Klasszikus

Könnyed, sármos, francia

2015.11.13. 07:56
Ajánlom
Valahogy úgy adódott, hogy csupa idős karmester koncertjére jutok el mostanában. Rozsgyesztvenszkij, Michel Plasson, Herbert Blomstedt – és most Charles Dutoit. A sors biztos így áll bosszút azért, hogy legszívesebben olyan előadók felvételeit hallgatom, akik már nem élnek.

Tessék csak ránk figyelni, intenek az élő Nagy Öregek, és bizony van miért. Egy élet tapasztalata áll mögöttük, nincs bizonyítási kényszer, kevesebb a sallang. Az marad meg, ami lényeges. Dutoit „csak” 79 éves, hol van mondjuk Blomstedtől! De ő is tudja, mi az erőssége. A kommunikáció. Dutoit igazi pedagógus, emellett szellemes. Ez a metakommunikációjából azonnal kiderül – ahogy a „tapsrendet” kifigurázza, ahogy a virág nem melegedhet meg a kezében, ha szép hölgyek vannak a közelben. Ahogy kicsit tanárosan csóválja a fejét, ha valami nem egészen úgy van, ahogy szeretné.

De persze ettől még nem lesz zene a zene, nem elég jó színésznek lenni, gondoljunk Bernsteinre.

Ahhoz, hogy valaki olyan szórakoztató legyen két zene közt, mint Dutoit, zenélnie is úgy kell. Prokofjev Rómeó és Júliájából maga készített szvitet, bele is hangszerelt itt-ott. Az előadás az első pillanattól jó, de egy kis idő kell, hogy magával ragadjon. A hangversenysorozat címe: „Zenekar a központban”, és rá kell jönni, hogy a Bécsi Szimfonikusok bizony jó zenekar. Könnyű nekik, talán épp azért, mert nincsenek velük kapcsolatban olyan elvárásaink, mint a nagy tesónál. Emiatt nem szedjük ízekre a hangzást, még mielőtt megszólalnának, hanem egyszerűen élvezzük, hogy szól az együttes. És szól – amiben a Zeneakadémia Nagyterme is segít. Talán van, akiben felvetődik a kérdés, kell-e ebbe a terembe ekkora zenekar, ilyen mű – de én ezen nőttem fel, én (noha a Bartók teremben is kiválóan érzem magam) nem bánom, ha a vesémmel is hallom a zenét. Ehhez kell olyan zenekar, akinél a Zeneakadémián sem lesz heavy metal massza Prokofjevből. Alighanem ez is egy minőségi fokmérő.

Charles Dutoit  és a Bécsi Szimfonikusok

Charles Dutoit  és a Bécsi Szimfonikusok (Fotó/Forrás: Kiss-Kuntler Árpád, Zeneakadémia)

Az előadás tehát fokozatosan fogadtatja el magát, és Tybalt halálakor már nyakig benne vagyunk a nem-szép hangzásban, a megfordíthatatlan sodrásban, de nincs vége – kell a végén a lecsendesedő megnyugvás az igazi katarzishoz. Prokofjevé a zene, Dutoit-é az, ahogy kommunikálja.

A Faun délutánja ennél lényegesen elemibb élmény. Itt az elejétől a végéig világos az ív, és csak utólag gondolkozom azon, hogy nem lehet véletlen, hogy nem ezzel kezdtek, talán túl fontos a karmesternek a mű ahhoz, hogy bemelegítés, nyitány váljék belőle. Vagy másképp fogalmazva: talán most kellene újrahallgatni a Prokofjevet, és alighanem ugyanúgy észrevenném benne az ívet, melyre a darab második felében figyeltem fel. Vagyis a hangverseny felépítése, a zenei kommunikáció is meg van tervezve, és nem csak az orosz, francia, orosz–francia-vonalon, hanem abban is, ahogy vezeti a hallgató figyelmét.

Charles Dutoit és a Bécsi Szimfonikusok

Charles Dutoit és a Bécsi Szimfonikusok (Fotó/Forrás: Kiss-Kuntler Árpád, Zeneakadémia)

A Debussyben nemcsak a fuvolista remek – ez a minimum, s bár külön tapsot nem kap, a virággal majd kárpótoltatik –, hanem mindenki más is. Él a zenekar, lélegzik, és a Kiállítás képeiben pedig az is kiderül, lehet szépen cintányérozni vagy nagydobolni. Holott az interpretáció nem extravagáns, egyáltalán nem gyors, de nem is túl lassú, mondhatni: szokványos. Csak épp nagyon jó, olyan, hogy szívesen hallgatnám máskor is.

Ha Dutoit meghajlásait nézzük, azt mondjuk: eladja magát. Ha zenélését hallgatjuk: adja magát.

A bécsi zenekarok nem alszanak Pesten. Ez a hangverseny is kínosan pontosan kezdődött, 7:29-kor majdnem kabátban kellett beülnöm. Szinte biztos voltam, hogy nem kapunk ráadást, indul a busz, a kamion, ahogy a Filharmonikusoknál oly sokszor megtörtént már. Dutoit azonban ennél jobb pedagógus – a közönség kiérdemelte a ráadást, hát kap egy kis pergő Arles-i lányt, és mindenki jó kedvűen, fiatalosan távozhat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Vizuál

Beintett a teknős a fotósnak, díjat ért

Átadták az idei Comedy Wildlife Photography díjakat, ami immár hat éve díjazza az év legviccesebb természetfotóit. A rangos megmérettetésre ebben az évben 44 döntős kép közül választották ki a legjobbakat.
Klasszikus

Korán megkapta Kocsis áldását – Berecz Mihály a Kult50-ben

„Születésem óta a zene állandó része életemnek”, írja az 1997-es születésű Berecz Mihály rövid önéletrajzában. Valóban így van. De a zene kezdetben nem a klasszikus műfaj köntösében volt jelen az életében, hanem a népművészet révén.
Színház

Újabb házassági leckék középhaladók

Ősbemutatóra készül a Centrál Színház, ugyanis október 30-án mutatják be az évek óta nagy sikerrel futó Házassági leckék középhaladóknak folytatását. Florian Zeller francia író gondolta újra az eredeti előadás alaphelyzetét és még egy estére összehozta a szereplőket.
Klasszikus

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.
Klasszikus videó

Cecilia Bartoli és Andrea Bocelli együtt énekelnek – VIDEÓ

Közös dalt adott ki Andrea Bocelli és Cecilia Bartoli. A Pianissimo klipje egy olasz villában forgott.
Klasszikus gyász

53 évesen elhunyt Stéphane Chapuis bandoneónművész

A tangóharmonikán és bandoneónon játszó virtuóz egyaránt otthon volt a jazzben, a klasszikus zenében és a világzenében. Rák okozta korai halálát.
Klasszikus kult50

Korán megkapta Kocsis áldását – Berecz Mihály a Kult50-ben

„Születésem óta a zene állandó része életemnek”, írja az 1997-es születésű Berecz Mihály rövid önéletrajzában. Valóban így van. De a zene kezdetben nem a klasszikus műfaj köntösében volt jelen az életében, hanem a népművészet révén.
Klasszikus lemezajánló

Éneklő apácák a klasszikus zenei listák élén

Az egyik legnagyobb zenekiadónál jelent meg a Poor Clares of Arundel kóruslemeze, az apácák pedig rögtön az eladási listák élére törtek.