Klasszikus

Kurtág-operával, Beethovennel és Liszt-maratonnal jön a BTF 2020-ban

2019.11.07. 18:05
Ajánlom
Negyvenedik alkalommal rendezik meg 2020. április 3. és 19. között a Budapesti Tavaszi Fesztivált, amelynek egyik szenzációja Kurtág György Fin de partie (A játszma vége) című operájának magyarországi bemutatója lesz.

„Ha valaki Budapestre érkezik, akkor a Tavaszi Fesztiválon kap egy kulturális esszenciát a városból” – mondta el Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, az Operatív Testület elnöke a szerdán megtartott sajtótájékoztatón, ahol a fesztivál elmúlt évtizedei kapcsán kitért arra is:

A magyar kultúra egyesítését a Tavaszi Fesztivál kezdte el,

hiszen a vasfüggönyön túlról hazahívta a világhírű magyar művészeket, például Cziffra Györgyöt vagy Vásáry Tamást, aki akkor még Londonban élt. Ezt a folyamatot szeretnénk továbbra is képviselni. Nemcsak az a feladatunk, hogy minél nagyobb sztárokat hozzunk ide, hanem a magyar kultúra egységes képviselete.”

BTF_191106_sajtotajekoztato_SeresGerda_BanTeodora_KaelCsaba_ZimanyiZsofia_Villegas-VitezyZsofia_c_PalyiZsofia_2-172118.jpg

A Budapesti Tavaszi Fesztivál sajtótájékoztatója (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

Káel Csaba szerint fontos, hogy a fesztivál minden évben új produkciókat hoz létre, sok a koprodukció és a fiataloknak is bemutatkozási lehetőséget biztosít. A nagy elődöket említve Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője, az Operatív Testület tagja megjegyezte: „Lengyel Márton és Kiss Imre a tavasz első napján rendezték meg az első Tavaszi Fesztivált, és ehhez mi továbbra is ragaszkodunk. Budapest elsőként van jelen, amikor tavasszal újra szárnyat bontunk.”

A sajtóeseményen jelen volt a fesztivál két korábbi igazgatója, Zimányi Zsófia, a Rózsavölgyi Szalon művészeti vezetője, valamint Villegas-Vitézy Zsófia, a Brüsszeli Balassi Intézet vezetője is. Zimányi Zsófia elmondta, hogy a Tavaszi Fesztivál létrehozását annak idején a turizmus szorgalmazta, mégpedig egy olyan időszakban, amikor nincsenek turisták Magyarországon. „Külföldieket akartak idecsábítani. Emlékszem arra az alakuló ülésre, amit a Vígszínházban tartottak meg húsz intézmény képviselőivel. Ezen az eseményen Lengyel Márton, aki – mondjuk így – kitalálta az egész fesztivált, felvázolta az elképzeléseit.

Szerencsére Magyarországnak rendkívül gazdag a kulturális élete, ezért igazán volt honnan meríteni.

BTF_191106_sajtotajekoztato_SeresGerda_BanTeodora_KaelCsaba_ZimanyiZsofia_Villegas-VitezyZsofia_c_PalyiZsofia-172118.jpg

A Budapesti Tavaszi Fesztivál sajtótájékoztatója (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

Az első tíz évet, amit Kiss Imre vezetett, a magyar művészetek bemutatása jellemezte, később pedig jöttek a külföldi világsztárok, akik azóta is meghatározó elemei a kínálatnak” – foglalta össze Zimányi Zsófia, hozzátéve: „A rendszerváltás után volt egy olyan időszak, amikor külföldi művészek nem nagyon jöttek Budapestre, ezért amikor a Royal Filharmonikus Zenekar 1997-ben ellátogatott hozzánk, az akkor óriási eseménynek számított. Ez egészen addig tartott, amíg fel nem épült a Müpa, amelynek már nemcsak egy rövid, két-három hetes periódus állt a rendelkezésére, hanem egy egész szezon, amikorra meg tudta hívni a művészeket.”

