Klasszikus

Közel kerülni egy kivételes emberhez

2010.02.04. 12:59
Ajánlom
Csajkovszkij és Dvořák életművéből még adható bő keresztmetszet egy teljes napon át tartó koncertsorozaton, de Beethoven esetében, az életmű gazdagsága miatt, erre kevesebb lehet az esély. Fischer Ivánt, a rendezvény művészeti vezetőjét, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatóját kérdeztük a dilemmáról. INTERJÚ

- Mindegyik Maraton keresztmetszet, egyetlen zeneszerzőnek sem tudjuk a teljes életművét bemutatni ilyen rövid idő alatt. De nem is ez a cél. A cél az, hogy a szerző alkotásait egy egész napon át hallgatva közel kerüljünk ehhez a kivételes emberhez. Olyasmi ez, mint egy rendkívül hosszú szerzői est, amelyen az élet különböző korszakaiból, sokféle műfajból válogatva megszólal egy-egy ízelítő. Beethovenről is meg fogunk érezni valamit, ugyanúgy, mint a másik két szerzőről. 

- Ugyanakkor azt elképzelhetőnek tartja, hogy lesz, aki éppen a Maratonon fedezi fel, hogy van egy egységes és jól artikulálható Beethoven-hang és -stílus?  

- Beethoven azonnal felismerhető, már néhány ütem után is. Aki végig fogja hallgatni az összes koncertet, a sokoldalúságot mindenképpen érzékelni fogja, de Beethoven egyéniségének "jelenléte" is lenyűgöző lesz. 

- A művek valamilyen koncepció szerint következnek egymás után? 

- A válogatást nemcsak szubjektív, hanem olyan szempontok is vezérelték, mint az, hogy legyen a műsorban líra, dráma, vallomás és vízió. Mindez megvan Beethoven életművében. Az is fontos irányelv volt, hogy bemutassunk zenekari, kamara-, vokális és versenyműveket is. 

- Ön milyennek látja Beethovent? Mit teszi a műveit legyűrhetetlenné és naggyá?  

- Egyrészt Beethoven minden hangja tökéletes. A zsenialitás nála olyan fokú, hogy szinte ijesztő. Ha végletes, felfokozott érzések szólalnak meg, nincs senki, aki nála többet tudna mondani. Másrészt viszont egy-egy hanggal, a legegyszerűbb eszközökkel olyan őszinte lírai érzéseket tudott megkomponálni, ami a legunalmasabb embereket is szíven üti.

- Az utolsó években kizárólag vonósnégyeseket komponált. Ezek nélkül adható-e teljes kép?  

- Nem törekszünk teljességre. Beethoven mindegyik korszakának olyan remekművei vannak, hogy értelmetlen lenne rangsorolni. A zongoraszonáták, szimfóniák, kamaraművek végigkövetik a szerzőt fiatalkorától az utolsó évekig. Érdekes lenne egy koncert csak fiatalkori vagy csak késői műveiből, de ez egy másik koncepció lenne. 

- Kevés olyan szerző van, akinél kamara- és nagyzenekari zene ilyen harmonikus egyensúlyban van, mondhatni, akinél mindkettő ugyanarról a nagyságról tanúskodik. A programmal is éreztetették ezt, hiszen egyik sem kerül túlsúlyba.

- Valóban, és ebben segít az, hogy több teremben tervezzük az előadásokat, egy nagyobb és egy kisebb helyszínen is, ahol természetes módon otthont találnak a zenekari és a kamaraművek is. 

- Mire lehet - lesz - elég ez az egy nap? 

- Arra, hogy valaki megismerhesse Beethovent, és ha megismerte, meg is fogja szeretni. Nem kell minden művét meghallgatni, de tizenegy koncert után valami nagyon meg fog változni a hallgatókban.


2010. február 21. 10:30 - 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Előadóterem, Fesztivál Színház

Beethoven-maraton
A Művészetek Palotája és a Budapesti Fesztiválzenekar közös rendezésében, művészeti vezető: Fischer Iván

 

www.mupa.hu
www.bfz.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Klasszikus pályázat

Zeneszerző-pályázatot hirdet a Budapesti Vonósok és a Szegedi Tudományegyetem

Új művek komponálására hívja a 18-35 év közötti magyar zeneszerzőket a Magyar Művészeti Akadémia, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, az alkotásokat szeptember 1-je éjfélig várják.
Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.