Klasszikus

Korai Karajan

2004.08.16. 00:00
Ajánlom
Herbert von Karajan, úgy tűnik, nem járt jól azzal, ahogy önképét kiépítette. Lehet, hogy eljön majd az idő, amikor kizárólag művészetével foglalkozunk, most azonban neve sokak számára szitokszó, a „tiszta zene” eltorzításának szinonimája, alakja pedig a szerepe-tévesztett maestróé, aki egyszerre zsarnok, selyemfiú, hangmérnök, repülőgép-pilóta és impresszárió, fiatal művészek melegágya stb. Holott aki nem csak olvas (ír) róla, hanem hallgatja felvételeit is, annak tudnia kell: a kép sokkal összetettebb.

Ha emberileg nem is kell, hogy szeressük, és ha művészetének vannak laposabb, unalmasabb oldalai (talán épp az önreklám miatt vagyunk ezekre túlérzékenyek, gondoljunk a négy teljes Beethoven-szimfóniaciklusra, melyek közül egyik se jó), azért ha azt mondom: Carmen, Rózsalovag, Cosí fan tutte, sokaknak fog az ő neve elsőként eszébe jutni.

Csajkovszkij esetében nem tudom, mi a helyzet – kései felvételei szépek, de gyakran pontatlanok. A személyiség és az énkép fontos része, hogy pl. a legismertebb Patetikus szimfónia-felvételének harmadik tételében a cintányér rosszkor lép be, nem is egyszer, hanem valamennyi analóg helyen. (Hogy nehogy elfogultsággal vádoljanak, hisz’ az inkriminált lemez Deutsche Grammophonnál készült, megemlítem, hogy az EMI-nál felvett Dvořák VIII. szimfónia 2. tételében az üstdob ütöget mellé; és az is jellemző, hogy épp ebből a műből az utolsó felvétele – DG – talán a legszebb minden VIII. szimfónia közül).

Sokan azt állítják, Karajan nagyon tehetségesnek indult (az öreg Furtwänglerrel féltékenyen fúrták is egymást rendesen), aztán „elkurvult”, a hetvenes években csupa rosszat alkotott, de bezzeg öregkorára „letisztult”. Ez is marhaság, Karajannak nincs olyan korszaka, melyből ne tudnánk ragyogó vagy épp kutyaütő felvételeket citálni. Így jelen cikk címe is megtévesztő: a Deutsche Grammophon olcsó archív lemezén most megjelent Csajkovszkij Patetikus csupán egy a karmester korai felvételei közül.

Mégis: már itt hallatszik valami, ami alapján Karajant könnyű felismerni. Szerencsés helyzetben vagyunk, ugyanis 1939-ben keletkezett ez a felvétel, egy évvel Furtwängleré után, egy, illetve két évvel Toscanini és Mengelberg legismertebb felvételei előtt. A felsorolás nem csak azt mutatja, hogy Csajkovszkij népszerű volt ekkoriban, hanem arra is figyelmeztet: a Deutsche Grammophon már ekkor is az ifjú titánt bízta meg egy korszakos mű bejátszásával. (Az nem derül ki a lemezről, hogy az orosz szerző művét a Molotov–Ribbentrop-paktum megkötése előtt vagy után rögzítették...)

Karajan már ekkor a szépséget tolja előtérbe. Mengelberg előadása részletgazdagabb, Furtwänglerében nagyobb csúcspontok vannak, Toscanini nyersebb és erőteljesebb. Karajanéban viszont van valami olyan sírnivaló szépség, mely mellett nem mehetünk el szó nélkül. És azért nem gyenge ez az előadás sem: az első tétel nagyszabású szerkezete világosan átjön, hatalmas tetőponttal és a végén lecsillapodással. Ez alapján akár a legnagyobbakkal is összemérhető Karajan felvétele. A második tétel kicsit unalmasra sikeredik, igaz, itt figyelhető meg legékesebben az a széles vonóshangzás, melyről Karajant későbbi felvételein is oly könnyű felismerni. A harmadik tételben kiemelném a szólamarányokat – ez is karajani tulajdonság, de a későbbiekhez képest nagy erénye az 1939-es felvételnek, hogy mer „szögletesebb”, nyersebb lenni. Utóbb Karajan a négy tételt karakterben közelebb hozta egymáshoz. A negyedik tétel aztán ismét szépen építkezik, és érdemes megfigyelni, milyen „hifi” a hangzás: hatalmas a dinamika, minden szólam hallható (és nem zavaró, hogy nem eliminálták teljesen az alapzajt). Egyszóval ez az igen jó Patetikus szimfónia-előadások közé tartozik, és bátran ajánlható történelmi helye miatt mindazoknak, akik nem csak 3 (esetleg 4) D-s felvételekben hajlandóak gondolkodni.

A Moldva 1940-es felvétele ennyire nem egyedi – és nem is szól ennyire szépen. Egészen az 5 és feledik percig, mikor elkezdődik két perc olyan gyöngyöző hullámjáték, amilyenre kevés példát ismerek. Sajnos a mű végi rézfúvós állások inkább a cseh (ekkor helyesebb talán böhmöt mondani) rezesbandákat idézik. Ettől legalább egyedi az előadás, amelyre inkább jellemző a széles (szinte már giccsbe hajló), éneklő dallamvezetés, mint az erőteljesség. Ennek ellenére azt gondolom, érdemes beszerezni ezt a lemezt, már csak az ára miatt is.

(Csajkovszkij: VI. (Patetikus) szimfónia, op. 74; Smetana: Moldva; km.: Berlini Filharmonikus Zenekar; vez.: Herbert von Karajan (1939, 1940) – Deutsche Grammophon Eloquence Dokumente 4775027)

(A szerző az EMI munkatársa)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Klasszikus

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Zenés színház

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Plusz

A kínaiak ellopták a Szabadság hidat

Épül a Huawei új központja Tongkuan városában. A kínaiak európai építmények pontos mását húzták fel, köztük a Szabadság hídét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.