Klasszikus

Lassan növekvő digitális IQ

2008.01.27. 00:00
Ajánlom
Kezdetben vala a hanghordozó, s ennek forgalmazásából a lemeztársaságok szép bevételre tettek szert. Aztán eljött az analóg világ vége, az összetétel tagjai elváltak egymástól, mert a hang ahelyett, hogy kizárólag CD-n terjedt volna, felfedezte magának az internetet. A kiadók, ellentétben az információtechnológiában kicsit is járatosakkal, értetlenül álltak a jelenség előtt. És csak lassan eszmélnek.

Az EMI megválik alkalmazottainak egyharmadától, csökkenti a zenészeknek átutalt milliókat és lefarag a marketingköltségekből. A lemezkiadót megvásárló kockázatitőke-társaság vezetője az előző menedzsmenttel ellentétben nem kíván szolgálati gyümölcsökre, virágcsokrokra, illatos gyertyákra, kéthetente használt luxusvillákra és nagy összegű végkielégítésekre költeni. Viszont részesedést kér a zenészek turnéinak és az egyéb eladott ajándéktárgyainak profitjából. A felszólításra a kiadó nagyágyúi, Robbie Williams és a Coldplay új lemezeik mesterszalagjának időre le nem adásával reagáltak.


Doug Morris és a múlt

A Universal első embere, Doug Morris az amerikai Blender magazin szerint negyedik online zenei világra alakulására a legnagyobb hatással levők listáján. Annak ellenére ez a magas helyezés, hogy Morris bevallottan semmit nem ért a technológiához, az új médiával, az internettel, a technológia villámgyors fejlődésével nem tudott mit kezdeni (lásd még Ted Stevens szenátor „az internet csövek sorozata” definícióját). Következésképp nem beszél kihagyott vagy elvesztegetett lehetőségekről – egyszerűen fel sem ismerte azokat, szakértői útmutatást pedig nem tudott kérni, mert a „szakértőt nehéz felismerni”. Egy ilyen nyilatkozat után egyáltalán nem meglepő, hogy a Sony BMG pedig azt is beperli, aki a saját, legálisan vásárolt CD-jének tartalmát felmásolja számítógépére, vagy azt másnak szívességből átírja. Az Amerikai Lemezkiadók Egyesülete (RIIA) megfogalmazása szerint ezek ugyanis lopásnak minősülnek.

A kiadóvezetők régi és új média esetében eddig inkább a „vagy-vagy”, nem pedig az „és” típusú üzleti modellre építettek, kizárólag rövid távú megtérülésben gondolkodtak, a kényszer (és néhány kívülről érkező új munkatárs) hatására azonban lassan elkezdik betáplálni a GPS-be az előre menekülési útvonalakat. A tehetség felfedezése és a sztárcsinálás, azaz a termék helyett a szolgáltatásra kell nekik koncentrálni.

Mindehhez sajátos stratégiát választottak: nem közvetlenül a fogyasztókkal állnak kapcsolatban, és a letöltésből származó jövedelem nagyobb része nem közvetlenül a lemeztársaságok számláját gyarapítja. Bár a mobilszolgáltatók egyre jelentősebb bevételeket generálnak a kiadóknak, közben ők is szép nyereséget könyvelnek el a csengőhangokból. A Universalnál a legtöbbet fizető partnerek listájának élén az iTunes áll még akkor is, ha a felhasználók nem böngészhetnek a teljes katalógusban, és a cég az Apple után, sőt helyett, a Microsoft felé kacsintgat. (Igaz, a lejátszók árából mindössze egy dollár kerül a kiadóhoz.) A Morris vezette cég az előfizetéses szolgáltatásokban látja a megoldást: fix havidíj ellenében korlátlan hozzáférés jár, bónuszként premier előtt meghallgatható felvételekkel. Az EMI-nál egyelőre sajátos barterben gondolkodnak: egy közvélemény-kutató cég kérdőívének kitöltése után a kapott kóddal beléphet a kiadó zenei, audio- ás videofájlokat is tartalmazó adatbázisába.


Kalóz, CD

A négy nagy kiadóvállalat, a Universal, az EMI, a Sony BMG és a Warner nagy webáruházakban (Amazon, Wal-Mart, Best Buy) megvásárolható mp3 formátumú zenéi körülbelül fél éve digitális jogkezelés nélküliek, azaz nem másolásvédettek, és bármilyen eszközön lejátszhatók. Egyfajta vevőazonosító, az úgynevezett vízjel azonban megmaradt. Ennek alapján lenyomozható a letöltés helye, de a vízjel – a személyiségi jogok védelmében – csak a vásárlás helyéről ad információt. Tehát ha a fájlt véletlenül mégis megosztaná valakivel az óvatlan vevő, nem tör rá a hatóság.

A lemeztársaságok bezáratták a Napstert, éberen figyeltetik az egyetemi számítógépes hálózatokat, a fájlmegosztó oldalakat. A Radiohead és Barbara Hendricks úgy határoztak, hogy új dalaik letöltéséért mindenki annyit fizet, amennyit jónak lát. Tasmin Little hegedűművésznő albuma akár ingyen is meghallgatható. Mert szerintük kalózkodni csak tiltott vizeken lehet.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.