Klasszikus

Kopatchinskaja meghódította Miskolcot

2011.04.14. 14:28
Ajánlom
Irigylésre méltó a borsodi megyeszékhely közönsége: nem csak kiváló szimfonikus zenekaruk van, de olyan sztárokat is láthatnak-hallhatnak, akik miatt még Pestről is érdemes Miskolcra zarándokolni.

A Népszerű zenei esték sorozat ötödik koncertjén a Miskolci Szimfonikusok vendégeként Patricia Kopatchinskaja Bartók II. hegedűversenyével lépett fel. A moldáv származású, Svájcban élő hegedűművésznő csaknem tíz évvel ezelőtt járt először Magyarországon. Bár az ismeretlen fiatal tehetségből időközben kisgyermekes édesanya, a kortárs zene apostola, többszörös verseny- és hanglemezdíjgyőztes lett, a miskolci Művészetek Háza színpadára lépő szólistán mindebből semmi nem látszott. Kopatchinskaja mit sem vesztett kislányos bájából, kamaszos energikusságából - és különc szokásaiból.

Hagyján, hogy földig érő színes ruhájához nem viselt cipőt, elvégre különösen énekesek között egyre gyakoribb, hogy mezítláb lépnek a színpadra. Az viszont nemzetközi hírű szólistától szokatlannak tűnhetett, hogy Kopatchinskaja kottából játszott. Honlapján olvasható vallomása szerint erre azért van szüksége, hogy „teljes szabadságom legyen kísérletezni. A művet az előadás közben is faggatni akarom, hogy az adott pillanatban mit mond nekem. Ez lehet meglepő, és akár annyira zavaró is, hogy félő, elvesztem a fonalat. Ezért szeretem, ha kéznél van a kotta. Ellenkező esetben kénytelen volnék a műveket egyetlen konkrét változatban betanulni, és mindig ugyanúgy eljátszani. De én nem egy CD-lejátszó vagyok."

Erről már a II. hegedűverseny első ütemeiben meggyőződhettünk: Kopachinskaja interpretációja a klasszikus felvételekre egyáltalán nem hasonlított. Rendkívül szenvedélyes, már-már eszelős, és kifejezetten férfias - édesapjától örökölt? - előadói stílusa nyomán egy Bartók barbaro korszakát idéző hegedűverseny szólalt meg. A gyors tételekben a megszokott tenuto (illetve legato) deklamáció, illetve a verbunkos-táncos karakter helyett szinte végig a marcato és túlpontozott ritmusok domináltak, és a témák népi melódiákhoz fűződő rokonsága helyett azok dodekafon, expresszionista jellege domborodott ki. A lassú részekben azonban, így különösen a tranquillo, azaz nyugodt középső tételben Kopatchinskaja lángolása alábbhagyott. Érzelmi kitörések sorozataként leírható játéka visszafogottan parázslóvá vált, melyet mindössze egy-egy hamuszürkére sikeredett részlet árnyékolt be. Kopatchinskaja hegedűhangja egyébként egyáltalán nem szürke: a lágyan síró brácsás hangzástól a Gidon Kremeresen éles effektusokig rendkívül széles palettát villantott fel. (A brácsás szín az emlékezetes hangszerelkobzása óta használt 1834-es Giovanni Francesco Pressenda hegedűjének sajátossága.) A Miskolci Szimfonikusok a rendkívül igényes zenekari szólamokat Kovács László irányításával pontosan, bár a kívánatosnál kevésbé szólisztikusan formálták meg. Összességében egy rendkívül eredeti, egyéni, karakteres és bátor interpretációt hallottunk.

Kopatchinskaja egyfelől végletesen romantikus, másfelől a szándékolt erőszakosságtól sem visszariadó, kortárs zene felől közelítő előadásmódja - ha a kanonikus Bartók-képnek nem is minden tekintetben felelt meg - tökéletesen alkalmasnak bizonyult, hogy felrázza, lenyűgözze és meggyőzze a hallgatóságot. Az ováció nem is maradt el, ahogy a ráadások sem. Először az 1969-ben született Jorge Sanchez Chiong a művésznőnek írt Crin című darabját játszotta - szó szerint, mert a műben énekelni és táncolni is kell. Ezután Kurtág Kafka-töredékeiből a Nyugtalanul, végül Bartók hegedűduói közül Soós Gábor első koncertmester közreműködésével a Szól a duda, Forgatós és a Pizzicato tételek hangzottak el. Számomra a Bartók-duókban ismét túl zabolátlannak tűnt a hegedűművésznő, ám annál inkább meggyőzött a másik két műben. Ha valaki, akkor Kopatchinskajának minden adottsága megvan ahhoz, hogy a nehezen érthető, nem feltétlenül fülbemászó 20. és 21. századi zenét is közel hozza a nagyközönséghez - csak remélni merjük, hogy a 2002-ben előadott Wieniawsky-, a 2005-ös Stravinsky-, és a 2011-es Bartók-hegedűverseny után legközelebb egy kortárs mű szólistájaként jön Magyarországra. (A koncert szünetében interjút is készítettünk a művésznővel, ami hamarosan olvasható lesz a Fidelio.hu-n.)

Az est második félidejében Dvorák VII. szimfóniáját játszották a Miskolci Szimfonikusok. Legutóbbi miskolci látogatásunkhoz hasonlóan ezúttal is úgy éreztem, mintha a szünetben átváltozott volna a zenekar. A zenészek versenyműben látható-hallható visszafogottságának nyoma sem maradt, Kovács László biztos keze és ízlése vezetésével felszabadult, magabiztos előadásban szólalt meg a dallamaiban, koncepciójában és grandiózusságában már az Újvilág szimfóniát megelőlegező Dvorák hetedik. Mindössze a tempókkal való bátrabb játékot hiányolhattuk. A karmester láthatóan többet élt volna az ízig-vérig romantikus muzsika által megkívánt szélesítésekkel, megtorpanásokkal, tempóváltásokkal, ám a miskolci zenészek inkább a kottát figyelték. Lehet, hogy épp Kopatchinskaja nézeteinek hatására?

Miskolci Szimfonikus Zenekar

2011. április 11. 19:00 Művészetek Háza

Km.: Patricia Kopatchinskaja (hegedű)
Vez.: Kovács László

Bartók: II. hegedűverseny
Dvorák: VII., d-moll szimfónia

Népszerű-bérlet

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Klasszikus esterházy-kastély

Haydn szabadságra megy

A kismartoni Esterházy-kastély augusztusi piknikkoncertjén Avi Avital mandolinművész és a Haydn Filharmónai zenészei hívják olasz körútra a hallgatóságot.
Klasszikus videó

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.