A korábbi igazgató megemlítette még a BTF részeként éveken át megrendezett Fringe Fesztivált is, ahol számos mára befutott művész pályája indulhatott el, úgy mint Duda Éva vagy Harcsa Veronika.

BTF_191106_sajtotajekoztato_c_Palyi_Zsofia_2-172118.jpg

Budapesti Tavaszi Fesztivál (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

Villegas-Vitézy Zsófia három évig vezette a fesztivált. A kezdetekre visszaemlékezve elmondta: „Amikor átvettem a fesztivál vezetését, akkor is a kulturális turizmus élénkítése volt a fő szempont, de e mellett menet közben kialakítottunk egy együttműködési hálózatot a különböző kulturális intézmények között, majd ezen belül jött létre az a szűkebb kör, ami ma operatív testületként működik, a legnagyobb résztvevőkkel.”

Ízelítő a 2020-as programból

Már maga a nyitóelőadás is valódi különlegesség lesz: a fesztiválhoz hasonlóan szintén négy évtizedes múltra visszatekintő legendás táncegyüttes, a Győri Balett és Lajkó Félix Giselle-bemutatóval köszönti a Budapesti Tavaszi Fesztivált.

Kapcsolódó

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.

Igazi szenzációnak ígérkezik Kurtág György Fin de partie (A játszma vége) című operájának magyarországi bemutatója is: a Samuel Beckett drámája nyomán írt művet Milánóban, a Teatro alla Scalában mutatták be, és azonnal a műfaj egyik legrangosabb díját – International Opera Awards – nyerte el a világpremier kategóriában, április 10-én pedig végre Budapesten, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben látható majd.

BTF_200403_Lajko_Felix_c_Erdelyi_Gabor-162626.jpg

Lajkó Félix (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

Áriaesttel érkezik a világ vezető bel canto énekese, Lawrence Brownlee és az elmúlt évtized egyik legfényesebb operacsillaga, Kristīne Opolais, Bach Máté-passiójával áll színpadra a fél évszázada működő, világhírű belga együttes, a Collegium Vocale Gent és alapító karmestere, Philippe Herreweghe, a kiváló trombitaművész, Szergej Nakarjakov pedig a Budafoki Dohnányi Zenekarral ad közös koncertet. A fizikai színház műfajának ikonikus alkotója, a brit DV8 társulat alapítója, Lloyd Newson a 25 évvel ezelőtt bemutatott, mérföldkőnek számító Enter Achilles című mozgásszínházi előadás felfrissített variációját hozza el Budapestre. A Ballet Rambert és a londoni Sadler’s Wells koprodukciójában újjászületett koreográfia a Trafó Kortárs Művészetek Házában bizonyítja, hogy még ma is érvényes, és épp olyan magával ragadó, mint negyed évszázaddal ezelőtt.

Liszt Ferenc alakja és művészete minden évben kulcsfontosságú szerepet tölt be a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

Ez 2020-ban sem lesz másként, ráadásul ez alkalommal egy igazi zenei csemege szerepel a programban. A Staatskapelle Weimarnak köszönhetően 2018-ban Liszt-világpremierre kerülhetett sor, ekkor mutatták be ugyanis a Sardanapalo című operatöredéket. A weimari ősbemutatón vezénylő Kirilo Karabic szerint a zene nagyszerű és elbűvölő, a darab pedig új fejezetet nyit a 19. századi zenetörténetben.

BTF_200416_Liszt_Sardanapalo_Staatskapelle_Weimar_c_Felix_Broede-163111.jpg

Staatskapelle Weimar (Fotó/Forrás: Felix Broede / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

A Budapesti Tavaszi Fesztivál a jubileumok jegyében telik: a 40 mellett egy másik szám is fontos szerepet kap, hiszen 2020-ban ünnepeljük a zeneszerző-óriás Ludwig van Beethoven születésének 250. évfordulóját, így a klasszikus zene egyik legnagyobb alakjának műveiben több koncert alkalmával is gyönyörködhetünk. A dél-koreai zongorazseni, Ji legutóbb a Goldberg-variációkkal nyűgözte le a budapesti közönséget, most kivételes Beethoven-műsorral tér vissza a Zeneakadémia színpadára.

