Klasszikus

Korálok, kantáták

2005.06.16. 00:00
Ajánlom
A 16. Budapesti Bach-hét záróhangversenyére vasárnap este került sor a zsúfolásig megtelt Deák téri evangélikus templomban. A koncerten Bach három kantátája hangzott el. A 91., 92. és 93. számot viselő alkotások csak a műjegyzékben követik egymást közvetlenül, valójában különböző ünnepekre készültek: a BWV 91 1724 karácsonyának első napjára, a BWV 92 1728 hetvenedvasárnapjára, a BWV 93 pedig szintén 1724-ben, a Szentháromság ünnepe utáni 5. vasárnapra íródott.

A művek persze nyilvánvalóan nem csupán a Schmieder-féle jegyzékben elfoglalt helyük alapján kerültek egymás mellé a hangversenyen, hanem belső, zenei összefüggéseik miatt is. Mindhárom darab Bach Lipcsében írt korálkantátái közé tartozik. A korálszöveg és -dallam azonban e művekben jóval kiemeltebb szerepet játszik, mint a korálkantáták többségében, hiszen itt nemcsak a nyitó- és zárótétel, hanem a legtöbb közbülső tétel is a népéneket veszi alapul. Mindhárom kantátában előfordul a korálidézet és költött szöveg váltakozására épülő recitativo, de találunk kizárólag korálalapú szólótételt, sőt olyat is, ahol a négyszólamú letétben, kóruson elhangzó korálsorok közé rövid recitativo-szakaszok ékelődnek. A 93. kantáta egyik tétele különösen izgalmas szerkezet: duett, amelyben az alapul vett népének dallamát az unisono játszó vonósok szólaltatják meg, miközben – Bachra jellemző zsenialitással – a vokális anyag is a korált parafrazeálja.

Vasárnap este méltó előadásban hangzott el e bravúros zeneszerzői virtuozitással megírt három mű. Zádori Mária a tőle megszokott tökéletességgel énekelt: nemesen csengő, rajzos vonalú hangon, kevés vibratóval, kiváló stílusismerettel. Előadásából egy apró, de jellemző mozzanatot külön is szeretnék kiemelni. A 92. kantáta varázslatos, pizzicato-kíséretes szopránáriájában a tematikus anyagot az ének- és az oboaszólam között osztotta el Bach; tanítani lehetne, ahogyan Zádori – igazi kamarazenész módjára – a megfelelő helyeken átengedte a vezető szerepet hangszeres kollégájának.

A szólisták közül Gémes Katalinnak nyílt legkevésbé módja az önálló kezdeményezésre; produkcióját mindenesetre kultúráltnak, precíznek éreztem. Timothy Bentch a recitativók megformálásában emelkedett ki. Jól érthető és természetes szövegmondása, kifejező énekmódja bizonyára az énekes jelentős színpadi tapasztalatainak is köszönhető. Moldvay József a 92. kantáta virtuóz basszusáriájában nyújtott kiváló teljesítményt. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok a kezdeti nehézségeken felülemelkedve (és a karácsonyi kantátában végig hamisan játszó natúrkürtöknek búcsút mondva) összességében jó benyomást keltettek; az oboistákat és a csellószólam vezetőjét külön dicséret illeti. A Kamp Salamon által vezetett Lutheránia Énekkar mindvégig a koncert egyik legbiztosabb pontja volt.

(2005. június 12. Deák téri evangélikus templom; 16. Budapesti Bach-hét, Kantátaest; Bach: Gelobet seist du, Jesu Christ, BWV 91; Ich hab’ in Gottes Herz und Sinn, BWV 92; Wer nur den lieben Gott läßt walten, BWV 93; km.: Zádori Mária, Gémes Katalin, Timothy Bentch, Moldvay József (ének), Trajtler Gábor (orgona), Lutheránia Énekkar, Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok; vez.: Kamp Salamon)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Klasszikus

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.