Klasszikus

Korlátok közt a végtelen

2011.05.12. 09:00
Ajánlom
Amikor egy csembalón vagy egy orgonán megszólal egymás után néhány hang, a legegyszerűbb, ha a jelenséget zeneműként próbáljuk meg értelmezni. Ha ugyanez történik egy működő mosogatógép belsejében, csak alapos filozófiai körülményeskedés után vetemedünk ugyanerre. Ligeti György a "meddig és honnantól zene a hangok sorozata" kérdését - mi sem természetesebb - csembalón és orgonán is feszegette.

Amikor Ligeti az Aventures, majd a Nouvelles Aventures partitúráján dolgozott, olyan zeneművet képzelt el, melyet a koncertlátogató önkéntelenül is operának hall, miközben sem egy jól körülhatárolható személyiséget, sem egy drámai konfliktust, sőt egyetlenegy szót sem lehet kihámozni vagy kihallani belőle. Utóbbit azért sem, mert a műnek nincs létező nyelven írt librettója. Bár a darab nem egy valóságos szöveg megzenésítése, maga a mű mégiscsak a zene és a felhangzó - kizárólag hanghordozást és beszédgesztusokat megidéző - kitalált nyelv idealisztikusan tökéletes összeolvadása: "a szöveget a zene, a zenét a szöveg közvetíti". Olyan opera tehát, mely tartózkodik ugyan az operai megoldásoktól, mégis eszményi operává válik. Ligetit - függetlenül attól, aktuálisan éppen milyen stílusban komponálta darabjait - szüntelenül az foglalkoztatta, miként hozhat létre jelentéssel rendelkező, autonóm zenei folyamatokat a hagyomány által jelentéssel felruházott zenei elemek - ritmus, tempó, harmónia, dallam, stb. - nélkül. Ám tévedés volna egy-egy Ligeti-kompozíciót csupán anti-darabként (anti-opera, anti-concerto, anti-etűd stb.) értelmezni. Még azok a művei is valamiféle eszményiséget céloznak meg, melyeket paradox módon a hiátus, a tökéletlenség ihletett.

A Volumina című orgonadarabban többek között az érdekelte, hogy az orgona mechanikai felépítésével és több száz éves előadói tradíciójával szemben hogyan lehetséges olyan hangzásokat létrehozni, melyek a hangszer tökéletlenségeire épít úgy, hogy eközben épp egy új hangszínlehetőségre derül fény, arra, miként lehet a hibából erényt kovácsolni. Amikor néhány évvel később a két orgonaetűdöt írta, élénken foglalkoztatták az orgonaépítésben rejlő lehetőségek. Számos javaslata közül igen izgalmasnak tetszik az orgonahang lehangolódásának kontrolálhatósága. Ekkoriban nemcsak Ligetit, másokat is izgatott az a pillanatszerű hangzáskép, mely a fújtató leállásakor, a szélnyomás csökkenésével áll elő: a hangmagasság egészen kis mértékben alulintonálttá válik. Normál esetben ezzel a jelenséggel a templomok vagy a koncerttermek közönsége nem is találkozik.A két orgonaetűd között keletkezett a Continuum című csembalódarab. Maga Ligeti úgy fogalmazott, hogy ezúttal teljes mértékben "a hangszer lehetőségeiből" indult ki, azonban olyan hangzás elérését célozta meg, mely leginkább az első orgonaetűddel (Harmonies) vagy a Lontano című zenekari darabbal rokon. Miközben a csembaló játékos extrém sebességgel játszik, a hatás ezúttal is a statikusság varázsában rejlik.

Hommage à Ligeti - UMZE Kamaraegyüttes

2011. május 23. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Barbara Hannigan (szoprán), Károlyi Katalin (mezzoszoprán), Paul-Alexandre Dubois (bariton), UMZE Kamaraegyüttes, Szathmáry Zsigmond (orgona), Spányi Miklós (csembaló), Csalog Gábor (zongora) 
Vez.: Rácz Zoltán 

Ligeti: Aventures (1962); Nouvelles Aventures (1966); Mysteries of the Macabre (1974-1977/1991); Musica Ricercata (1950-1953); Orgonadarabok (Ricercare, 1951; Volumina, 1961-62/1966; Etude No. 1: Harmonies, 1967; Etude No. 2: Coulée, 1969); Művek csembalóra (Continuum, 1969; Hungarian Rock, 1978; Passacaglia ungherese, 1979)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.