épp nagyon jó, olyan, hogy szívesen hallgatnám máskor is.

Ha Dutoit meghajlásait nézzük, azt mondjuk: eladja magát. Ha zenélését hallgatjuk: adja magát.

A bécsi zenekarok nem alszanak Pesten. Ez a hangverseny is kínosan pontosan kezdődött, 7:29-kor majdnem kabátban kellett beülnöm. Szinte biztos voltam, hogy nem kapunk ráadást, indul a busz, a kamion, ahogy a Filharmonikusoknál oly sokszor megtörtént már. Dutoit azonban ennél jobb pedagógus – a közönség kiérdemelte a ráadást, hát kap egy kis pergő Arles-i lányt, és mindenki jó kedvűen, fiatalosan távozhat.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.