Klasszikus

Kortársaink körében az EAR Együttessel

2013.03.08. 19:19
Ajánlom
Az Óbudai Társaskörben rendezett kortárszenei koncerten Matuz István, Lakatos György és Faragó Béla lép fel március 11-én Sugár Miklós művészeti vezető irányításával. Hangmérnökként Horváth István járul hozzá a produkció sikeréhez.

Hollós Máté műve, a Căra luma phírav Bari Károly költő felkérésére készült 1996-ban, cigány nyelvű szövegekre írott kompozíciók egyikeként. Az eredetileg a zalaegerszegi Kolompár Edit által énekelt ballada kulcsszavai: Cǎra luma phírav - Járom a világot. A darab elején a zalai énekes hangján a következő szavak hallhatók magyarul: „Mondom nektek, ahogy tudom". Ennek elektronikus elködösítése közben szólal meg fúvós hangszeren a dallam, jóllehet a rugalmas ritmika csak nyomokban mintázza az éneklés szabadságát. Egy strófányi zene elhangzása után kapcsolódik be a zongora. A variációs feldolgozás tetőpontján a dal három szakasza szólal meg Kolompár Edit hangján.

Szigeti István F. Otto AG című kompozíciója öt formarészre tagolható. Alapvető esztétikai meghatározója, mint Grabócz Márta megfogalmazta, a kettős világ elve, a kétértelmű, bizonytalan univerzum élménye. Szinte eldönthetetlen, mi a fontosabb a fül számára az egyes pillanatokban, formarészekben: a természetből vett, illetve az átalakított fagotthangokból teremtett háttér-e, vagy a sokáig bizonytalan frázisokat, alig összefüggő motívumokat játszó fagottszóló. A zárószakasz víz-hangjai, szárnycsapásai végül az ideális dallam megszületését kísérik: a rejtett kétszólamúságot is tartalmazó barokkos áriadallam mintegy a megérkezés, a kiteljesedés jegyében hangzik fel a mű végén.

Láng István Capriccio metronomicója a IV. Sárvári Elektroakusztikai Zenei Találkozó keretében, a pompás akusztikájú Ság-hegyi „Kráter"-ben hangzott el először 2000. július 24-én. A pontosan megtervezett, csengő-pengő térjáték minimális "nyersanyaggal" dolgozik: a 126-os metronóm-érték a hozzárendelt kis e hanggal, továbbá különböző sebességekhez társítva, tükör-szimmetrikus hangkészlettel 11-fokú akkordnyi hangkészletet ad ki. Ehhez társul a komputer lehetőségeinek gazdag tárháza - a többi az autonóm zeneszerző műve. Az eredmény pedig egy olyan kompozíció, amely, ahogyan Fittler Katalin megjegyezte, hagyományos hangszerekkel visszaadhatatlan élményt nyújt. Egyszeri ötlet, rendkívül alaposan végiggondolt kivitelezésben. (Az előadás hangmérnökei: Horváth István és Keresztes Szabolcs.)

Pintér Gyula alkotásának, a Mágusok éjszakájának születését Lakatos György virtuóz hangszerjátéka inspirálta. A címben szereplő mágusok egyike akár maga a hangszeres előadó is lehetne, hiszen a kompozíció megszólaltatása nem nélkülözi a technikai nehézségeket és interpretációs kihívásokat. A darabot végigkíséri a szigorúan megkomponált és a szabadabb, improvizatív hatású elemekkel átszőtt témák váltakozása. A különböző karakterű részek szinte párbeszéd formájában igyekeznek rivalizálni egymással, a mű végére azonban kiegyensúlyozott, harmonikus egységbe olvadnak össze.

Faragó Béla két tételből álló kompozíciója, a Szerenád fuvolára 2006-ban készült. Első részében egy lassabb tempójú, nagyívű dallam hallható - különös módon a saját kíséretével, rejtett többszólamúságban. A második tétel mozgalmasabb: táncos jellegű, aszimmetrikus ritmusokban, szinkópás menetekben, polimetrikában bővelkedő, végtelenített polipentaton melódiavonal.

Sugár Miklós 19912-93-ban készült, Modellek című alkotásának is Lakatos György az inspirációs forrása, aki - a megszólaltatás mellett - a műben szereplő zenei és technikai anyagok keresésében és megoldásában is részt vett. A darab tulajdonképpen 10 variációból épül fel, amelyek mindegyikét más és más módon változtatja meg egy Yamaha REV 5 hangátalakító modul, esetenként olyannyira, hogy a szólóhangszerből egész zenekart teremt.

A befejezésként megszólaló Madarász Iván-kompozíció, a Katabasis Gyöngyössy Zoltán halálhírére született. A kifejezés az alvilágba való leszállást jelent: ennek zenei analógiája egy ereszkedő alaphangokról induló és az akusztikus skála hangjait felhasználó melodika. Az egyre mélyebb alaphangok az e' és a kis h közötti kvart hangteret passacaglia-szerű lépésekben járják be a h-lábbal megnagyobbított fuvolán. A szintetizátor az akusztikus hangkészlet folyamatosan mélyülő alaphangjait játssza. Az alkotás az alászálló, majd felemelkedő lélek sorsának zenei megjelenítése.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.
Klasszikus interjú

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.