Klasszikus

Krzysztof Penderecki – szépség, elmélyültség és virtuozitás

2007.02.05. 00:00
Ajánlom
Tanított a Yale-en, Essenben és Krakkóban, a poznani, leuweni, bordeaux-i egyetem, a washingtoni Gergetown University tiszteletbeli doktora, a londoni Royal Academy of Music, a római Accademia Nazionale di Santa Cecilia, a berlini Művészeti Akadémia, a bécsi Zenebarátok Társaságának tiszteletbeli tagja. Számos nemzeti és nemzetközi kitüntetés birtokosa, 2000-ben „Az év zeneszerzője” lett Cannes-ban, 2003-ban megkapta az Európai Egyházzenei Díjat.

Krzysztof Penderecki 26 éves volt, amikor jeligésen beküldött kompozícióival a fiatal zeneszerzőknek rendezett varsói verseny mindhárom kategóriájában első díjas lett. Villámgyorsan ívelt felfelé a karrierje, 1966-ban az egyik NSzK-beli közszolgálati rádió művet rendelt tőle a münsteri katedrális megépítésének kétszázadik évfordulója alkalmából. Színpadi, szimfonikus zenekari, kamara- és versenyművei mellett az elkövetkező években is sorra születtek a hamar népszerűvé váló egyházi alkotások. Ars poeticájában megfogalmazta, hogy nem hajszolja a popularitást, és csak a számára elfogadható mondanivalót hajlandó megosztani közönségével.

Az otthonát ma Krakkó és Luzern között megosztó komponista harmincas éveinek végére „átesett” a korosztályát hatalmába kerítő avantgárd „gyermekbetegségen”, zenei nyelve egyszerűbbé és közérthetőbbé vált. Darabjai nemcsak a kortárszenei fesztiválok, de a „hagyományos” hangversenyélet repertoárjának is részei lettek. A hetvenes évektől folyamatosan vezényel, amelyet egyébként zeneszerzői munkássága elengedhetetlen részének tekint. Számára természetes, hogy saját zenekari darabjait és versenyműveit maga dirigálja. „A hiteles alkotóknak bele kell tudniuk képzelni magukat az előadók helyzetébe” – hirdeti. Mint ő, aki évtizedeken át hegedült, aki a London Symphony Orchestra, a Philadelphia Orchestra és a New York-i Filharmonikusok élén emlékezetes koncerteket adott szerte a világon.

Karmesterként megduplázódnak azok az eszközök, amelyekkel közölni képes művészi mondanivalóját. Saját bemutatandó műve(i) mellé mindig olyan darabot választ mások életművéből, amelyek együtt érzékletesen fejezik ki az előadó üzenetét a publikumnak.

Február 15-én a Művészetek Palotájában a „három tenor” ötletétől vezérelve három gordonkára írt, 2001-ben született Concerto grossóját tűzte műsorra a zeneszerző Penderecki. Ebben a barokk forma, a romantikus éji zene aurája, a prokofjevi drámai hangsúlyok és a komponista egyéni stíluselemei hozzák létre a zenetörténet egyetlen három csellóra írt versenyművének zenei nyelvét. Előtte, Mendelssohn Skót szimfóniájának előadásakor a dirigens Penderecki tesz tanúbizonyságot a romantikus zenével való kapcsolatáról. Az európai hírű Sinfonietta Cracovia és három nagyszerű csellista – az orosz Tatjana Vasziljeva, a sokszoros versenygyőztes magyar Fenyő László és a zágrábi születésű, figyelemre méltó elismertséggel büszkélkedhető Monika Leskovar – találtattak érdemesnek arra, hogy hangszereik segítségével közvetítsék korunk muzsikus-óriásának gondolatait.

(2007. február 15. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) – A Sinfonietta Cracovia hangversenye; Mendelssohn: III. a-moll, „Skót” szimfónia, op. 56; Penderecki: Concerto grosso három gordonkára és zenekarra; km.: Tatjana Vasziljeva, Fenyő László, Monika Leskovar (gordonka); vez.: Krzysztof Penderecki)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.