Klasszikus

Kurtág és Couperin

A Csalog-koncert voltaképpen intézmény – írta róla egyik kritikusa, és bár lehet, hogy ez túlzás, de az tény: ha Csalog Gábor zongoraművész valahol koncertet ad, arra mindenképpen érdemes odafigyelni. Egyrészt nem teszi ezt túl sűrűn, másrészt hangversenye garantáltan szellemi utazás is. Május elsején a Városi Színházban Couperin- és Kurtág-darabokat játszik, a koncert harmadik részében pedig két társával a Ligeti Trió kürtre, hegedűre és zongorára című művét adja elő a zeneszerző nyolcvanadik születésnapja tiszteletére.

Korábbi műsorai alapján úgy tűnik, Csalog szeret két teljesen különböző stílusú és alkatú zeneszerzőt egymás mellé rakni. Kurtág György zenéje mindig is közel állt hozzá, ráadásul ezekben a hónapokban játssza lemezre a Játékok mind a hét füzetét. Ez körülbelül 4-5 CD-nyi anyagot jelent, amit a következő években jelentet meg a BMC kiadó.

Igazából senki sem mert nekirugaszkodni az egésznek, senki sem játszotta ezt így végig. Mint Csalog Gábor hangsúlyozta, eleve csak a Kurtággal zenei kapcsolatban lévő muzsikusok jöhetnek számításba. S hogy miért fontos ez? Mert Csalog véleménye szerint a személyes kontaktus olyan alaprétegét adja a darab értésének, amit ma, amikor a kortárs zenében nincs mindenki által értett köznyelv, nem spórolhatunk meg. Kötelességének is érzi játszani Kurtág műveit, hisz lassan negyedszázada állnak munkakapcsolatban, ráadásul ő az a szerző, aki erősen igényli is ezt a kapcsolatot. Olyannyira, hogy ha teheti, megakadályozza, hogy „ismeretlenek” játsszák a darabját.

Nem meglepő hát, ha a mostani koncerten Csalog a Játékok-sorozatból játszik olyat is, ami jelenleg még csak kézirat formájában létezik. Illetve a régebbi füzeteiből is igyekezett olyanokat összeválogatni, ami számára új lehet. Kétségkívül néhány közülük most hangzik el először.

–Tapasztalatom szerint Kurtágot például Bachhal jó párosítani, de most éppen Couperinnel foglalkozom – magyarázza Csalog. – A német ECM kért meg, hogy készítsek egy lehetőleg barokk zenét is tartalmazó vegyes lemezt. Végigrágtam magam a barokk szerzőkön, és újra felfedeztem magamnak a „nagy” Francois Couperint. Nagyon más világ, mint Kurtág. Szinte mindenben az ellentéte. Couperin a királyi udvarban működött, oda írta darabjait, zenéje érzéki, elegáns, gazdag, színes, szemben Kurtág redukált univerzumával, ahol a gesztusok igazsága a legfontosabb. Érdekes módon ez az ellentét egy koncert keretein belül nagyon jól működik, a darabok „szeretik” egymás társaságát, és számomra is új megvilágításba kerülnek így.

A május 1-jei koncerten Csalog azonban nemcsak a „nagy” Couperintől játszik, de meglepő módon annak szinte ismeretlen nagybátyjától is elővett egy darabot. Mint mondja, Louis Couperin rejtélyes szerző, homály fedi az életét, fiatalon halt meg, és alkatilag éppen az ellentéte a „nagy” Couperinnek. Furcsa, amorf formájú, disszonáns harmóniákkal teli, melankolikus műveket írt, főként orgonára és csembalóra. A szűk szakma tudja csak, hogy kortársai, Frescobaldi és néhány más szerző mellett ő az egyik legnagyobb – hangsúlyozza Csalog.

Persze őt is mindig több dolog foglalkoztatja, mint amennyi a koncertprogramokba belefér. Az, hogy a sok közül éppen mit ad elő, alapvetően a helyzettől függ. Egy időben rengeteg Chopint játszott. Mostanában Kurtágot meg Lisztet és Ligetit, mert éppen az ő műveiket veszi lemezre. Ha pedig megadatna, hogy se közönség, se koncert, se felvétel, se semmilyen szempont nem számítana, akkor a legszívesebben Gabriel Fauré késői zongoradarabjait játszaná. Csakhogy alig néhány ember van, aki tudná ezt a zenét hová tenni.

S hogy miért áll elő mindig ilyen típusú műsor-összeállítással? – Nem szeretem, ahogy ma a koncertek többsége felépül – válaszolja. – A műsor-összeállítás csak egy része ennek, számomra általában sok a külsőség. A frakk és a meghajlás jól mutatják a kiürült színpadiasság továbbélését, miközben a dolog tartalma egyre inkább elvész. A műsorok pedig általában jól bevált paneleket követnek. A hagyományosan bevált helyszínek, mint például a Zeneakadémia, csábítják az embert a könnyebb és népszerűbb műsorokra. Ezért is szeretem ezeket az alkalmakat, mint ez a mostani a Városi Színházban. Jó tér, különleges akusztikával. Talán itt kell majd a jövőben többet játszanom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Itt a lista, közülük kerülnek ki a 2024-es Prima Primissimák

Rekordszámú, több mint 900 jelölés érkezett az immár harmadik évtizedébe lépő elismerésre. Közülük választotta ki a Prima Primissima Alapítvány kuratóriuma azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető díjat.
Színház

Kulka János: Tényleg más lettem

A közelmúltban hosszú idő után először lépett egyedüli szereplőként színpadra Kulka János. A Halál Velencében című előadást a Jurányi Házban mutatták be, a színművészt ennek apropóján kérdezte az RTL.
Színház

Sajgál Erika: A legtöbb ötven fölötti nő most ébred rá a saját erejére

A Rózsavölgyi Szalonban csaknem két éve fut sikerrel a Szívhang, Hárs Anna darabja. A történet három ötvenes barátnőről szól, akik az egyetemen évfolyamtársak voltak, és azóta is összetartanak. A Hédit alakító Sajgál Erikával beszélgettünk.
Zenés színház

A Valuska lett az International Opera Awards legjobb ősbemutatója

Tíz előadás közül a legjobb ősbemutatónak választották a rangos International Opera Awardson Eötvös Péter utolsó operájának premierjét, a Magyar Állami Operaház Valuska-produkcióját.
Színház

Felkavaró vízió a modern nőkről – Alföldi Róbert legújabb rendezése a Pesti Színházban

Október 5-én tartják Wéber Kata Egy nő anatómiája című darabjának magyarországi ősbemutatóját a Pesti Színházban, amelynek alapján Mundruczó Kornél nagy sikerű filmje, a Pieces of a Woman készült.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.
Klasszikus videó

„A zene öröm veled” – rendhagyó helyszínen forgatott kisfilmet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Október 1-jén, a zene világnapján tette közzé új imázsfilmjét a Liszt Ferenc Kamarazenekar, amelyet az elhagyatott kelenföldi erőműben vettek fel. A történetben fontos szerep jut a Csuja Imre által megformált portásnak is.