A Vigadóban az Accord Quartet szólaltatja meg a komponistalegenda műveit, Kállai Ernő és Balázs János Beethoven hegedű-zongora szonátáiból válogat, Lukács Miklós és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös koncertjén többek között a Sors-szimfónia is felcsendül majd, a Sárik Péter Trió pedig jazzel fűszerezi a halhatatlan dallamokat.

BTF_200415_Balazs_Janos_c_Kleb_Attila-162719.jpg

Balázs János (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

 A 40. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a főváros legjelentősebb kulturális intézményei, játszóhelyei fognak össze, sőt 2020-ban különleges helyszínek is megjelennek majd a programban. Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperájából Máriák városa címmel készül rendhagyó előadás, melynek a Rákóczi téri vásárcsarnok ad majd otthont, a főszerepben pedig a fesztiválhoz ezer szállal kötődő világhírű operaénekesnőt, Miklósa Erikát csodálhatja a közönség.

Formabontó koncertre készül a Makám együttes, visszatér a népi hagyományokat felkaroló Pont Fesztivál, és hamisítatlan tavaszi fesziválhangulat tölti be a fővárost: többek között újra megnyílik Budapest szívében az Akvárium Tavasz Terasz, ahol számtalan könnyűzenei koncert és gyerekprogram várja majd a kisebbeket és nagyobbakat.

A jubileumi fesztivál programjaira már megkezdődött a jegyértékesítés. A folyamatosan bővülő kínálatról a fesztivál honlapján érhető el bővebb információ.

Fejléckép: Philippe Herreweghe (fotó: Wouter Maeckelberghe / Budapesti Tavaszi Fesztivál)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A jóra hivatott zeneszerző – 200 éve született César Franck

1822. december 10-én, Liège-ben született az a komponista, akit elsősorban nem nagy számú művéről, hanem néhány közkedvelt, mégis az emberi lélek mélyére hatoló alkotásáról ismerünk. Élete során volt zongoravirtuóz, orgonista, tanár, saját kora meg nem teljesen értett alkotója – César Franckra emlékezünk.
Klasszikus interjú

„Pályakezdő szerzőként gondolok magamra” – Beszélgetés Csalog Gáborral

Csalog Gábort sokáig zongoristaként ismerte a közönség, az elmúlt bő egy évtizedben azonban saját kompozícióit is gyakran lehetett hallani. December 10-én, a BMC-ben, az UMZE Kamaraegyüttes koncertjén előadóként is közreműködik, miközben két új művének ősbemutatójára is ekkor kerül sor.
Klasszikus hír

Adventi ajándékkoncerteket ad Keller András és a Concerto Budapest

Idősotthonokban és kórházakban, összesen nyolc helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 9. és 16. között. A friss Prima Primissima díjas Keller András és a zenekar muzsikusai önkéntes felajánlásukkal az ünnepváró időszakot teszik örömtelibbé a Mozart Planet szellemében.
Klasszikus gyász

Elhunyt Weszely Ernő harmonikaművész

Életének 69. évében, december 3-án váratlanul elhunyt Weszely Ernő eMeRTon díjas zongora- és harmonikaművész – adta hírül a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége.
Klasszikus interjú

„A csellóhoz tizenhét éves házasság fűz” – Beszélgetés Hartmann Domonkossal

A budapesti és a bécsi Zeneakadémián is tanul, közben sorra nyeri a kamarazenei versenyeket a Duo Domo nevű formáció tagjaként. Hartmann Domonkos idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjban részesült, ebből az alkalomból nemzetközi tapasztalatairól, a sokszínű repertoár fontosságáról és a versenyek pszichológiájáról is beszélgettünk.