Klasszikus

Kultusz és rítus

2010.11.01. 07:38
Ajánlom
A szentimentális természetszeretet szimfonikus főműve és az ősi vegetációs kultuszokig visszanyúló, hajdan oly botrányos Tavaszi áldozat alkotta a francia élzenekar pesti koncertjének programját. A komolyzenei alaprepertoár két törzsököse – szokatlan párosításban, egy csupán a naptár szerint hétköznapi estén.

A zenetörténetből ismeretes a tény, hogy francia földön sokáig meglehetős tartózkodással viszonyultak Beethoven szimfóniáihoz, amelyeket utóbb részint Liszt Ferenc zongoraátiratai hoztak valamelyest közelebb a párizsi közönséghez. A leginkább kedveltté éppenséggel a VI. szimfónia vált azon a tájékon, tán mert a Pastorale - némiképp rácáfolva a zeneszerzői állításra ("Inkább az érzelem kifejezése, semmint festészet.") - számos képszerű, festői pillanatot kínál, s hozzá még programszerű tételfeliratai is közelítették a romantika berliozi ideáihoz.

A méltán jó hírű francia rádiózenekar, az Orchestre National de France és vezető karnagya, az olasz Daniele Gatti budapesti hangversenyét is ez a Beethoven-mű nyitotta, s habár a fent említett nemzeti tartózkodás már bizonnyal a múlté, azért a koncert első felét mégis ez a valahai távolságtartás tette olyannyira felvillanyozóvá. Úgy tetszett ugyanis, hogy - dacára a zenekari kultúrákat is egyneműsítő globalizációnak! - a francia szimfonikusok félig-meddig kívülről közelítenek ahhoz az évszázados hagyományhoz, amely a német és a közép-európai zenekarok számára máig a legismerősebb közeg, s ez egyszerre üdévé és karakteressé avatta Beethoven-interpretációjukat. Finom elegancia és derűs érzelmesség jellemezte ezt az előadást, (Szabolcsi Bence szavaival) az "időtlen Európa erdős tájain" barangoló szimfónia megszólaltatását. Ilyesformán a harmadik tétel, a Vidám paraszti mulatság humora ezúttal kicsit sem vált vaskossá, inkább az összemosolygás gesztusát tette élményszerűvé, míg a második tétel oly kényes, egykönnyen közhelyessé fakuló Patakparti jelenete egészen sugallatos természetélményt rajzolt elénk. Ragyogó szólóteljesítményekkel, hiszen a fuvola, a klarinét és az oboa hármasa itt éppoly szép pillanatokat teremtett, akár a harmadik tételben humorisztikus szerephez juttatott fagott vagy mondjuk a harmadik és az ötödik tétel során egyaránt örömmel nyugtázott remek kürtjáték.

A zenekar és a vezetői tisztét letisztult mozdulatokkal, igen mértéktartóan betöltő Gatti már az első rész végén zajos ünneplésben részesült, ám a valódi bombasikert a szünet után megszólaltatott Tavaszi áldozat előadása hozta el számukra. A bombasiker zsurnalisztikus fordulatát talántán mentheti valamelyest, hogy - amint azt Kovács Sándornak ehelyütt is publikált beharangozója idézte - Stravinsky e művét "a zene atombombájának" nevezte az idős Arthur Honegger. Az 1913-as ősbemutatón kirobbant zenetörténeti jelentőségű patália (amelynek nagyjából hű és érzékletes rekonstrukcióját adja a Coco Chanel és Igor Stravinsky - Egy titkos szerelem története című, amúgy kevéssé hiteles filmalkotás) színhelye az a Théatre des Champs-Elysées volt, ahol 1944 óta a Radio France zenekara tartja rendes koncertjeit. Így hát korántsem meglepő, de azért persze bőven csodálnivaló, hogy Stravinsky teremtés- és rítustörténete pogányul vad, ám mindvégig lenyűgözően kontrollált előadásban hangzott fel: a legelső pillanatban archaikus légkört teremtő fagottszólóval, csúcsteljesítményt nyújtó ütősökkel s jószerint minden ponton perfekt zenekari játékkal.  

Gatti e második koncertrészre vezénylési stílust váltott, részint hogy a néhai Leonard Bernstein mozgáskultúráját idéző felsőtestringatását csodáltassa, részint hogy aktívabbra váltott pálcatechnikájával mindvégig parancsolón formálhassa a dinamikai és egyéb váltásokban feszélyezően gazdag zenemű hangzásképét. A végeredmény ritka kitartó ovációra lelkesítette a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönségét, mely szűnni nem akaró ünneplést a Wagner-dirigensnek sem utolsó Gatti egy szokatlan ráadásszámmal, A nürnbergi mesterdalnokok III. felvonásának előjátékával hálálta meg.

2010. október 28. 19:30 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Daniele Gatti és az Orchestre National de France 

Beethoven: VI. (F-dúr, "Pastorale") szimfónia, op. 68
Stravinsky: Tavaszi áldozat

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.