Klasszikus

Kritikán és övön alul - Nyílt levél Rácz Zoltánnak

2015.04.16. 09:47
Ajánlom
Kedves Zoli, előrebocsátom: nem gondolom, hogy létezne valamiféle mundér, amelynek a becsületét meg kellene védenem.

Kedves Zoli,

előrebocsátom: nem gondolom, hogy létezne valamiféle mundér, amelynek a becsületét meg kellene védenem.

Ráadásul nem vagyok Fáy kritikáinak különösebb rajongója - ebben a műfajban többre tartom Kovács Sándort vagy László Ferencet. (Aki azt gondolja, hogy Fáy erőssége a kritika, az sürgősen szerezze be a Kocsisról írt könyvét!)

Nagyjából ez minden, ami rosszat el tudok mondani róla. Az ominózus koncertről írt kritikáról pedig talán még ennyit sem. De teljesen lényegtelen, hogy tartalmilag - most vagy korábban bármikor - igaza volt, vagy sem: ha egy minősíthetetlenül személyeskedő, tárgyi tévedésektől hemzsegő írást publikált volna, ezekre a soraidra az sem lenne mentség.

"Nyílt levél Fáy Miklósnak - aki ismeri juttassa el neki

Idefigyelj te barom! Elolvastam a nyavalyás gondolataidat, Ránkiék tegnapi Mozart koncertjéről és betelt a pohár, elegem van belőled. Nagyon ügyelj arra, hogy soha többé be ne tévedj semmilyen koncertre, ahol fellépek, mert úgy kibaszlak a teremből mint a taknyot, te senkiházi szarjankó, te kitartott hímringyó. Nem értesz semmihez - régóta tudjuk - ócska frusztrált seggnyaló vagy, egy labdaszedő, aki csak a partvonalig jut el, onnét óbégat. Mégis hogy képzeled, hogy ezzel a törpe identitással a legnagyobb művészeket sározod be? Mit gondolsz meddig teheted ezt büntetlenül? Ébredj fel kispofám, amíg nem késő!

Na pá!"

Hogy miért reagáltál olyan stílusban, amit írott szövegben már nehezen lehet alulmúlni, számomra megfejthetetlen. Mi jön legközelebb: Youtube-ra feltöltött ordítozás, sok-sok bazmeggel? Vagy a beígért, de facto kocsmai verekedés? Ugye a kritikus ne személyeskedjen - Fáy ebben a cikkben biztosan nem tette! -, de neki persze lazán, visszakézből kijár a "senkiházi szarjankó" és "kitartott hímringyó"? Hova lehet ezt az értelmetlen fortissimót fokozni? Ha legközelebb valaki alávaló módon megírja, hogy a második kürt gikszert fújt a lassú tételben, akkor mi lesz? A fúvósszekció különítménye várja majd az otthona előtt?

Értem én, hogy művészi öntudat és tolerancia sokszor nehezen fér meg egymással: Karajan vagy Toscanini neve sem legendás kedvességük révén maradt fent az utókornak. De pusztán az előadó felsőbbrendűségére hivatkozva ("hogy képzeled, hogy ezzel a törpe identitással a legnagyobb művészeket sározod be") és kizárólag személyében támadni, megfenyegetni (!) egy írás szerzőjét, anélkül, hogy az írás tartalmára akár egyetlen utalás is történjen, hm, hogy is mondjam finoman - kevéssé alkalmas arra, hogy egy átlagos koncertlátogatóban rokonszenvet ébresszen a muzsikusok önértékelésére vonatkozólag.

Kedves Zoli, tényleg úgy gondolod, hogy a Parnasszus olyan magasan van, hogy onnan csak lefelé lehet köpködni? Mert ha igen, akkor nagyon kérlek, hogy ezt a kellemesen megnyugtató érzést ne oszd meg másokkal, főleg ne a nyilvánossággal. Mert ennek a nívós "diskurzusnak" az a meglehetősen veszélyes és kontraproduktív üzenete mind az újságolvasók, mind a sajtóban dolgozó kollégák számára, hogy miközben a muzsikusok elvárják, hogy a sajtó kritikát írjon róluk, interjúzzanak velük, ajánlják minden egyes mozdulatukat, amúgy elég határozott véleményük van arról, hogy kinek hol a helye... Lehet, hogy nem így gondolod - de az üzenete ez. Egyetlen valós, ám igencsak kétes eredményét látom ennek a verbális agressziónak: nemcsak Fáy, de jó néhány másik kritikus is megfogadja a tanácsodat és el fogja kerülni a koncertjeidet. Nem feltétlenül szolidaritásból - puszta önvédelemből. Van sok jó koncert, amiről úgy is lehet írni, hogy nem kap az ember utána a nyakába egy nagy adag értelmetlen jelzős szerkezetet.

Kedves Zoli, nagyon szeretném, ha ráébrednél: hiába fogadod most örömmel néhány muzsikus kolléga virtuális "jólmegmondtad!" hátbaveregetését, ezzel a pár odavetett sorral sokkal többet ártottál nekik, mint Fáy valaha is képes lenne az összes kritikájával együttvéve. Lehet, hogy torzít a tükör, lehet, hogy csak rossz belenézni - pont teljesen mindegy. Őrjöngve összetörni nem szabad és nem is érdemes.

Zsoldos Dávid

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Tőlünk nyugatabbra most mindenki ezt az albumot hallgatja

Mi is meghallgattuk az Attacca Quartet lemezét, amelyen Caroline Shaw műveit adják elő. Az Orange egy műfaji határokat nem ismerő klasszikus zeneszerző alkotása, ezért (is) izgalmas.
Klasszikus hír

Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

Hét bérletet hirdet meg A zene kaland! mottójú 2019/20-as évadára a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar. Az évad rezidens művésze Rost Andrea lesz.
Klasszikus magazin

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Klasszikus virtuózok

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus hír

Miniszteri biztos segíti a zeneiskolák hangszercsere-programját

A megalakult a hangszercsere bizottság a Hangszercsere program gördülékenységét biztosítja.