Klasszikus

Lány hárfával

2004.10.11. 00:00
Ajánlom
Hullámos barna haj, rokonszenves, derűs arc, hófehér karok: Anneleen Lenaerts nem feltűnőbb jelenség, mint bármely más 17 éves kortársa, legyen akár belga, akár magyar. A belőle áradó harmónia azonban mégis megfogja az embert. Ez az, ami miatt Anneleen akkor is mosolyt csal az ember arcára, amikor ő a Gödöllői Királyi Kastély folyosóján beszélget a tanárával, vagy a gratulációkat fogadja.

Hát még, amikor leül a hárfa mellé! Nem, nem is mellé, inkább köré, mintha átölelné. Anneleen Lenaerts úgy játszik a hangszerén, mintha az saját testének és érzelmeinek rezgő kivetülése lenne. Mozdulatai a hárfán kiegyensúlyozottak, gömbölyűek és ívesek, akár maga a zene, amit megszólaltat rajta. Nem kapkod, nem idegeskedik, nem szürkül el a színpad okozta nyomás alatt; a legvirtuózabb futamra vagy a legkényesebb üveghang-menetre is hagy magának időt.

És az előadóból áradó nyugalom általában hatással van a közönségre. Így volt ez 2004. október 7-én, csütörtökön este a Gödöllői Kastély dísztermében is. Lassan lényegtelenné vált a dugó, amit kifogtunk Gödöllőre menet, a zacskó, amit az egyik első sorban ülő idős úr zörgetett ciklikusan, és a mobiltelefon-csörgés is, amiről máskor pedig azt gondolom, hogy a ketyere elkobzásával kellene honorálni. (Megnézném egyszer, amint az előadó feláll és megsértve kivonul. Igaza lenne! Vagy mondjuk, megkérné a publikum ez ünneprontó tagját, hogy legyen szíves elhagyni a termet. Azt hiszem, az eset tanúinak nemigen csörömpölne bele többször a telefonjuk a legihletettebb pianóba…)

A hárfaművésznő fiatal kora ellenére nem csak technikai, hanem zenei szempontból is kiforrott egyéniség. Előkelő ízléssel, visszafogottan adta elő Spohr c-moll fantáziáját, de nem szégyellte Posse Velencei Karnevál című darabjában merész lassításokkal és hangszínváltásokkal megfesteni a lagúnák városának zaját és a gondolások énekét. Bach Chaconneját méltóságteljesen, fényes és ünnepélyesen hangszínen játszotta, Fauré Une Châtelaine en sa tour című darabjában viszont puha, meleg tónusra váltott.

Prokofjev rövid kis karakterdarabját, a Prelúdiumot kétszer is hallhattuk az este folyamán, ami sok tanulsággal szolgált. Amikor a két ráadásszám után a hallgatóság még mindig nem akart hazamenni, Anneleen ezt a művet játszotta el búcsúzóul; de mégsem ugyanúgy, mint először. Ha egy szemmel láthatóan, s még inkább füllel hallhatóan sokat gyakorló, hibát egyáltalán nem ejtő művész kétszer játssza el ugyanazt a darabot, s másodszorra képes benne új színeket mutatni, az számomra sokat árul el az illető zeneiségéről. Különösen fontos ez egy olyan „versenyhangszeresnél”, mint Anneleen Lenaerts.

Ő ugyanis 1997, azaz tízéves (!) kora óta sorra nyeri a zenei versenyeket Namurtól Brüsszelen át egészen a legutóbbi sikeréig: a Gödöllői Nemzetközi Hárfaverseny első helyezéséig. Nem ritka, hogy az ilyen megmérettetésekre jószerével beidomítják a fiatal muzsikusokat a hibátlanság és a tökéletesség jegyében. Hogy a lelkesedés és a spontaneitás két fontos jegye lekopik a darabokról, az néha mit sem számít a gyorsaság és a támadhatatlan technika uralmával szemben.

Anneleen Lenaertsnél azonban szó sincs ilyesmiről: a virtuozitás és a kifogástalan mesterségbeli tudás nem önmagáért, csupán az áradó muzikalitás szolgálatába állítva érvényesül. Bár őszintén meglepődtem volna, ha az ellenkezője derül ki egy ilyen felejthetetlen este végén!

(2004. október 7. 19:00 Gödöllői Királyi Kastély Díszterme; Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál – Anneleen Lenaerts hárfaestje; Händel: Prelúdium és toccata; Hasselmans: Hangversenykeringő; Spohr: c-moll fantázia; Sancan: Téma és variációk; Watkins: Kis szvit; Bach: Részlet a c-moll szonátából, BWV 1017; Fauré: Une Châtelaine en sa tour; Posse: Keringő hárfára; Prokofjev: Prelúdium; Posse: Velencei karnevál)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus nagybőgő

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.