Klasszikus

Korai Karajan

2004.08.16. 00:00
Ajánlom
Herbert von Karajan, úgy tűnik, nem járt jól azzal, ahogy önképét kiépítette. Lehet, hogy eljön majd az idő, amikor kizárólag művészetével foglalkozunk, most azonban neve sokak számára szitokszó, a „tiszta zene” eltorzításának szinonimája, alakja pedig a szerepe-tévesztett maestróé, aki egyszerre zsarnok, selyemfiú, hangmérnök, repülőgép-pilóta és impresszárió, fiatal művészek melegágya stb. Holott aki nem csak olvas (ír) róla, hanem hallgatja felvételeit is, annak tudnia kell: a kép sokkal összetettebb.

Ha emberileg nem is kell, hogy szeressük, és ha művészetének vannak laposabb, unalmasabb oldalai (talán épp az önreklám miatt vagyunk ezekre túlérzékenyek, gondoljunk a négy teljes Beethoven-szimfóniaciklusra, melyek közül egyik se jó), azért ha azt mondom: Carmen, Rózsalovag, Cosí fan tutte, sokaknak fog az ő neve elsőként eszébe jutni.

Csajkovszkij esetében nem tudom, mi a helyzet – kései felvételei szépek, de gyakran pontatlanok. A személyiség és az énkép fontos része, hogy pl. a legismertebb Patetikus szimfónia-felvételének harmadik tételében a cintányér rosszkor lép be, nem is egyszer, hanem valamennyi analóg helyen. (Hogy nehogy elfogultsággal vádoljanak, hisz’ az inkriminált lemez Deutsche Grammophonnál készült, megemlítem, hogy az EMI-nál felvett Dvořák VIII. szimfónia 2. tételében az üstdob ütöget mellé; és az is jellemző, hogy épp ebből a műből az utolsó felvétele – DG – talán a legszebb minden VIII. szimfónia közül).

Sokan azt állítják, Karajan nagyon tehetségesnek indult (az öreg Furtwänglerrel féltékenyen fúrták is egymást rendesen), aztán „elkurvult”, a hetvenes években csupa rosszat alkotott, de bezzeg öregkorára „letisztult”. Ez is marhaság, Karajannak nincs olyan korszaka, melyből ne tudnánk ragyogó vagy épp kutyaütő felvételeket citálni. Így jelen cikk címe is megtévesztő: a Deutsche Grammophon olcsó archív lemezén most megjelent Csajkovszkij Patetikus csupán egy a karmester korai felvételei közül.

Mégis: már itt hallatszik valami, ami alapján Karajant könnyű felismerni. Szerencsés helyzetben vagyunk, ugyanis 1939-ben keletkezett ez a felvétel, egy évvel Furtwängleré után, egy, illetve két évvel Toscanini és Mengelberg legismertebb felvételei előtt. A felsorolás nem csak azt mutatja, hogy Csajkovszkij népszerű volt ekkoriban, hanem arra is figyelmeztet: a Deutsche Grammophon már ekkor is az ifjú titánt bízta meg egy korszakos mű bejátszásával. (Az nem derül ki a lemezről, hogy az orosz szerző művét a Molotov–Ribbentrop-paktum megkötése előtt vagy után rögzítették...)

Karajan már ekkor a szépséget tolja előtérbe. Mengelberg előadása részletgazdagabb, Furtwänglerében nagyobb csúcspontok vannak, Toscanini nyersebb és erőteljesebb. Karajanéban viszont van valami olyan sírnivaló szépség, mely mellett nem mehetünk el szó nélkül. És azért nem gyenge ez az előadás sem: az első tétel nagyszabású szerkezete világosan átjön, hatalmas tetőponttal és a végén lecsillapodással. Ez alapján akár a legnagyobbakkal is összemérhető Karajan felvétele. A második tétel kicsit unalmasra sikeredik, igaz, itt figyelhető meg legékesebben az a széles vonóshangzás, melyről Karajant későbbi felvételein is oly könnyű felismerni. A harmadik tételben kiemelném a szólamarányokat – ez is karajani tulajdonság, de a későbbiekhez képest nagy erénye az 1939-es felvételnek, hogy mer „szögletesebb”, nyersebb lenni. Utóbb Karajan a négy tételt karakterben közelebb hozta egymáshoz. A negyedik tétel aztán ismét szépen építkezik, és érdemes megfigyelni, milyen „hifi” a hangzás: hatalmas a dinamika, minden szólam hallható (és nem zavaró, hogy nem eliminálták teljesen az alapzajt). Egyszóval ez az igen jó Patetikus szimfónia-előadások közé tartozik, és bátran ajánlható történelmi helye miatt mindazoknak, akik nem csak 3 (esetleg 4) D-s felvételekben hajlandóak gondolkodni.

A Moldva 1940-es felvétele ennyire nem egyedi – és nem is szól ennyire szépen. Egészen az 5 és feledik percig, mikor elkezdődik két perc olyan gyöngyöző hullámjáték, amilyenre kevés példát ismerek. Sajnos a mű végi rézfúvós állások inkább a cseh (ekkor helyesebb talán böhmöt mondani) rezesbandákat idézik. Ettől legalább egyedi az előadás, amelyre inkább jellemző a széles (szinte már giccsbe hajló), éneklő dallamvezetés, mint az erőteljesség. Ennek ellenére azt gondolom, érdemes beszerezni ezt a lemezt, már csak az ára miatt is.

(Csajkovszkij: VI. (Patetikus) szimfónia, op. 74; Smetana: Moldva; km.: Berlini Filharmonikus Zenekar; vez.: Herbert von Karajan (1939, 1940) – Deutsche Grammophon Eloquence Dokumente 4775027)

(A szerző az EMI munkatársa)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.
Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és hat napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.