Klasszikus

Kritikus a női karmesternek: "Találd meg magadban a férfit!"

2017.07.21. 14:05
Ajánlom
A BBC egyik rádiós adásában a Telegraph kritikusa azt üzente Mirga Gražinytė-Tyla női karmesternek, hogy ha Mahlert akar vezényelni, találja meg a benne lakozó férfit. Azóta már bocsánatot kért.

Mirga Gražinytė-Tyla 1986-os születésű litván karmester, aki jelenleg a Birmingham Város Szimfonikus Zenekarának zeneigazgatója. (A pozíció rangját jelzi, hogy Adrian Boult, Simon Rattle és Sakari Oramo és Andris Nelsons is irányította az együttest.) Gražinytė-Tyla mindig is fogékony volt a művészetek iránt, tizenegy éves kora előtt festészetet tanult, végül a zene mellett döntött. Tizenhárom évesen vezényelt először kórust. Tanulmányait Grazban, Lipcsében és Zürichben végezte. 2013-ban a Berni Operaház első karmester lett, 2015-ben a salzburgi Landestheaternél pedig zeneigazgató. 2016 februárjában az első nőként került a birminghami zenekar élére, és még ebben az évben bemutatkozott a BBC Proms egyik koncertjén.

Mirga Gražinytė-Tyla

Mirga Gražinytė-Tyla (Fotó/Forrás: YouTube)

A tárgyalt rádióműsorban Ivan Hewett kritikus egész pontosan ezt mondta (az adás itt hallgatható meg): "Vannak olyan darabok a repertoárban, ahol még csak próbálkozik. Talán ebben a szimfóniában (Mahler I. Titán-szimfóniája - a szerk.), és más hasonló művekben van valami férfiasság. Ezek olyan méretű zenei kinyilatkoztatások, amelyek nagyobb határozottságot követelnek meg.

Talán meg kell találnia magában a férfit belül, hogy igazán meglegyenek ezek a nagy, mutatós, extravagáns darabok.

Biztos vagyok benne, hogy sikerülni fog. [Mirga Gražinytė-Tyla] Mindent mesteri szintre fejleszt, amihez csak hozzákezd."

Az értékelés kisebb felhördülést keltett szakmai berkekben és a zenehallgatóknál is, Hewett pedig a Twitteren kért bocsánatot, mondva, hogy nem is emlékszik, hogy ilyen kiszaladt a száján.

Az eset persze több kérdést felvet. Egy férfi előadónál gyakran erényként említjük, ha "nőies finomsággal" szólaltat meg egy Chopin-zongoraversenyt, de érdemes elgondolkozni, hogy lehet-e zenét gender-specifikus jelzőkkel leírni. Abban viszont többé-kevésbé mindenki megegyezett, hogy férfiasságot számonkérni egy olyan szakmában, amelyet a férfiak uralnak, nem túl elegáns.

Hogy miért hozhatnak új színt a női karmesterek a zenei életbe, és miért vannak ilyen kevesen, arról egy korábbi cikkünkben írtunk.

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Kapcsolódó

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.