Klasszikus

Közép-európai zenei kitekintés

2016.06.23. 12:58
Ajánlom
A CEU 25 éves fennállása tiszteletére Leon Botstein vezényletével ad koncertet a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara a Zeneakadémián.

„A zene – s vele minden erőfeszítés, amit a hangok megszólaltatásáért teszünk – több, mint puszta szórakoztatás: a zene meghatározza az identitásunkat, azt, hogy kik vagyunk valójában, és hogy mit jelent egy közösség részeként létezni” – mondja Leon Botstein, aki mint a Közép-Európai Egyetem (CEU) kuratóriumának elnöke, a június 25-i hangverseny műsorát megálmodta. A zenetudósként is tevékeny, Magyarországon rendszeresen fellépő karmester a jeles alkalomból a közép-európai régió XX. századi történetének zenei tükörképét kívánta megrajzolni, oly módon, hogy a műsor egyúttal reflektáljon a CEU nemzetköziségére.

Leon Botstein a Bard College zenekarát vezényli a Zeneakadémia Nagytermében 2014. június 14-én (fotó: Zeneakadémia / Benkő Sándor)

Leon Botstein a Bard College zenekarát vezényli a Zeneakadémia Nagytermében 2014. június 14-én (fotó: Zeneakadémia / Benkő Sándor)

A koncert nyitószámaként Weiner Leó nagyszerű zenekari Bach-átirata, a C-dúr toccata csendül fel, majd Chopin f-moll zongoraversenye szólal meg. „Az ünnepi koncertre olyan programot állítottam össze, amely Közép-Európa modern zenei tradíciójának különböző arcait mutatja be. A legismertebb magyar XX. századi komponisták mellett ott van Weiner Leó, aki Bartók közeli barátja volt, és számos, később Amerikában érvényesülő magyar zenészt tanított. Bach-átirata hidat képez a magyar zene és a tágabb értelemben vett európai zenei hagyományok között. Egészen régimódi, nagyon romantikus Bach-zenéről van szó – nem abban a formában, ahogyan ma ismerjük, hanem úgy, ahogyan Weiner vagy Bartók hallotta őt. Chopin pedig olyan zenei ikon, aki minden lengyel számára iránytű, a nemzettudat egyik legmeghatározóbb figurája ” – mondta el a koncert egyik első próbáját követően érdeklődésünkre a karmester.

Xheni Rroji

Xheni Rroji

A szünetet követően az 1940-es évek Amerikájának egyik ikonikus műve, Aaron Copland az Egyesült Államok legendás elnökének szövegeire komponált Lincoln-portréja szólal meg, melynek narrátora a CEU elnök-rektora, John Shattuck lesz, végül a műsor Leos Janáček op. 60-as Sinfoniettájával zárul. „A Lincoln-portré a negyvenes évek háborús időszakának egyik fantasztikus alkotása, nagyon megindító mű, a demokrácia egyik legidealisztikusabb ábrázolása. Számomra – különösen mint az Egyesült Államokba emigrált ember számára – a darab az amerikai demokrácia idealizmusának esszenciája. Épp ez köti össze a CEU szellemiségével, törekvéseivel is. Janáček Sinfoniettája pedig egy olyan győzelmi darab, amely katonai felvonulásokat lefestő részleteivel a cseh nemzet függetlenségét szimbolizálja” – teszi hozzá Leon Botstein.

Az ünnepi koncert karmestere iskoláit Chicagóban és a Harvardon végezte, pályafutása során volt a Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója, vendégkarmesterként pedig olyan együttesek élén állt, mint a Londoni Filharmonikusok, a Concerto Budapest, a Budapesti Fesztiválzenekar vagy éppen a Philharmonia Orchestra. Több Grammy-jelöléssel bíró felvétel kötődik nevéhez, s íróként is termékeny. A zenetudósként is számos díjjal és elismeréssel kitüntetett dirigens több kulturális testület, köztük az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia tagja, cikkeit jelentős lapok közlik a New York Times-tól a Musical Quarterlyig. Leon Botstein a New York-i Bard College professzora és rektora, a Bard Music Festival egyik művészeti vezetője, emellett az American Symphony Orchestra és a 2015-ben alapított, fiatal művészek pályáját egyengető zenekar, a The Orchestra Now zeneigazgatója.

Leon Botstein

Leon Botstein

Legújabb projektjéről szólván Leon Botstein leszögezi: „a zenészlét lényege nemcsak az, hogy elsajátítsuk a legnépszerűbb repertoárdarabok részleteit. Legalább ennyire fontos, hogy a fiatal muzsikusok tapasztalatot szerezzenek a zenéről való beszéd terén, megtanuljanak kommunikálni, és megtalálják a közös hangot a mai közönséggel is. Egy frissen végzett hallgató általában kiváló zenész abban az értelemben, hogy tökéletesen játszik a hangszerén, ám épp a képzés teljesítmény-orientált, már-már atlétikai jellege miatt nem jut hozzá ritkán játszott darabokhoz, és nem foglalkozik a zene tágabb kontextusával sem. A The Orchestra Now tagjai politikáról, történelemről, filozófiáról is tanulnak – így mozdulva ki abból a szűk keretből, amit egy darab megszólaltatásának a technikai aspektusa jelent.”

Effajta erényekkel is bír Chopin f-moll zongoraversenyének szólistája, Xheni Rroji. Az albániai Tiranában, zenész családban született tehetség igen korán felhívta magára a figyelmet, s már 14 éves korában elnyerte a Soros Alapítvány ösztöndíját. A támogatásnak köszönhetően a párizsi Conservatoire-on végezhette tanulmányait. Itt vette át kitüntetéses diplomáját 1997-ben, majd több jelentős versenygyőzelmet követően a New York-i Juilliard School és a Manhattan School of Music professzorainál képezte magát tovább. A zenei tehetséggondozás, a kortás zene és a női zeneszerzők elkötelezett nagykövete, a New York-i együttesek és koncertpódiumok rendszeres vendégművésze. A közelmúltban Albánia elnökétől vehetett át kitüntetést a legsikeresebb USÁ-ban élő albán nők egyikeként, a 2016/17-es szezonban pedig európai és brazil hangversenykörútra indul.

A zongoraművésznő első alkalommal lép fel a Liszt Ferenc téri zenepalotában – nem így Leon Botstein. „Európa egyik legmeghatározóbb, hihetetlenül gazdag zenei tradícióval bíró intézményeként a Zeneakadémia is azok közé a helyszínek közé tartozik (akárcsak a Carnegie Hall vagy a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium nagyterme), ahol a legcsodálatosabb szellemek laknak” – vallja a CEU 25 éves fennállását ünneplő koncertet befogadó Zeneakadémiáról a június 25-én megrendezendő hangverseny spiritus rectora.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.