Klasszikus

„Kreisleriana”

2005.11.21. 00:00
Ajánlom
Ami Szergej Rahmanyinov a zongoristáknak, az Fritz Kreisler a hegedűsöknek – talán ezzel a hasonlattal lehetne a legegyszerűbben bemutatni a Bécsben született, s már apró gyerekként a vonóval egy életre eljegyzett hegedűs fenomént.

A párhuzam mind az előadóművészre, mind pedig a zeneszerzőre érvényesnek tűnik. Kreisler a két háború közti „muzsikus aranykor” évtizedeiben hangszerének egyik legmagasabban jegyzett virtuóza volt, mások mellett a nála negyedszázaddal fiatalabb Jascha Heifetz (1901–1987), s a még nála is fiatalabb csodagyerek Menuhin (1916–1999) társaságában – Rahmanyinov szintén. S ugyanúgy, ahogy a hegedű romantikus „újrafelfedezését” Paganini, a zongoráét pedig Liszt nevéhez kötik a zenetörténészek, a romantika betetőzését a zongorán Rahmanyinov, a hegedűn pedig Kreisler játéka és művei hozták el. De mit is jelent ez? Elsősorban és mindenekfelett: expresszivitást. Annyi vibrátót, amennyitől ma már bármelyik jobb zenekarban diszkvalifikálják az embert, s olyan szabadon kezelt rubatókat, amelyek hallatán a konzervatóriumban a gyerek kezére csapnak, hogy csak tessék tartani szépen a ritmust.

A lemezen hallható művek jó része átirat: az eredeti szerzők listája Bachtól Glazunovig, Schuberttől a ma már alig ismert, brit Cyril Scottig terjed – Kreisler tehát nem volt finnyás: ahol megtetszett neki egy melódia, lecsapott rá és „kreisleresítette.” Sem ezen átiratokat, sem pedig a saját műveket illetően nincs könnyű dolga a szerzőnél száz évvel később született recenzensnek. Persze nem vitás, hogy a zenetörténet nem Kreisler és Rahmanyinov útján haladt tovább, és az ő sokszor szentimentalizmustól sem mentes, későromantikus stílusuk helyett Bartók, Stravinsky és a szerialisták zenéje vált a háború utáni zeneszerzők meghatározó élményévé. De a művészetben nincs evolúció: Kreisler ott és akkor épp annyira volt érvényes, mint ma Sting. A minőség pedig örök. Kevésbé patetikusan szólva: lehet idejétmúltnak tartani, kinevetni Kreisler vibrátóit, Dohnányi agogikáját, Klemperer tempóit – csak nem érdemes. Nem az ő készülékükben van a hiba.

(Kreisler: Original Compositions & Arrangements; Caprice viennois; Tambourin chinois; Schön Rosmarin; La gintana; Liebesleid; Liebesfreud; Polichinelle; Rondino; La Précieuse; Chanson Louis XIII & Pavane; Scherzo; Gavotte – Bach (átdolgozás); The Londonderry Air – Trad. (átdolgozás); Ballet Nr. 2 – Schubert (átdolgozás); The Old Refrain – Brandl (átdolgozás); Poupée valsante – Poldini (átdolgozás); Andante cantibile – Csajkovszkij (átdolgozás); Humoresque - Dvorák (átdolgozás); Sérénade espagnole – Glazunov (átdolgozás); Larghetto – Weber (átdolgozás); Midnight Bells – Heuberger (átdolgozás); Chanson hindoue – Rimszkij-Korszakov (átdolgozás); Lotus Land – Cyril Scott (átdolgozás); Danza espanola – de Falla (átdolgozás); km.: Fritz Kreisler (hegedű), Franz Rupp, Michael Raucheisen, Kreisler String Quartet; EMI 47684029)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.