Klasszikus

Lang Lang - romantikus gyöngyzuhatag

2004.09.22. 00:00
Ajánlom
Egy „korai” romantikus versenymű – Mendelssohn g-moll darabja – és egy nagy, kései-érett romantikus kultuszdarab – Csajkovszkij b-mollja – került egymás mellé, persze fordított sorrendben a DGG új korongján. A kínai – nem csak származása, hanem neveltetése, iskolázottsága alapján is az – Lang Lang nagy világversenyek díjazottja: azonban a „késztermék” olyannyira „amerikai”, hogy azok is szidják, akik nem szeretik a más kultúrákból érkezett művészeket, és azok is, akik a technikai „tökéletesség” miatt feltételeznek gondolatszegénységet.

Az alábbi cikkecskében is két véglet csap össze: tátott szájú bámulat és valami homályos, definiálatlan émelygés, hányinger. A két érzés felváltva követi bennem egymást, minden egyes belehallgatás közben, s sorrendjük az aznapi hallgatói diszpozíciótól – mondjuk szebben –, a befogadói nyitottságtól függ.

Az, hogy Lang Lang játéka nagyon „feldobott”, élénk, mindig frissen reagál a zenekarban kivirágzó dallamokra, egy technikai különlegességnek köszönhető. Ha gonosz akarnék lenni, egy (alapvető) fogyatékosságnak: a pianista nem tud legato játszani, két-három hangot összekötni, melódiát formálni. Persze ez így nyilván túlzás. Tudna, ha akarna! Ám hangzáseszménye egyfajta pointilizmus, mely egy nagyszabású romantikus versenymű szövetébe ágyazva, a zenekar komplex hangzására artisztikusan rávetítve – esztétikai állásfoglalásnak tűnik. S mivel ezen az egy tartományon belül szinte végtelen változatosságot kínál, nehéz megtalálni azt a hasonlatot, milyen is ez a híres b-moll koncert Lang Lang olvasatában. És persze Barenboim chicagói zenekara értelmezésében.

A karmester lehengerlő és diszkrét egyszerre: megteremti azt a struktúrát, amely összefogja, és (meglehetősen banális) csúcspontokhoz vezeti az előadást. Nyilván hangmérnöki érdem is a tér kitágítása és a zongorista gyöngyfüzéreinek beágyazása, ugyanakkor elkülönítése. Az esztétikai utálkozás – no jó, mondjunk fenntartás-rendszert – ellenére a Csajkovszkij-darab végig hallgatható, koherens egész. A bevezetés világhírű, grandiózus és lenyűgöző ereje például az első hallgatás során foglyul ejt, bevisz, szinte erőszakkal beránt a darab világába. Az egész (lemez) ismeretében újra hallgatva viszont elárulja és leleplezi a zongorista alap-manírját. A hangok kerekek, sőt gömbölyűek. Nem hidegen és keményen csillogó üveggyöngy-áradat ez. A közeg meg határozottan nedves, vizes. Mintha szénsavas ásványvízben figyelnénk a tökéletes – istenien tökéletes – buborékok-gömbök mozgását. Rugalmasak ezek a gyöngyszemek, sima felületről visszapattannak szinte, nem zavarják a „vonalat”, a „homogén” dallamot. Találkozásuk mindig pillanatnyi vagy annál is rövidebb. Szinte érzi a hallgató amint parányit behorpadnak, s belső-rugalmas szubsztanciájuk máris „visszaállítja” a gömböt, a tökéletes természeti (azaz isteni) formát.

Részegítő érzés – mondom: első hallgatás esetén biztosan érzékelni ezt a tökéletességre nem is törekvő, hanem annak elérését evidenciának vevő zongorázást. Lang Lang lelkét „megmenti”, hogy egyéniségéből hiányzik a nárcisztikus ön-mutogatás. Spontán módon virtuóz. Ha éppen szeretem, élvezem és elfogadom, akkor úgy érzem: tudattalanul az. Sajnos Csajkovszkij darabjának számtalan vulgaritása, hatásvadász módon emelkedő szekvenciái vagy éppen lírájának banalitásba forduló üresjáratai megutáltatják velem a zongorista mindig egyforma perfekcióját is. A lassú tétel néhány valóban eredeti pillanata ellenére az egész zárótétel émelyítő önismétlés. A zongorista személye eltűnik, ő csak díszít, dekorál. A romantika megkövetelte lánglelkű művészhez, kommunikátor–interpretátorhoz semmi köze. Mendelssohn kevésbé elcsépelt dallamai esetében talán néha jobban tetten érhető a megmutatás öröme – bár talán a mű, talán Barenboim jó- vagy rosszvoltából a mű egysége itt egyáltalán nem jön létre.

Azok számára, akik el tudják viselni – mondjuk Murray Perahia sokkal sokszínűbb billentésében (vagy annak ellenére) – a megnyilvánuló személytelenséget, a művészi arctalanságot, profiltalanságot, a fiatal Lang művészi hozzáállása MA TALÁN elfogadható. Aki hallotta korábbi, TELARC kiadásban megjelent felvételeit, az tudja, hogy rendelkezik bizonyos temperamentummal: s nem okvetlen unalmas és egyszínű. Ami engem illet, várom, hogy szembeszegüljön más szerzők, másfajta repertoár kihívásaival. Remélem, Lang Lang beérését, művészi felnövekedését nem lassítani fogja a jelenlegi perfekcionizmus. Majd kiderül, hogy buborék vagy igazgyöngy az, ami ujjai nyomán a zongorából árad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.