Klasszikus

Kövesd a nőt!

2013.02.25. 08:00
Ajánlom
Finnek, nők és mesék dominálták a Pannon Filharmonikusok február 23-i koncertjét a pécsi Kodály Központban. A finn nációhoz illetve a női nemhez tartozók közös halmazmetszetében pedig ott virult az est vendégkarmestere, a 31 éves tehetség, Eva Ollikainen, aki már a puszta fellépése révén különleges jelleggel ruházta fel az Ezeregyéjszaka meséje fantázianévvel megajándékozott hangversenyt. KRITIKA

(Ál)naivan akár azt is felvethetnénk, hogy e különlegesség a finn karmesteriskola vélt ritka hazai megjelenésének tulajdonítható, ám tévednénk, hiszen az aktuális évad a Budapesti Filharmóniai Társaságnál éppenséggel az eme iskolát meghatározó Leif Segerstam vezénylete alatt indult, míg a Fesztiválzenekar májusban fogja majd vendégelni a középnemzedékhez tartozó Osmo Vänskät. S ha ehhez még hozzátesszük, hogy a Pannon Filharmonikusokat irányító Bogányi Tibor jószerint fogadott finn karmester, már igazán nem szükséges tovább érvelnünk az északi ország dirigenseinek magyarországi ismertsége mellett.

Nem, Eva Ollikainent női mivolta tette már látatlanban különleges tüneménnyé a karmesteri dobogón, hiszen, úgy lehet, ez a lépcsőnyi magaslatra emelt négyzetméter a férfiuralom egyik legutolsó erős bástyája. A nők lehetnek kommandósok, evangélikus lelkészek vagy bokszolók, vezethetnek országokat és nemzetközi pénzintézeteket, de igazán jelentős szimfonikus együttesek élére mindmáig csak elvétve és akkor is csupán vendégként állhatnak Éva lányai. A helyzet nyilvánvalóan igazságtalan és torz, ám ettől még valóságos, így okvetlenül extra érdekességet kölcsönzött a pécsi koncertnek az a tény, hogy a zenekar ezúttal nem egy Maestro, hanem egy Maestra ütemezését követte.

Mármost hogy a látatlanban és jó előre különlegesnek ígérkező fellépés látva és azonos időben is magán hordozta-e a kitüntetettség bélyegét, azt persze már nem az ivari hovatartozás biológiai ténye döntötte el a közönség számára. Eldöntötte, méghozzá egyszerre nemlegesen és mégis pozitívan. Ollikainen ugyanis nem mutatott rendkívüli tálentumot, de azért igen muzikális és figyelmes karmesternek bizonyult, aki tehetséges a nagy formák felépítésében, s csak alkalmilag enged billenést a hangzásarányok terén.

A műsor, úgy lehet, a poentírozás kedvéért, a Pohjola lánya című Sibelius-darabbal indult: koncertnyitánynak kevéssé beillő módon, ám rögtön érzékeltetve az est meghatározó erényeit. Így mindenekelőtt a vonóskari játék imponálóan homogén hangzását, a zenekari kémia élményszerű működését, valamint - ha unásig emlegetjük is mindannyian! - a Kodály Központ koncerttermének valóban csodálatos, szinte eleven lényként azonosítható akusztikáját. A rezeket olykor túlfuttató, ám csak mérsékelten hatásos szimfonikus fantázia nyomában egy újabb Sibelius-mű következett, a hatásosság külsődleges eszközeiről jószerint teljesen lemondva. Egy újabb Sibelius-opus, írtuk az előbb majdnem, ám a Hat humoreszk nem egy, hanem két opusszámot birtokol (op. 87 és 89), hiszen eredetileg két részre bontva jelent meg a sorozat.

A hegedű számára inkább nehéz, mint hálás jutalomjátékot jelentő humoreszkek szólóját egy újabb finn tehetség, Petteri Iivonen teljesítette: a darabok jellegéhez illő rezerváltsággal, nemes hegedűhangot életre hívva, oldott eleganciával. A nálunk ritkán megszólaltatott sorozat nem hatott éppen lenyűgözően a közönségre, kivéve az 5., Esz-dúr humoreszket, amelynek lendülete és bravúrosan elővezetett üveghangjai valódi elragadtatást váltottak ki a hallgatókból. Iivonen azután az oly népszerű Saint-Saëns-darab, a parádés Bevezetés és Rondo capriccioso szólójával újfent virtuóz és - mackós kiállására rácáfolóan - elegáns hegedűsnek mutatta magát, akinek nacionáléjába már aligha kell sokáig olyan fölös tételeket beiktatni, mint amilyen az RTV Szlovénia Szimfonikus Zenekar vagy épp a velencei Orchestra Sinfonica del Friuli. A ráadásként eljátszott Bach-tétel, az Allemande a no. 2-es d-moll partitából, "ráadásul" Iivonen egy újabb előadói erényét tette nyilvánvalóvá: a sallang- és pózmentes emelkedettséget.

A remek hegedűsprodukció után, a második rész főszereplőjévé újra egy hegedűs vált, immár a zenekaron belül. A koncertmester Deák Márta ugyanis érzéki szépséggel formálta meg a bülbülszavú címszereplő motívumát Rimszkij-Korszakov Seherezádé szvitjében, s teljesítménye a zenekar egészére serkentően hatott. Merthogy a Pannon Filharmonikusok együttese lelkesedésre kész és a lelkesedés szintjét egyre emelni képes együttesnek bizonyult ezen az estén, s ez a fagott szólista vagy épp a kiváló első csellista kiemelt megszólalásai mellett az összjáték egészén jótékonyan megérzett. Eva Ollikainen jó állapotban lévő, morálisan ép zenekart kapott magyarországi debütálásához, s ez persze nem is annyira az ő, mint inkább a mi nagy és megbecsülendő szerencsénk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Meghalt Fátyol Rudolf hegedűművész

Hétfő reggel, 62 éves korában elhunyt Fátyol Rudolf hegedűművész, a szatmárnémeti Dinu Lipatti Állami Filharmónia vezetője.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ben Johnston, a mikrotonális zene egyik úttörő zeneszerzője

Július 22-én elhunyt Ben Johnston amerikai zeneszerző. Lehet, hogy nem ismerte őt – érdemes.
Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.