Klasszikus

Közel egymáshoz

2012.08.28. 06:43
Ajánlom
A cím ezúttal kétféle kapcsolatra is utal: az idei Arcus Temporum ugyanis nemcsak a jelen (Kaija Saarihao) és a múlt (Igor Stravinsky), hanem két szomszédos nemzet (szlovák és magyar) fiatal muzsikusainak találkozásáról is szólt. Az időbeli és földrajzi távolságok rövidebbre szabása pedig meghozta a gyümölcsét – a nyitókoncerten éppúgy, mint a fesztivál egészén.

Az idén már kilencedik alkalommal megrendezett pannonhalmi fesztiválon hosszú éveken át változatlan menüvel fogadták a vendégeket: egy világszerte sikeres, ám hazánkban kevéssé ismert kortárs szerző darabjai mellé rendszerint egy jóval - akár évszázadokkal - korábban élt "klasszikus" (pl. Haydn, Mozart, Bach, Csajkovszkij) kamaraműveiből válogattak. A sort tulajdonképpen a két évvel ezelőtti műsor törte meg, amikor is Beat Furrer művészete egy másik 20. századi komponistáéval (Sosztakovics) került összehasonlításra.

Első ránézésre egy ilyen döntés annak a kockázatnak a csökkentését is jelentheti, amelynek bizony Magyarország e vezető kortárs zenei ünnepe többször is ki volt téve - nevezetesen annak, hogy komoly fejtörést igényel majd a két szerző közötti összefüggés és kapcsolódás felmutatása. Az apátsági koncertek azonban már többször bizonyították, amit különben is tudhatunk: csaknem egy időben alkotó művészek között alkalmasint sokkal nagyobb különbségek lehetnek, mint az életműveikkel követendő példát, stílust és technikát teremtő kanonizált szerzők és ifjú "követőik", utódjaik között (előbbire éppen a Furrer-Sosztakovics, míg utóbbira a tavalyi Oehring-Beethoven páros lehet jó példa).

Idén ismét úgy döntött a szervezőgárda, hogy húz egy merészet és "klasszikus" szerzőnek Igor Stravinskyt, azaz a közelmúlt egyik legnagyobb összefoglaló szellemét választja, aki univerzálissá attól vált, hogy nemcsak végigkövette a 20. századi zenetörténet nagy részének számtalan fordulatát, de sokukban tevékenyen részt is vett. A végeredmény e választással mindenképpen más lett, mint az eddigiek, mert ezúttal tényleg minden a modernitásról, az Új zenéről szólt: arról a zenéről tehát, amely immár több mint száz esztendeje küzd a zenetörténeti múlttal, a közönséggel és saját magával is, s amely mégiscsak ezernyi szálon akar kötődni és kötődik is régebbi korok mestereihez és műveihez.

Le a kalappal a programfelelősök előtt, hogy az itthon egyelőre ismeretlen Kaija Saariahóban ugyancsak felismerték a Stravinskyre oly jellemző sokoldalúságot, valamint a múlttal folytatott folyamatos párbeszédre való törekvés igényét, és - mint válogatásuk is bizonyítja - minden egyes koncerten meg is kívánták mutatni azt! Olyan kapcsolódási pont ez az orosz óriás, s a jó ideje a kortárs zeneszerzés élmezőnyéhez tartozó, idén hatvan esztendős finn alkotóhölgy művészete között, ami mindenképp összehasonlításra érdemes, és ami talán csak akkor mutatkozik meg igazán, ha így, sűrítve, gyors egymásutánban hallgatjuk darabjaikat - ha fülünkben még az egyikük épp csak lecsengett műve által okozott benyomásokkal fordulunk a másikuk alkotásához.

A nyitókoncert mindig meghatározó egy fesztiválon, s nincs ez másképp Pannonhalmán sem. Örömteli, hogy az első este sok mindenből ízelítőt adott, ami a maradék két napban még várt reánk. Mindjárt a műsort nyitó, 2002-ben komponált Saarihao-mű, a Terreste két tétele rámutatott például arra, hogy mi az a két karakter, az a két egymással szembeállított minőség, amely a finn zeneszerzőnőt a kamarazenében leginkább foglalkoztatja: az első, gyors rész alapvetően különféle ritmikai játékokra, már-már Stravinsky-féle tánczenét idéző ostinato-betétekre, és a hangulatok gyors változására épült, mindenekelőtt Saariaho talán legkedveltebb hangszere, a két fuvola vezérletével. A fuvola, csakúgy, mint a koncerten később felcsendülő, ám időben jóval korább keletkezett (1986) Lichtbogen-ben, amúgy a formai tagolást illetően is kitüntetett szerephez jutott, hiszen fuvolahanggal kezdődött a mű, s ugyancsak egy rövid fuvolaszóló jelentette az átmenetet az első és a második, lassú tétel között. (A Lichtbogen pedig fuvolával ért véget.).  E tétel az elsőtől csaknem minden paraméterében eltérőnek mutatkozott, s ezzel olyanná alakította a kompozíciót, ami a Saariahót ismerők szerint leginkább a koncerten a Lichtbogen által képviselt első alkotói korszakra jellemző: a dinamikus első rész ellenében itt minden "állva" maradt, s csaknem valamennyi történés egy négyhangos motívum ismételgetésére, illetve annak lassú, elsősorban a hangszínt és a faktúrát érintő metamorfózisára épült.

Ami igazán különlegessé tette e második szakaszt, nem holmi váratlan vagy sosem hallott technikai megoldás, illetve egyéb progresszív elem függvénye volt, ahogy azt egy kortárs műtől sokszor várjuk. Sokkal inkább egyfajta hagyományos szépség, a hangzás "romantikus" jellege volt az, amire már itt felfigyelhetett a hallgató, még bizonyosan nem tudván azt, hogy Saariaho művészetének egyik legfontosabb jellemzőével áll szemben. A Lichtbogen, és még inkább a méltán nagy sikert aratott vonósnégyes (Terra Memoria) aztán megerősítette azt, hogy a finn művésznő egyáltalán nem riad vissza a szépségtől, s bátran alkalmazza azt majd minden művében. Ez mindenképpen barátságossá és befogadhatóbbá teszi zenéjét azok számára is, akik csak most ismerkednek a zeneművészet legújabb oldalhajtásaival is.

Van még egy másik közös jellemzőjük is e kompozícióknak: komoly kihívások elé állítják az előadót. Nos, szerencsére a 2008-ban megalakult, szlovákiai Quasars Ensemble muzsikusai kiállták a próbát, ahogy a mindvégig mértéktartóan vezénylő Ivan Buffa is remekül irányította a kisegyüttest. Buffa higgadtsága, s mozdulatainak letisztultsága különösen a két Stravinsky-művet dirigáló Rozmán Lajos színpadiasságának fényében vált szembetűnővé. Érdekes kísérlet lett volna, ha a klarinétosból karmesterré előlépő művészt úgy figyeljük, hogy közben nem halljuk a muzsikát - alighanem többen is egy nagyszabású szimfónia fináléját képzelték volna a látvány mögé, s semmiképp sem Stravinsky lényegében mindenféle affekciótól mentes Szeptettjét és Oktettjét. Igazságtalan lenne azonban, ha ezzel azt állítanánk, hogy a hűhónak semmi eredménye nem volt. A kelleténél talán szenvedélyesebben, de a szlovák-magyar zenészkontigens (Quaartsiluni Ensemble) végül kellő fegyelmezettséggel adta elő e két ritkán hallható mesterművet. Jogosan szólt mindannyiuknak a taps.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.