Klasszikus

Korlátok közt a végtelen

2011.05.12. 09:00
Ajánlom
Amikor egy csembalón vagy egy orgonán megszólal egymás után néhány hang, a legegyszerűbb, ha a jelenséget zeneműként próbáljuk meg értelmezni. Ha ugyanez történik egy működő mosogatógép belsejében, csak alapos filozófiai körülményeskedés után vetemedünk ugyanerre. Ligeti György a "meddig és honnantól zene a hangok sorozata" kérdését - mi sem természetesebb - csembalón és orgonán is feszegette.

Amikor Ligeti az Aventures, majd a Nouvelles Aventures partitúráján dolgozott, olyan zeneművet képzelt el, melyet a koncertlátogató önkéntelenül is operának hall, miközben sem egy jól körülhatárolható személyiséget, sem egy drámai konfliktust, sőt egyetlenegy szót sem lehet kihámozni vagy kihallani belőle. Utóbbit azért sem, mert a műnek nincs létező nyelven írt librettója. Bár a darab nem egy valóságos szöveg megzenésítése, maga a mű mégiscsak a zene és a felhangzó - kizárólag hanghordozást és beszédgesztusokat megidéző - kitalált nyelv idealisztikusan tökéletes összeolvadása: "a szöveget a zene, a zenét a szöveg közvetíti". Olyan opera tehát, mely tartózkodik ugyan az operai megoldásoktól, mégis eszményi operává válik. Ligetit - függetlenül attól, aktuálisan éppen milyen stílusban komponálta darabjait - szüntelenül az foglalkoztatta, miként hozhat létre jelentéssel rendelkező, autonóm zenei folyamatokat a hagyomány által jelentéssel felruházott zenei elemek - ritmus, tempó, harmónia, dallam, stb. - nélkül. Ám tévedés volna egy-egy Ligeti-kompozíciót csupán anti-darabként (anti-opera, anti-concerto, anti-etűd stb.) értelmezni. Még azok a művei is valamiféle eszményiséget céloznak meg, melyeket paradox módon a hiátus, a tökéletlenség ihletett.

A Volumina című orgonadarabban többek között az érdekelte, hogy az orgona mechanikai felépítésével és több száz éves előadói tradíciójával szemben hogyan lehetséges olyan hangzásokat létrehozni, melyek a hangszer tökéletlenségeire épít úgy, hogy eközben épp egy új hangszínlehetőségre derül fény, arra, miként lehet a hibából erényt kovácsolni. Amikor néhány évvel később a két orgonaetűdöt írta, élénken foglalkoztatták az orgonaépítésben rejlő lehetőségek. Számos javaslata közül igen izgalmasnak tetszik az orgonahang lehangolódásának kontrolálhatósága. Ekkoriban nemcsak Ligetit, másokat is izgatott az a pillanatszerű hangzáskép, mely a fújtató leállásakor, a szélnyomás csökkenésével áll elő: a hangmagasság egészen kis mértékben alulintonálttá válik. Normál esetben ezzel a jelenséggel a templomok vagy a koncerttermek közönsége nem is találkozik.A két orgonaetűd között keletkezett a Continuum című csembalódarab. Maga Ligeti úgy fogalmazott, hogy ezúttal teljes mértékben "a hangszer lehetőségeiből" indult ki, azonban olyan hangzás elérését célozta meg, mely leginkább az első orgonaetűddel (Harmonies) vagy a Lontano című zenekari darabbal rokon. Miközben a csembaló játékos extrém sebességgel játszik, a hatás ezúttal is a statikusság varázsában rejlik.

Hommage à Ligeti - UMZE Kamaraegyüttes

2011. május 23. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Barbara Hannigan (szoprán), Károlyi Katalin (mezzoszoprán), Paul-Alexandre Dubois (bariton), UMZE Kamaraegyüttes, Szathmáry Zsigmond (orgona), Spányi Miklós (csembaló), Csalog Gábor (zongora) 
Vez.: Rácz Zoltán 

Ligeti: Aventures (1962); Nouvelles Aventures (1966); Mysteries of the Macabre (1974-1977/1991); Musica Ricercata (1950-1953); Orgonadarabok (Ricercare, 1951; Volumina, 1961-62/1966; Etude No. 1: Harmonies, 1967; Etude No. 2: Coulée, 1969); Művek csembalóra (Continuum, 1969; Hungarian Rock, 1978; Passacaglia ungherese, 1979)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Ami szembejön, nem biztos, hogy akadály – interjú Béres Attilával a szegedi Rebecca-bemutató kapcsán

Pont ilyennek képzeltem: elfoglalt, egymást érik a beérkező hívásai, többször kér fél percet, mire leül és belehelyezkedik az interjúszituációba. Béres Attilával, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatójával beszélgettünk, aki a Szegedi Szabadtéri Játékokon rendezi a Rebecca musicalt.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.