Klasszikus

Közel kerülni egy kivételes emberhez

2010.02.04. 12:59
Ajánlom
Csajkovszkij és Dvořák életművéből még adható bő keresztmetszet egy teljes napon át tartó koncertsorozaton, de Beethoven esetében, az életmű gazdagsága miatt, erre kevesebb lehet az esély. Fischer Ivánt, a rendezvény művészeti vezetőjét, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatóját kérdeztük a dilemmáról. INTERJÚ

- Mindegyik Maraton keresztmetszet, egyetlen zeneszerzőnek sem tudjuk a teljes életművét bemutatni ilyen rövid idő alatt. De nem is ez a cél. A cél az, hogy a szerző alkotásait egy egész napon át hallgatva közel kerüljünk ehhez a kivételes emberhez. Olyasmi ez, mint egy rendkívül hosszú szerzői est, amelyen az élet különböző korszakaiból, sokféle műfajból válogatva megszólal egy-egy ízelítő. Beethovenről is meg fogunk érezni valamit, ugyanúgy, mint a másik két szerzőről. 

- Ugyanakkor azt elképzelhetőnek tartja, hogy lesz, aki éppen a Maratonon fedezi fel, hogy van egy egységes és jól artikulálható Beethoven-hang és -stílus?  

- Beethoven azonnal felismerhető, már néhány ütem után is. Aki végig fogja hallgatni az összes koncertet, a sokoldalúságot mindenképpen érzékelni fogja, de Beethoven egyéniségének "jelenléte" is lenyűgöző lesz. 

- A művek valamilyen koncepció szerint következnek egymás után? 

- A válogatást nemcsak szubjektív, hanem olyan szempontok is vezérelték, mint az, hogy legyen a műsorban líra, dráma, vallomás és vízió. Mindez megvan Beethoven életművében. Az is fontos irányelv volt, hogy bemutassunk zenekari, kamara-, vokális és versenyműveket is. 

- Ön milyennek látja Beethovent? Mit teszi a műveit legyűrhetetlenné és naggyá?  

- Egyrészt Beethoven minden hangja tökéletes. A zsenialitás nála olyan fokú, hogy szinte ijesztő. Ha végletes, felfokozott érzések szólalnak meg, nincs senki, aki nála többet tudna mondani. Másrészt viszont egy-egy hanggal, a legegyszerűbb eszközökkel olyan őszinte lírai érzéseket tudott megkomponálni, ami a legunalmasabb embereket is szíven üti.

- Az utolsó években kizárólag vonósnégyeseket komponált. Ezek nélkül adható-e teljes kép?  

- Nem törekszünk teljességre. Beethoven mindegyik korszakának olyan remekművei vannak, hogy értelmetlen lenne rangsorolni. A zongoraszonáták, szimfóniák, kamaraművek végigkövetik a szerzőt fiatalkorától az utolsó évekig. Érdekes lenne egy koncert csak fiatalkori vagy csak késői műveiből, de ez egy másik koncepció lenne. 

- Kevés olyan szerző van, akinél kamara- és nagyzenekari zene ilyen harmonikus egyensúlyban van, mondhatni, akinél mindkettő ugyanarról a nagyságról tanúskodik. A programmal is éreztetették ezt, hiszen egyik sem kerül túlsúlyba.

- Valóban, és ebben segít az, hogy több teremben tervezzük az előadásokat, egy nagyobb és egy kisebb helyszínen is, ahol természetes módon otthont találnak a zenekari és a kamaraművek is. 

- Mire lehet - lesz - elég ez az egy nap? 

- Arra, hogy valaki megismerhesse Beethovent, és ha megismerte, meg is fogja szeretni. Nem kell minden művét meghallgatni, de tizenegy koncert után valami nagyon meg fog változni a hallgatókban.


2010. február 21. 10:30 - 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Előadóterem, Fesztivál Színház

Beethoven-maraton
A Művészetek Palotája és a Budapesti Fesztiválzenekar közös rendezésében, művészeti vezető: Fischer Iván

 

www.mupa.hu
www.bfz.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.