Klasszikus

Korszakok

2005.06.18. 00:00
Ajánlom
Harnoncourt megérte azt a kort, amikor már korszakairól beszélhetünk. A Warner rendkívül olcsó Apex-sorozatában most újra megjelent két Haydn-oratórium a karmester középső korszakában készült, a nyolcvanas évek közepén, a Bécsi Szimfonikus Zenekarral és az Arnold Schönberg Kórussal.

Az évszakokban Angela Maria Blasi a szoprán, A teremtésben Edita Gruberova; a tenor (Josef Protschka) és a basszus (Robert Holl) megegyezik a két lemezen. Az évszakok élő felvétel 1987 januárjából, a valamivel korábbi Teremtés borítójáról ez az információ lemaradt, viszont kétnyelvű (német-angol) szövegkönyvet kapunk, ami ebben az árkategóriában (legalábbis a „nagyoknál”) ritkaságnak számít.

Harnoncourt ekkoriban túl van már indulásának meglepő szélsőségein, és nem riad vissza attól, hogy modern hangszeres együttessel lépjen fel – viszont még nem érzi magát Bruckner- és Bartók-szakértőnek. Haydn „hazai pálya” számára; úgy érzem, az ő zenéjéről nem csak sokat tud, hanem szereti is. Ez a személyesség teszi a két oratórium-előadást igen jóvá, különösen Az évszakokat – holott ez az előadás messze nem hibátlan.

A zenekar és a kórus hangzása nagyon kiegyenlített, nagyon térben szól, ami nemcsak a hangmérnöki munka eredménye. Levegős, ez a találó szó, mintha a relatíve kevés számú előadó a teljes színpadot betöltené, mindenkinek személyes tere van – legalábbis így hangzik a felvételen. Ettől aztán igen sokszólamú az interpretáció, az alapvetően lassú tempóknak köszönhetően összességében analitikus, de ez a levegősség olykor épp problémaként jelentkezik: a nagy együttesekben nincsenek tömör forték. Ez persze nem baj, pláne nem hiba, hanem a koncepció része, csak valahogy sehogy se sikerül beállítani a hangerőt a lejátszón. Az énekesek – akik igen jók, intelligensen, a szöveget megértve énekelnek – kissé túlzottan előtérben állnak, az együttes hozzájuk képest halk. Amikor viszont jönnek a rezek, akkor szólnak, mint az ágyú, a Mennyek kapui is megnyílnak, de ismét nem egy tömött zenekar fölött, hanem némileg különállva. Ezt a hangzást lehet szeretni és nem szeretni, Harnoncourt Haydn-szimfóniái is ilyenek, és biztos vagyok benne, hogy a tanult karmester tudományosan is alá tudná támasztani a koncepciót. Ahogy azt is, hogy miért legato ugyanaz pianóban, ami marcato volt fortéban.

Magam igazándiból épp emiatt idegenkedem Harnoncourttól: idegesnek, rángatósnak érzem ezt a fajta muzsikálást. Ehhez jön az énekkar, amely néha annyira legato énekel, hogy azt már én is romantizálásnak, „túl szépnek” érzem, és kénytelen vagyok arra gyanakodni, hogy szép dolog a tudomány, mert aki annyit tud, mint Harnoncourt, az bármit meg tud magyarázni, így aztán egyéni agyrémeit mint arany igazságot interpretálhatja. De szeretném hangsúlyozni: ez nem baj. Mert ez Az évszakok így, harnoncourtizmusoktól hemzsegve is a mű egyik nagy előadása, kényelmes tempóival, nagy építkezéseivel, kiváló zenészeivel.

Hogy ma mit gondol a műről a Mester, talán majd megtudhatjuk egy drágább lemezről, ha újra felveszi, jó szokásához híven. Az ár persze nem garancia arra nézvést, hogy az új jobb is lesz. Összességében azt mondhatjuk: ennél nem is lenne olyan könnyű jobbat alkotni. És ez nagy szó.

Haydn: Die Jahreszeiten; km.: Angela Maria Blasi, Josef Protschka, Robert Holl (ének), Arnold-Schönberg-Chor, Wiener Symphoniker; vez.: Nikolaus Harnoncourt; Warner Apex 2564 62086-2)

A szerző az EMI munkatársa.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.