Klasszikus

Közös meditáció

2006.02.21. 00:00
Ajánlom
Nem emlékszem, mikor hallottam utoljára Klukon Edit-szólókoncertet. Ezúttal is a véletlen részesített ebben a szerencsében: Polgár László betegsége miatt február 15-én Haydn A Megváltó hét szava a keresztfán című művének zongoraátiratát hallhattuk a Zeneakadémián. A szerencse kettős: ezt a Haydn-kortárs, de a szerző által csak jóváhagyott letétet ugyanis biztos, hogy sose hallottam.

Az eredetileg 1785-ben keletkezett zene az ismertebb, hagyományos műfajú kései Haydn-művekkel annyiban rokon, hogy a legmerészebb zenei megoldások is a legnagyobb természetességgel szólalnak meg benne. A Megváltó hét szavában olykor még a szimfóniáknál, szonátáknál, vonósnégyeseknél is több az „inventio poetica”, a kísérletező kedv – miközben a zene (Dolinszky Miklós szavaival) „Haydn őszinte, népies osztrák vallásosságán átszűrt valódi meditációs zene”. A rendhagyó zenei megoldások tehát sosem öncélúak, ha olykor meglepőek is. Meglepő már a tételek hangnemének sorrendje is: a d-moll bevezetés után a hét „szonáta” hangneme: B-dúr, c-moll, E-dúr, f-moll, A-dúr, g-moll és Esz-dúr, „A földrengés” című záró tétel pedig c-moll. Ám az egyes tételeken belül is váratlan modulációkat hallhatunk. Az ötödik („Szomjazom”) tételben például az e-moll fortissimo fájdalma ellenpontozza a mozartian kedves A-dúr alaphangnem pianissimóját, a kidolgozási rész pedig (E-dúr zárlat után) egy magas b hangról indul. Bár Haydn nem úgy ábrázolja a szöveg jelentését e művében, mint később két nagy oratóriumában, itt mégsem nehéz a szomjazás víz-, a sírás könnycseppjeire asszociálnunk. A 3. szonáta („Asszony, íme a fiad”) E-dúrjának nőiessége után mellbevágóan férfias az „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem” f-mollja, a „Ma velem leszel a Paradicsomban” c-molljának végén pedig természetes a megváltó C-dúr.

A szóló zongora meglepően illik e medidatív zenéhez, kevés részlettől eltekintve: az utolsó szonáta és „A földrengés” kissé sűrűbb szövete alig adható vissza zongorán. Ugyanakkor a mű bevezetése a Mozart-zongorafantáziákkal (pl. K 396, 397, 475) áll közeli rokonságban. A zongora pedig alkalmas arra, hogy több hangszert, akár egész zenekart jelenítsen meg – ha úgy játszanak rajta. Klukon Edit is hallhatóan erre törekedett. Az első tételekben sokféle színt, hangzást csalt elő hangszeréből. Mindvégig visszafogott, befelé fordulóan fegyelmezett interpretációjában a negyedik-ötödik tétel volt az egyetlen rész, amely kevésbé tetszett. Itt játéka kissé görcsössé vált, a tizenhatodok egyformán kopogtak, nem úgy szóltak, mint a vonós pizzicato. Sokszor éreztem úgy, túl keményen fogja fel e tételeket, és gesztusaiból is úgy tűnt, liszti, chopini vehemenciával akarja megütni a hangokat, s csak az utolsó pillanatban szelídülnek meg mozdulatai. A sokkal vaskosabb zárótételekre aztán visszatért a sokszínű, zenekari hangzás, mutatva: nem fizikai fáradtság okozta a középső rész merevebb előadását, Klukon ilyennek akarta e tételeket ábrázolni.

Előadása ezzel együtt nagy élményt szerzett, és tegyük ehhez hozzá: az ismétlésekkel együtt csaknem másfél órányi anyagot beugrásként megszólaltatni igazi bravúr. Külön öröm, hogy a koncertszervezők is felkészültek a műsorváltozásra, a műismertetést nemcsak szórólapon kaptuk kézhez, hanem a koncert előtt el is hangzott.

Várom, hogy ismét hallhassak Klukon Edit-szólókonceteket is, amelyeken ismét bebizonyosodik: lehet érvényesen interpretálni nehéz műveket úgy is, hogy a zongorista személye háttérben marad. Számomra ez volt ennek az estének a legnagyobb élménye: a zene nem az előadó személyét tolta előtérbe, hanem a közös meditációt szolgálta.

(2006. február 15. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem; Klukon Edit zongoraestje; Haydn: A Megváltó hét utolsó szava a kereszten, Hob. XX:1. C)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.