Klasszikus

Kurtágot méltatja a The New York Times

2005.01.09. 00:00
Ajánlom
A The New York Times kritikusa a lap vasárnapi számában Kurtág György Kafka-töredékek címû, szoprán hangra és hegedûre írt mûvét méltatja, amelyet a jövõ héten ad elõ Dawn Upshaw énekesnõ és Geoff Nuttall hegedûmûvész a New York-i Carnegie Hallban Peter Sellars vezényletével.

Jeremy Eichler szerint a mű a magyar zeneszerző egyik leghatásosabb alkotása. Azt írja: Kafka nem szorul különösebb bemutatásra, a 78 éves Kurtág, a kortárs európai zenének a világtól elzárkózó óriása viszont nem annyira ismert az Egyesült Államokban. A kritikus szerint Kurtág zenéjét hallgatni olyan, mint kulcslyukon át az óceánt bámulni.

Az 1987-ben befejezett Kafka-töredékek Kurtág egyik leghosszabb műve, amely majdnem egy óráig tart. Az ilyen sűrített és ennyire engesztelhetetlenül őszinte zenében ez a hosszúság türelmet követel. Képzeljük el tíz dalest érzelmi esszenciáját összesűrítve, epigrammába öntve. Ez elég volt ahhoz, hogy 1988-ban néhány hallgatót megfutamítson egy bostoni koncertteremből - írja a kritikus.

Dawn Upshaw szoprán énekesnő maga is szinte elviselhetetlennek tartotta mind Kafka munkáját, mind pedig Kurtág reakcióját, amikor több évvel ezelőtt először hallgatta meg a művet. A művésznő a feladatot félretéve először Kurtág más műveivel ismerkedett és Kafka írásait tanulmányozta. Néhány évvel később viszont teljesen megragadta a Kafka-töredékek. A lapnak azt mondta: amit kezdetben sötétségként fogtam fel a műben, azt ma gondolati tisztaságnak és rendkívüli világosságnak látom.

A kritikus szerint az író és a zeneszerző szerencsésen egészíti ki egymást. Kafka ugyan 1924-ben meghalt, de sok mindent előre megjósolt abból a világból, amelyben Kurtág élt a kommunista Magyarországon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.