Az interjúban – amely a BMC májusi Ligeti Fesztiváljának zárókoncertje előtt, az egyik próbán készült – a komponista mesélt Ligeti Györgyhöz fűződő barátságáról, arról a villámcsapásszerű pillanatról, amikor először találkoztak a Zeneakadémia felvételijén. „Megnéztem a műveit, és láttam, ő nem diák, hanem kész muzsikus.
Ettől a pillanattól kezdve lettem a követője, mellékbolygóként keringtem körülötte,
így működött a kapcsolatunk egész életünkben. Még most, a halála után is úgy érzem, kapcsolódom hozzá, az ő fogyhatatlan kíváncsiságához.”
Kurtág György azt is elmondta, pályája egyes szakaszaiban komoly mentális gátak nehezítették, hogy komponálni tudjon. Ebben nagy fordulópontot jelentett számára, hogy 1959-ben Párizsban találkozott Marianne Stein művészetpszichológussal, aki segített neki rátalálni a saját zenéjére. „Ez a találkozás felszabadított.
Ráébresztett, hogy úgy kell komponálnom, ahogyan én tartom helyesnek, nem úgy, ahogy mások; hogy az igazságot kell keresnem.
Hálából Steinnek ajánlotta nem sokkal később írt vonósnégyesét, amit a fordulat következtében opus 1-ének tart.
A játszma vége kapcsán a zeneszerző arról is beszámolt, hogy Samuel Beckett művészetét is Ligetin keresztül ismerte meg. Az író iránti rajongás fontos közös pont volt 2019-ben elhunyt feleségével, Mártával való kapcsolatában is, aki az opera – Kurtágnak a műfajban létrehozott egyetlen alkotása – megírásában is fontos szerepet töltött be. „Észrevette, hogy egyfajta depresszióban szenvedek, és rávett, hogy üljek le, és dolgozzak a darabon. Minden egyes nap.
Csak neki köszönhető, hogy be tudtam fejezni.
A zeneszerző arról is beszámolt, egyszer maga is találkozhatott volna Beckett-tel, a hetvenes években, Berlinben, de végül visszakozott. „Tudtam, hogy semmilyen értelmes kérdést nem tudnék feltenni neki.”
Kurtág az interjúban azt is elmondta, hátralévő idejét a zenének akarja szentelni, a napi hírek sem izgatják. Felesége jelenlétét ugyanakkor mindmáig érzékeli.
Mártával hetvenhárom évig voltunk házasok, de mintha csak egy pillanat lett volna. Már csak arra vágyom, hogy újra együtt lehessünk.
A cikk teljes terjedelemben a Guardian oldalán olvasható, A játszma vége londoni előadása itt visszahallgatható.
Az opera októberi, budapesti bemutatójáról további részletek itt érhetők el. >>>
Fejléckép: Kurtág György (fotó/forrás: Huszti István / Éclipse Film)