Klasszikus

Lassú víz

2012.10.09. 07:18
Ajánlom
Meg tud-e birkózni a MÁV Szimfonikus Zenekar egyazon napon két komoly kihívással is? Ez volt a fő kérdése a patinás együttes Olasz Intézetben rendezett szombati koncertjének.

Egy új vezető karmester érkezése értelemszerűen mindig korszakváltást is jelent egy zenekar életében: idő kell, míg a más vezénylő kezekhez szokott muzsikusok a még ismeretlen maestro minden rezdülését kiismerik. A közös bemutatkozás persze jó alkalom a megkezdett együttműködés csiszolgatására, ám egyszersmind egyfajta vizsga is, ráadásul annak is a záró fajtájából való: a közönség ugyanis türelmetlen, abban az értelemben legalábbis mindig az, hogy már elsőre a legjobbat akarja látni és hallani, s kevéssé kíváncsi a tökéletes produkcióig megtett útra, a verejtékes munkaórákra.

Nem elsősorban azért említjük meg ezt a közhelyet, mert azt kívánjuk jelezni vele, szombati Muszorgszkij-délelőttjükön a MÁV Szimfonikus Zenekar nem (mindenben) felelt meg ezeknek a bizonyos hallgatói elvárásoknak, hanem azért, mert rendhagyó módon be is lett jelentve, hogy az egybegyűltek egy új korszak első felvonásának lehetnek szem- és fültanúi.

Annak az önmagában szép gesztusnak tehát, hogy a szünet után a frissen (2012. szeptember elején) kinevezett Csaba Péter mikrofont ragadott, különös jelentősége lett a koncert során, mert ezután még bizonyosan azok a hallgatók sem ugyanazzal a füllel fogadták be a soron következő darabot (az Egy kiállítás képeit), akik mit sem tudtak a zenekar élén bekövetkező személyi változásokról, s akiket e változások ténye amúgy teljességgel hidegen is hagy.

Hiszen ki ne lenne engedékenyebb és megbocsátóbb egy olyan, addig több ízben is bizonytalan kezű előadóval szemben, akiben a fejlődés, a javulás lehetősége potenciálisan benne rejlik, aki legközelebbre jó eséllyel kijavítja esetleges hibáit. Hiszen minden, ami elhangzott - mondhatja az ember - leginkább az össze nem szokottság számlájára írható.

Kicsit olybá tűnt tehát, mintha a dirigens maga intette volna türelemre a nagyérdeműt. Persze ismerve képességeit és figyelemreméltó nemzetközi sikereit, Csaba minőségi munkájában egy kevéssé sikerült koncert után is bízni lehet.

Hogy a debütálás kevésbé volt meggyőző, külső körülmények számlájára is írható. Az első (bérletes) koncert miatti drukk legyőzése mellett és mellé a zenekar tagjainak ugyanis egy másik kihívással is szembe kellett nézniük: nevezetesen azzal, hogy Wiedemann Bernadett - ismeretlen, de legalábbis be nem jelentett okokból - lemondta a közös fellépést, és ezért az utolsó pillanatban egy külföldi meghívott ugrott be énekelni a helyére. Így az egyébként is szűkös felkészülési idő feltehetően még rövidebbre zsugorodott.

Ha már a beugrást említettük: Clémentine Margaine személyében egy egészen varázslatos hangú mezzoszopránt sikerült megismerni, aki hatalmas átéléssel és odaadással énekelte A halál dalait és táncait. Azon azonban ő sem tudott segíteni, hogy Csaba mind a négy tételben (de különösen a Szerenádban és a Bölcsődalban) elképesztően lassúra vette a tempót, így az énekesnő - egy képzavarral élve - minden igyekezete ellenére sietősnek tűnt. Joggal lehetett azonban az a benyomása a jobban fülelő hallgatónak, hogy a francia művésznő kellőképp ráérzett a dalok ideális lüktetésére és a karmester az, aki indokolatlanul visszafogja a szavak és hangok természetes sodrását. Sajnos ez az egyet nem értés az összbenyomást is jelentősen rontotta, mert pontatlan be- és rálépésekhez, illetve ritmikai-metrikai zavarokhoz vezetett.

A dalokat hallgatva ébredt rá az ember, hogy tulajdonképpen az Egy éj a kopár hegyennel is ez volt az elsődleges baj, ezért hatottak a rézfúvósok darabosnak, s ezért tűnhetett az egész mű meglehetősen fakónak és enerváltnak: ezen a délelőttön a zenekarból és vezetőjéből a műsor nagyobb hányadában valahogy hiányzott a megfelelő lendület és a kellő sebesség.

Ennek azonban nemcsak negatív következményei voltak: az Egy kiállítás képei lassú tételei (a Katakombák és különösen a ciklust záró Kijevi nagykapu) ezúttal Csaba "kezei alá" játszottak, s megmutatták, hogy a zenekar milyen színekre és dinamikai finomságokra képes. Tulajdonképpen az időzítés tökéletesre sikeredett, mert éppen a koncert legutolsó néhány perce (a legutolsó kép) sikerült a legmonumentálisabbra, így még a közönség addig kevésbé elégedett része is fülében szép (ha nem is maradandó) emlékekkel távozhatott.

Elnézve a zenekar sűrű koncert-naptárát, a közeljövőben bőven lesz alkalom arra, hogy a zenekar és karmestere között a megkezdett közös munka a mostaninál látványosabb eredményekben is megmutatkozzon. Még a lassú víz is kimossa előbb-utóbb azt a bizonyos partot.

de Falla: El amor brujo - részlet, km.: MÁV Szimfonikus Zenekar, vez.: Csaba Péter

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Vizuál

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.
Klasszikus

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Plusz

Ahol a hazai és a nemzetközi művészet találkozik – közeleg a Liszt Ünnep

Október 9-én kezdődik, és egészen 22-éig várja az érdeklődőket a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál. Az eseménysorozat névadójának szellemiségében összeállított programon a klasszikus és kortárs zene nemzetközi sztárjai érkeznek Budapestre.
Vizuál

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.