Klasszikus

Lantos Zoltán Tükörvilága

2003.09.29. 00:00
Ajánlom
„Napjaink zenéjének nagyon magas szintű példája ez a muzsika. A zenekari munkát, a szólókat és a kompozíciókat éppoly elragadónak tartom, mint a különféle zenei kultúrák természetes házasítását: nincs benne semmi erőltetett, éppen úgy hangzik, ahogyan kell. Ahányszor csak meghallgatom, annyiszor élvezem az újabb és újabb felfedezéseket.”

Ha magunk is megismerkedünk Lantos Zoltán legújabb lemezével, Charlie Mariano a borítón olvasható szavait kölcsönözve, méltán helyeselhetjük a világhírű jazz zenész gondolatait. A Tiptoe Ceremony előbbiekben felsorolt erényei közül mégis talán a természetességet érdemes leginkább kiemelni. A zenekar tagjai ugyanis mindnyájan nagy kvalitású muzsikusok, meghatározó egyéniségek, jellegzetes játékstílusuk azonban magától értetődő könnyedséggel egyesül a korong sokszínű, izgalmas zenei világában, mely ezáltal valóban „újabb és újabb felfedezéseket” rejteget számunkra. A magyar népzene, a modern jazz és az indiai klasszikus zene elemeiből építkező felvételen szereplő, dallam- és ritmusvilágukban egyaránt változatos szerzeményekben hol mélységes szellemi áhítatban, hol oldottabb, vidám hangulatban, és mindvégig tartalmas gondolatisággal telve bontakoznak ki az ötletgazdag témák.

Az albumot természetesen a számok többségét egyedül szerző Lantos Zoltán észak-indiai klasszikus zenén érett egyénisége határozza meg leginkább –a keleties légkör a művész öthúros hegedűjének szólamain kívül a tradicionális tarangini és a tibeti éneklő edény hamisítatlan tónusai által válik még hatásosabbá a lemezen–, a hangvétel mégis a muzsikustársak talentuma által teljesedik ki. Az ütemet Európa egyik legkiválóbb ütőhangszeres játékosa és „sought-after” zenésze, a gyakran egyszerűen csak „két lábon járó ritmusszekció”-ként aposztrofált Horváth Kornél diktálja, akinek egyéni percussion-technikájával megszólaltatott, kimondhatatlan nevű instrumentumai mellett nem is érezzük hiányát a felállásban külön basszushangszernek. Juhász Gábor mértéktartó gitározása a háttérben mindenhol magabiztos kifinomultsággal hozza a témák alapját, találékonyan időzített elektromos gitárszólói pedig előtérbe kerülve érdekes részletei az akusztikus hangszerelésnek. A hangzást Dresch Mihály jól ismert, népies szaxofonozása –sokszor a hegedűvel unisonoban énekelve– színezi hazai árnyalatokkal. Külön öröm, hogy a cédén többször is élvezhetjük gyönyörű fuvolajátékát, mely alkalmanként jócskán hozzájárul a tételek –többek között az együttes közös, a cédét záró Sutra című száma– sejtelmes atmoszférájának megteremtéséhez.

Két kompozícióban a magyar jazz-zenei élet számos produkcióból ismert vezető férfi énekesét, Winand Gábort hallhatjuk vendégszerepelni, akinek megszokott énektechnikáját, visszafogott scat-stílusát új környezetbe ölelik a dalok. A korongon rajta kívül másik meghívottként több ízben is feltűnik Szalai Péter, aki szintén hangjával, illetve tabla-játékával gazdagítja az indiai stílusjegyek tárházát.

A Tiptoe Ceremony, a rajta muzsikáló, igényességet és minőséget garantáló művészek nevének kényelmes biztosítéka mellett mindazonáltal minden egzotikuma, szenvedélye, misztikuma által vélhetően elnyeri majd a world jazz, és eme furcsa Tükörvilág rajongóinak tetszését.

Zoltán Lantos’s Mirrorworld: Tiptoe Ceremony.
2002, BMC Records

Egyetemi Élet - 2003/4

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.