Klasszikus

Lassan növekvő digitális IQ

2008.01.27. 00:00
Ajánlom
Kezdetben vala a hanghordozó, s ennek forgalmazásából a lemeztársaságok szép bevételre tettek szert. Aztán eljött az analóg világ vége, az összetétel tagjai elváltak egymástól, mert a hang ahelyett, hogy kizárólag CD-n terjedt volna, felfedezte magának az internetet. A kiadók, ellentétben az információtechnológiában kicsit is járatosakkal, értetlenül álltak a jelenség előtt. És csak lassan eszmélnek.

Az EMI megválik alkalmazottainak egyharmadától, csökkenti a zenészeknek átutalt milliókat és lefarag a marketingköltségekből. A lemezkiadót megvásárló kockázatitőke-társaság vezetője az előző menedzsmenttel ellentétben nem kíván szolgálati gyümölcsökre, virágcsokrokra, illatos gyertyákra, kéthetente használt luxusvillákra és nagy összegű végkielégítésekre költeni. Viszont részesedést kér a zenészek turnéinak és az egyéb eladott ajándéktárgyainak profitjából. A felszólításra a kiadó nagyágyúi, Robbie Williams és a Coldplay új lemezeik mesterszalagjának időre le nem adásával reagáltak.


Doug Morris és a múlt

A Universal első embere, Doug Morris az amerikai Blender magazin szerint negyedik online zenei világra alakulására a legnagyobb hatással levők listáján. Annak ellenére ez a magas helyezés, hogy Morris bevallottan semmit nem ért a technológiához, az új médiával, az internettel, a technológia villámgyors fejlődésével nem tudott mit kezdeni (lásd még Ted Stevens szenátor „az internet csövek sorozata” definícióját). Következésképp nem beszél kihagyott vagy elvesztegetett lehetőségekről – egyszerűen fel sem ismerte azokat, szakértői útmutatást pedig nem tudott kérni, mert a „szakértőt nehéz felismerni”. Egy ilyen nyilatkozat után egyáltalán nem meglepő, hogy a Sony BMG pedig azt is beperli, aki a saját, legálisan vásárolt CD-jének tartalmát felmásolja számítógépére, vagy azt másnak szívességből átírja. Az Amerikai Lemezkiadók Egyesülete (RIIA) megfogalmazása szerint ezek ugyanis lopásnak minősülnek.

A kiadóvezetők régi és új média esetében eddig inkább a „vagy-vagy”, nem pedig az „és” típusú üzleti modellre építettek, kizárólag rövid távú megtérülésben gondolkodtak, a kényszer (és néhány kívülről érkező új munkatárs) hatására azonban lassan elkezdik betáplálni a GPS-be az előre menekülési útvonalakat. A tehetség felfedezése és a sztárcsinálás, azaz a termék helyett a szolgáltatásra kell nekik koncentrálni.

Mindehhez sajátos stratégiát választottak: nem közvetlenül a fogyasztókkal állnak kapcsolatban, és a letöltésből származó jövedelem nagyobb része nem közvetlenül a lemeztársaságok számláját gyarapítja. Bár a mobilszolgáltatók egyre jelentősebb bevételeket generálnak a kiadóknak, közben ők is szép nyereséget könyvelnek el a csengőhangokból. A Universalnál a legtöbbet fizető partnerek listájának élén az iTunes áll még akkor is, ha a felhasználók nem böngészhetnek a teljes katalógusban, és a cég az Apple után, sőt helyett, a Microsoft felé kacsintgat. (Igaz, a lejátszók árából mindössze egy dollár kerül a kiadóhoz.) A Morris vezette cég az előfizetéses szolgáltatásokban látja a megoldást: fix havidíj ellenében korlátlan hozzáférés jár, bónuszként premier előtt meghallgatható felvételekkel. Az EMI-nál egyelőre sajátos barterben gondolkodnak: egy közvélemény-kutató cég kérdőívének kitöltése után a kapott kóddal beléphet a kiadó zenei, audio- ás videofájlokat is tartalmazó adatbázisába.


Kalóz, CD

A négy nagy kiadóvállalat, a Universal, az EMI, a Sony BMG és a Warner nagy webáruházakban (Amazon, Wal-Mart, Best Buy) megvásárolható mp3 formátumú zenéi körülbelül fél éve digitális jogkezelés nélküliek, azaz nem másolásvédettek, és bármilyen eszközön lejátszhatók. Egyfajta vevőazonosító, az úgynevezett vízjel azonban megmaradt. Ennek alapján lenyomozható a letöltés helye, de a vízjel – a személyiségi jogok védelmében – csak a vásárlás helyéről ad információt. Tehát ha a fájlt véletlenül mégis megosztaná valakivel az óvatlan vevő, nem tör rá a hatóság.

A lemeztársaságok bezáratták a Napstert, éberen figyeltetik az egyetemi számítógépes hálózatokat, a fájlmegosztó oldalakat. A Radiohead és Barbara Hendricks úgy határoztak, hogy új dalaik letöltéséért mindenki annyit fizet, amennyit jónak lát. Tasmin Little hegedűművésznő albuma akár ingyen is meghallgatható. Mert szerintük kalózkodni csak tiltott vizeken lehet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.
Klasszikus zongora

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.