Klasszikus

Középsőt közepesenél jobban

2009.04.06. 00:00
Ajánlom
Haydn-év ide, Händel-, Chopin-, vagy Mendelssohn-évfordulók oda, a MÁV Szimfonikus Zenekar jubileumi koncertek dömpingjében megbúvó, meglehetősen hagyományos műsorral jelentkező Beethoven-estjére a múlt hét péntekjén csordultig megtelt a Zeneakadémia Nagyterme.

A klasszikus triászt betetőző mester művei, no és az Ötödik zongoraverseny előadásában közreműködő Kocsis Zoltán iránt töretlenül érdeklődő hazai koncertlátogatók azt kapták, amit minden bizonnyal vártak: egy különösebb meglepetések és nagyobb megingások nélküli, kiegyensúlyozott előadást.

Talán ezért is tűnt kissé szokatlannak, hogy a koncertet első vendégkarmesteri minőségben dirigáló Takács-Nagy Gábor amolyan konferansziéként, zenetörténeti anekdotákkal, idézetekkel, olykor személyes vallomásokkal tarkított rövid beszédekkel rukkolt elő mindhárom elhangzó zeneművet megelőzően. Takács-Nagy szemmel láthatóan feladatának, vagy talán kötelességének is érezte, hogy egyféle "programot" nyújtson át közönségének a zenehallgatáshoz. E kissé kusza szónoklatok egyszerre igyekeztek a hallgatók figyelmét bizonyos műrészletekre irányítani (mint például a Zongoraverseny "szívszorító" lassú tételére, vagy a Hatodik szimfónia második tételében felcsendülő "madárhangokra"), Beethoven sorssal folytatott keserű harcát kihangsúlyozni (hogy például folyamatosan romló hallása miatt már nem zongorázhatta az Esz-dúr concertót), sőt, a karmester szavai a művek vélt morális üzeneteit is érintették.

Utóbbira jó példa, hogy Takács-Nagy mindjárt első felszólalásakor, az István király-nyitány kapcsán kitért Beethoven zenéjének magyar vonatkozásaira, azt sugallván: a zeneszerző e 1811-ben komponált rövid színpadi alkotása hazánk számára ma is érvényes mondanivalóval bír. Kézenfekvőnek tűnt, hogy ezen állítását a téma- és címválasztás (a mű eredetileg István király, vagy Magyarország első jótevője címet viselte), valamint a történeti adalékok (az ouverture az új pesti állandó színház megnyitójára íródott) ismertetése mellett, a darab verbunkos jellegének és vidám, lendületes hangvételének kidomborításával támassza alá.

Dicséretére legyen mondva, a vezénylésbe magát nagy szenvedéllyel belevető dirigens valóban tartotta szavát, s néhol talán kissé túlzott tempót is diktálva, igazán dinamikus nyitánnyal vezette fel az Ötödik, Esz-dúr zongoraversenyt. Beethoven ama versenyművét, amely a nyitánnyal, csaknem egy időben, 1810-ben öntött végleges formát.

Hogy a műsor összeállításakor épp az utolsó concertóra esett a választás, azt minden bizonnyal nem pusztán a két szerzemény keletkezésének időbeli közelsége indokolta. A sorrendben utolsó, szünet után elhangzó Hatodik szimfónia felől, visszafelé tekintve válik nyilvánvalóvá, hogy a MÁV Szimfonikusok e Beethoven-estje a mester úgynevezett középső korszakának kifejezetten a "klasszikus" arculatát volt hivatott bemutatni.

A Beethoven-életmű hagyományos hármas tagolásában a nagyjából 1803 és 1812-13 közti időszakot felölelő második periódus az általános zenetörténeti vélekedés szerint nem csak a klasszikából romantikába tartó átmenet fontos állomásait rejti magában (s ennél fogva előremutató és tradicionális kompozíciókat egyaránt tartalmaz), de a szerző szimfonikus nyelvének fejlődése szempontjából is meghatározó. E megállapítás helyénvalóságára nézvést elég csak azt megemlíteni, hogy kilenc szimfóniájából Beethoven nem kevesebb, mint hatot ez alatt a tíz esztendő alatt készített el.

Éppen ezért is érdekes, hogy három olyan, eltérő műfajú és tartalmú darabra esett ezúttal a programfelelősök választása, amelyek motivikájukban, harmóniavezetésükben, tematikus anyagaikat illetően talán kevésbé radikálisak, de háromféleképpen nyilatkoznak meg ugyanazon beethoveni törekvésről: a szimfonikus zenekar adta új lehetőségek kiaknázásáról, illetve e lehetőségek tökéletesítéséről.

Már csak emiatt sem lenne ildomos, ha a Zongoraversenyről csupán a szólista teljesítményére koncentrálván esnék szó. Beethoven Esz-dúr concertójában a zenekari letét jelentősége olykor ugyanis csaknem egyenrangú a zongoráéval. Emiatt lehetett, hogy a billentyűknél ezúttal is remeklő Kocsis Zoltán rendkívül impresszív játéka önmagában nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy elfedje a karmester és egyes hangszeresek olykori bizonytalanságait, s az előadást a "jó"-ból a "remek" kategóriába emelje. Jelen sorok írója, az orgonaülésen foglalván helyet, szó szerint szembesülhetett a zenekar és Takács-Nagy közti kommunikáció apró zavaraival. E zavarok nagyobb hibákhoz nem vezettek, csak néhány exponált helyen (például tételrészek határainál, hangsúlyosabb kadenciáknál) hallhatóvá vált, hogy bizony döcög a gépezet. Persze így, a szépsége és népszerűsége okán a Takács-Nagy által külön beharangozott H-dúr adagio-tétel is vesztett némiképp varázsából; a rend igazából csak a zárótétel nagyszabású befejező szakaszára állt helyre.

A Hatodik, "Pastorale" szimfóniára (1808) aztán az összhang korábbiakban tapasztalható efféle hiányosságai eltűntek, a műsor a híres vihar-tétel elhangzásakor egyértelműen a csúcspontjára érkezett. Külön ki kell emelni a fafúvósok kitűnő játékát; a különösen a harmadik és utolsó tételekben megjelenő rövidebb-hosszabb szólók tisztán és életerősen hatoltak át a vonósok sűrű faktúráján, de magukra maradván, például az úgynevezett madárkoncert epizódnál sem remegett meg a hangszeresek keze.

A koncert lassanként véget ért, s noha túlzás lenne azt állítani, hogy katartikusra sikeredett, a jó közepes minősítést mindenképp kiérdemli. Az est igazi érdekessége valójában az, hogy a beethoveni életműből csak egy nagyon kis szeletet hasított ki, mondhatni, egy nagyon tudatosan megválasztott, szűk keresztmetszeten át vizsgálta meg különböző műfajú, ám egyaránt nagyzenekart igénylő Beethoven-művek összeférhetőségét.

Nem lehetetlen: ez a három darab – ha nem is teljesen ezzel a sorrenddel – akár egy 1812-es Beethoven-koncert műsora is lehetett volna. S ezt még az évfordulóktól hangos 2009-es koncert-kalendáriumban is csak kevés esemény mondhatja el magáról.

(2009. április 3. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - A MÁV Szimfonikus Zenekar Beethoven-estje; km.: Kocsis Zoltán; vez.: Takács-Nagy Gábor; Beethoven: István király - nyitány; Esz-dúr zongoraverseny; VI. "Pastorale" szimfónia)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.