Klasszikus

Közelségek, távolságok - interjú Pusker Ágnessel és Júliával

2010.09.20. 07:35
Ajánlom
Pusker Ágnes és Júlia életét a testvéri köteléken kívül a zene is összefogja. Most éppen távolodóban van egymástól a két hegedűművészi életút, de ez nem szét-, inkább még nagyobb összetartásra készteti őket.

Fidelio: Hol tart a pályátok jelenleg?

Pusker Ágnes: Májusban diplomáztam a Zeneakadémián Környei Zsófia tanárnő növendékeként, és októbertől visszatérek Münchenbe, ahol előzőleg Erasmus ösztöndíjjal fél évig tanultam. Felvettek ugyanis a müncheni Zeneakadémia Aufbau Studium Meisterklasseba kétéves, posztgraduális képzésre. Ingolf Turban professzor úrnál folytatom tanulmányaimat, aki nemcsak koncertező szólista, hanem koncertmesteri tapasztalatokkal is rendelkező művész.

Pusker Júlia: Szeptembertől első évfolyamos leszek a Zeneakadémián és bár ez nagy változás az életemben, nem teljesen szokatlan. Az elmúlt években ugyanis itt tanulhattam az előkészítő osztályban hegedű szakon, Kertész István tanár úrnál, akivel immár az ötödik közös tanévünket kezdjük.

Fidelio: Zenész családban nőttetek fel: édesapátok, Pusker Imre a kecskeméti Kodály Iskolában korrepetitor és a növendékzenekar vezetője, édesanyátok, Pék Ágnes ugyanitt zongorát tanít. Ez a környezet határozta meg a pályaválasztást is?

PÁ: Már kicsiként ez a légkör vett körül minket. Otthon mindig zene szólt, sokat voltunk zenészek társaságában, így mi is hozzájuk szerettünk volna tartozni.

PJ: Időnk nagy részét zenész gyerekek és felnőttek között töltöttük, figyeltük őket és természetes volt, hogy szeretnénk bekapcsolódni az ő tevékenységükbe. Én például azért kezdtem el hegedülni, mert láttam a nővéremet - akire példaképként tekintek -, és szerettem volna kipróbálni azt, amit ő csinál. A zene sose volt külső kényszer, abszolút belső igény volt mindkettőnk részéről.

Fidelio: Nem bántátok meg egy percig sem?

PÁ: Voltak mélypontjaim, nehéz időszakaim, amikor elbizonytalanodtam, vajon képes leszek-e a pályán tovább haladni. De ezeket az érzéseket az aggodalom, nem a megbánás vezérelte. A művész élet sok befektetést és lemondást igényel, de a zene szépsége kárpótol mindenért.

PJ: Küzdelmes dolog ez kétségtelen.

Fidelio: Ki volt az a tanár, hegedűművész, aki leghosszabb ideje kíséri figyelemmel pályátokat?

PÁ: Nagy hálával gondolunk összes tanárunk és tanárnőnk türelmes, áldozatkész munkájára, akik hétről-hétre segítették fejlődésünket. Két nevet szeretnék megemlíteni, akik hosszabb ideig mindkettőnket tanítottak: Ittzés Tamás és Szászné Réger Judit. Leghosszabb ideje Zsigmondy Dénes hegedűművész kíséri figyelemmel tevékenységünket. Kivételes egyénisége és rendkívüli zenei megközelítései mindig nagy hatással voltak rám. 

PJ: Hat éves koromban játszottam először Zsigmondy tanár úrnak. Azóta nagy odafigyeléssel követi fejlődésemet, koncertjeimet. Különleges művészi személyisége, előadói és tanítási tapasztalata rendkívül inspirálóan hat rám.

Fidelio: Szeptember 26-án mutatja be az HBO a saját készítésű, Sós Ágnes rendezte, rólatok szóló dokumentumfilmet. Hogyan élitek meg, hogy ilyen fiatalon film készült rólatok?

PJ: Eleinte nem tulajdonítottunk ennek a kérdésnek nagy jelentőséget, mert távolinak tűnt a film befejezése. A forgatás hét éve alatt folyamatosan barátkoztunk a gondolattal, hogy másokhoz is eljut, hiszen nem könnyű életünk nehéz pillanatairól beszélni, azzal a tudattal, hogy sokak látni-hallani fogják. De Sós Ági jelenléte mindig oldotta a feszültséget, könnyebben tudtunk kettőnk kapcsolatáról beszélni.

Fidelio: Miért, milyen a kettőtök kapcsolata?

PÁ: Azt hiszem egészen különleges, testvérként és zenészként is. A lehető legjobb barátnők vagyunk és tudjuk, minden helyzetben számíthatunk a másikra. Ismerjük egymás előnyeit, hátrányainkat és eszerint próbáljuk segíteni. Rengeteg a közös élmény, sok mindent megosztunk egymással, a zene pedig még inkább elmélyíti a kettőnk kapcsolatát.

PJ: Ahhoz lehetne hasonlítani, mintha ikertestvérek lennénk. Sokszor szavak nélkül is tökéletesen értjük egymást.

Fidelio: Ha lelkileg ennyire közel vagytok egymáshoz, Juli, neked biztosan nem volt könnyű, amikor Ági fél évig Münchenben tanult. Most két évet lesz kint. Hogy fogod ezt helyre tenni magadban?

PJ: Valószínűleg nehezen, mert a múlt félév sem volt könnyű. Többször utaztunk egymáshoz. Most is így szeretnénk! Lesz egy-két közös fellépésünk, melynek nagyon örülünk, mert akkor biztosan együtt lehetünk!

PÁ: Mivel másként nem tudunk egymás közelében lenni, a kapcsolattartás a telefonra és az internetre korlátozódik.

Fidelio: Kérdés, hogy hogyan tudjátok a különváló életutakat úgy irányítani, hogy mégse távolodjanak el egymástól túlságosan. Hová szeretnétek kifuttatni ezeket a párhuzamos szálakat?

PJ: Nehéz előre tervezni, annyira változó a világ, annyira kiszámíthatatlan minden. Nagyon szeretnénk továbbra is sokat játszani együtt. Szerencsére a kéthegedűs repertoár erre nagyszerű lehetőséget ad. Én abban hiszek, hogy az ember oda kerül, ahová a képességei és a tudása helyezik.

PÁ: Tanulni, fejlődni kell, és a lehetőségek megtalálják az embert - e miatt nem aggódunk, hiszen eddigi életünk is ezt igazolta. Minden embernek megvan a saját sorsa, saját útja, de figyelni kell a jelekre, amik útba igazítanak.

www.hbo.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.