Klasszikus

La Betulia liberata – avagy a Mozart-évforduló Bécsben

2006.06.03. 00:00
Ajánlom
Vajon mit szólna Mozart, ha 2006 tavaszán az osztrák fővárosba tévedne? A jelenleg is zajló Wiener Festwochen óriásplakátjának tervezői talán éppen ezt próbálták elképzelni: a városszerte látható hatalmas Mozart-portré szemei ugyanis fennakadtak, mintha a komponista nagy sóhajjal ezt mondaná: „Ez már nekem is sok!“

Az ötletes reklám valószínűleg a minden szinten zajló Mozart-ünneplésbe lassan belefáradó közönség reakciójára (is) épít, ugyanis a 250. születésnapot Bécsben a lehető legnagyobb alapossággal szervezték meg és bonyolítják le. Az Operánál lévő információs központot és a Calling Mozart elnevezésű, a komponista életéből érdekes epizódokat azok eredeti helyszínén felvillantó utcai pultokat gyakorlatilag lehetetlen elkerülni, de aki kicsit is jobban érdeklődik, a legkülönbözőbb rendezvények, kiadványok, kiállítások és persze koncertek, operaelőadások végeláthatatlan sorozatával találja magát szemben.

Nikolaus Harnoncourt és együttese, a Concentus Musicus Wien az óriási kínálatban nyilvánvalóan különlegességet akart felmutatni, amikor a múlt hétvégén az ünnepelt egy kevésbé ismert, viszonylag korai darabját tűzte műsorára. Nem tudom, hogy az érdeklődés elsősorban a karmesternek, az együttesnek, a szólistáknak, a darabnak, netán a szerzőnek vagy éppen mindegyiküknek egyszerre szólt, de az 1771-ben komponált La Betulia liberata című oratóriumot két egymás utáni este teljesen telt ház előtt játszották a Musikverein nagytermében.

A kérdés, hogy vajon a tizenöt éves Mozart darabja számot tarthat-e egyáltalán a nagyközönség érdeklődésére, számomra szerencsére már a nyitány alatt érvényét vesztette: a Pietro Metastasio szövegére komponált La Betulia liberata zenei sokszínűsége, kidolgozottsága, de főleg közvetlen drámaisága miatt jóval több, mint zenetörténeti érdekesség – inkább a szerző komoly és meggyőző erőpróbájaként kell számon tartanunk. A különleges formájú, háromrészes d-moll nyitány nemcsak a mű, hanem a zenekar kvalitásai felől sem hagyott kétséget: Harnoncourt muzsikusain az egész darab során a Mozart-játék hatalmas rutinja és az interpretáció frissessége egyszerre volt érezhető – ebben a közegben a néhány technikai pontatlanság sem hatott zavarónak.

A bibliai Judit történetét feldolgozó kétrészes azione sacra, vagyis „vallásos opera“ előadásához a nemzetközi élmezőny Mozart-énekeseit hívták meg. A válogatás többségében igen szerencsés volt: Eva Liebau csillogó és hajlékony szopránja, Elisabeth von Magnus magabiztos fellépése és Franz-Josef Selig öblösen zengő, mégis tudatosan kontrollált basszusa mind az előadás fényét emelte. Az Amitalt megszemélyesítő Luba Orgonásova az előkelő hölgy szerepében valóban nemesen énekelt; nagyformátumú alakítását a második rész bűnbánó áriájában a vonóskar pazar kísérete még jobban kiemelte. A két estén két különböző tenort hallhattunk: Werner Güra inkább intellektuális megközelítésével, míg Jeremy Ovenden érzelmi töltésével tűnt ki Uzija rendkívül virtuóz szerepében. Az előadás sikeréért a legtöbbet Marijana Mijanovic tehette volna: az általa megszemélyesített Judit ugyanis három árián kívül két terjedelmes, zenekar-kíséretes recitativóban is szóhoz jut. Ez utóbbiak közül a második, melyben Judit az ellenséges Holofernesz meggyilkolását beszéli el, a Mozart-mű zenei csúcspontjának tekinthető, annyira, hogy talán a darabból kiragadva, önálló jelenetként is megállná a helyét. Sajnos a szerb származású énekesnő sem hangilag, sem művészileg nem tudott megfelelni a szerep kihívásainak. Szép tónusú, imponálóan telt mélységekkel bíró altja nem bizonyult elég erőteljesnek, és ugyan előadásában felbukkantak érdekes ötletek, személyiségének folyamatos jelenléte és szerepének következetes megformálása mindkét este hiányzott; teljesítménye kollégáihoz képest sápadtnak hatott.

A cselekményben aktív szereplőként résztvevő kórus megszólalásai közül azt a kettőt találtam a legizgalmasabbnak, ahol Mozart szólistával állítja párbeszédbe az együttest. Az egyik az első részben a Pieta, se irato sei kezdetű ária, melyben Uzija szavaira reflektál a Betulia lakóit megtestesítő kórus, a másik a mű zárótétele, melyben a refrénszerűen visszatérő kórus-strófák között (amelyek zenekari kísérete minden alkalommal más és más) Judit hálaadó énekét hallhatjuk. A közreműködő Arnold Schoenberg Chor a változatos karaktereket és textúrákat pontosan és érzékletesen szólaltatta meg.

A nem minden tekintetben makulátlan, ám feltétlenül inspiráló és figyelemreméltó koncertek után nemcsak a közönség tapsolhatott lelkesen, de minden bizonnyal maga a szerző is – talán nem egészen felhőtlen, de az említett plakáténál mindenképp barátságosabb arccal – gratulált volna az előadóknak.

A vasárnapi hangverseny felvétele 2006. június 4-én este fél nyolckor hallható lesz az Osztrák 1-es rádió műsorán: http://radio.orf.at.

(2006. május 27., 28. Bécs, Grosser Musikvereinssaal; Mozart: La Betulia liberata, KV 118; Km.: Luba Orgonásova, szoprán (Amital); Eva Liebau, szoprán (Cabri/Chabrisz); Elisabeth von Magnus, mezzoszoprán (Carni/Charmisz); Marijana Mijanovic, alt (Giuditta/Judit); Werner Güra, tenor (Ozìa/Uzija-május 27.); Jeremy Ovenden, tenor (Ozìa/Uzija-május 28.); Franz-Josef Selig, basszus (Achior). Concentus Musicus Wien, Arnold Schoenberg Chor; vez: Nikolaus Harnoncourt)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.