Klasszikus

Kortárs zene és ismerős illatok

2005.09.21. 00:00
Ajánlom
Munkaidőben komponálok, a rendszeresség hozza a legjobb ihletet, vallja Illés Márton zeneszerző zongoraművész, akinek az idei Christoph und Stephan Kaske zeneszerzői díjat ítélték oda Münchenben.

A rangos elismerést a magyarok közül eddig csak Ligeti György, Kurtág György, 2000-ben pedig Eötvös Péter kapta meg. A huszonkilenc éves Illés Márton a karlsruhei zeneművészeti főiskolán végzett, s a jövő tanévtől ott oktat zeneelméletet. Első zeneszerző tanára Draskóczy László volt, s első számú mesterének Wolfgang Rihmet tartja.

- A Bartók és Kodály által keretbe foglalt népi magyar zenén nőttem fel, részben máig ebből táplálkozom. Majd a később felfedezett, igazán komplex Bartók-muzsika nyitott számomra utat az európai kultúrzene felé is - idézi fel érdeklődésének alakulását a komponista.

- Az irodalom például ugyanúgy mindent képes kifejezni, mint a zene - mondja saját műfaja lehetőségeiről Illés Márton. - A zene azonban ösztönösebb, direktebb műfaj. Egyetlen érzék, ami a zenei kommunikációhoz felér, az a szaglás. Amikor hirtelen megérzünk egy húsz évvel ezelőtti időkből ismerős illatot, akkor az megmagyarázhatatlan érzést vált ki. A zenével is így van az ember. Vizuális hatást is kelthet, de leginkább érzetet. Tényszerűen állapítja meg a komponista: egyre kevesebb az olyan ember, aki a kortárs zenét élvezni tudja. Pedig szerinte a kortárs muzsika igenis a mindennapok része, és megértéséhez nem elsősorban képzettség kell, hanem "szokás". Aki sokat hallgatja, az szereti. Saját zenéjéről azt mondja: nem intellektuális problémát komponál meg, inkább gesztusokat, auditív benyomásokat vet papírra. Mégpedig szigorú napirend szerint. Íróasztalától zongorájáig, s onnan viszszasétálva alkot.

Illés Márton most a Kasseli Zenei Napok rendezőinek felkérésére ír egy kamarazenekari művet, azon kívül egy darabot zongorára és elektronikára, amelyet majd október végén Münchenben, a Christoph und Stephan Kaske-díj átadásán saját maga ad elő.

A jelenkori magyar zenéhez csak néhány barátja révén van személyes kapcsolata. Amióta nem él itt, Magyarországon - bár néhány koncertet adott - nem játszották a darabjait. Utoljára 1994-ben a Bartók rádióban mutatták be a győri ütőegyüttesnek komponált alkotását.

S hogy azért erősen vonzódik a haza zenei élethez, kiderül egy megjegyzéséből: szebb, ha az embert itthon játsszák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.