Klasszikus

Lassú víz

2012.10.09. 07:18
Ajánlom
Meg tud-e birkózni a MÁV Szimfonikus Zenekar egyazon napon két komoly kihívással is? Ez volt a fő kérdése a patinás együttes Olasz Intézetben rendezett szombati koncertjének.

Egy új vezető karmester érkezése értelemszerűen mindig korszakváltást is jelent egy zenekar életében: idő kell, míg a más vezénylő kezekhez szokott muzsikusok a még ismeretlen maestro minden rezdülését kiismerik. A közös bemutatkozás persze jó alkalom a megkezdett együttműködés csiszolgatására, ám egyszersmind egyfajta vizsga is, ráadásul annak is a záró fajtájából való: a közönség ugyanis türelmetlen, abban az értelemben legalábbis mindig az, hogy már elsőre a legjobbat akarja látni és hallani, s kevéssé kíváncsi a tökéletes produkcióig megtett útra, a verejtékes munkaórákra.

Nem elsősorban azért említjük meg ezt a közhelyet, mert azt kívánjuk jelezni vele, szombati Muszorgszkij-délelőttjükön a MÁV Szimfonikus Zenekar nem (mindenben) felelt meg ezeknek a bizonyos hallgatói elvárásoknak, hanem azért, mert rendhagyó módon be is lett jelentve, hogy az egybegyűltek egy új korszak első felvonásának lehetnek szem- és fültanúi.

Annak az önmagában szép gesztusnak tehát, hogy a szünet után a frissen (2012. szeptember elején) kinevezett Csaba Péter mikrofont ragadott, különös jelentősége lett a koncert során, mert ezután még bizonyosan azok a hallgatók sem ugyanazzal a füllel fogadták be a soron következő darabot (az Egy kiállítás képeit), akik mit sem tudtak a zenekar élén bekövetkező személyi változásokról, s akiket e változások ténye amúgy teljességgel hidegen is hagy.

Hiszen ki ne lenne engedékenyebb és megbocsátóbb egy olyan, addig több ízben is bizonytalan kezű előadóval szemben, akiben a fejlődés, a javulás lehetősége potenciálisan benne rejlik, aki legközelebbre jó eséllyel kijavítja esetleges hibáit. Hiszen minden, ami elhangzott - mondhatja az ember - leginkább az össze nem szokottság számlájára írható.

Kicsit olybá tűnt tehát, mintha a dirigens maga intette volna türelemre a nagyérdeműt. Persze ismerve képességeit és figyelemreméltó nemzetközi sikereit, Csaba minőségi munkájában egy kevéssé sikerült koncert után is bízni lehet.

Hogy a debütálás kevésbé volt meggyőző, külső körülmények számlájára is írható. Az első (bérletes) koncert miatti drukk legyőzése mellett és mellé a zenekar tagjainak ugyanis egy másik kihívással is szembe kellett nézniük: nevezetesen azzal, hogy Wiedemann Bernadett - ismeretlen, de legalábbis be nem jelentett okokból - lemondta a közös fellépést, és ezért az utolsó pillanatban egy külföldi meghívott ugrott be énekelni a helyére. Így az egyébként is szűkös felkészülési idő feltehetően még rövidebbre zsugorodott.

Ha már a beugrást említettük: Clémentine Margaine személyében egy egészen varázslatos hangú mezzoszopránt sikerült megismerni, aki hatalmas átéléssel és odaadással énekelte A halál dalait és táncait. Azon azonban ő sem tudott segíteni, hogy Csaba mind a négy tételben (de különösen a Szerenádban és a Bölcsődalban) elképesztően lassúra vette a tempót, így az énekesnő - egy képzavarral élve - minden igyekezete ellenére sietősnek tűnt. Joggal lehetett azonban az a benyomása a jobban fülelő hallgatónak, hogy a francia művésznő kellőképp ráérzett a dalok ideális lüktetésére és a karmester az, aki indokolatlanul visszafogja a szavak és hangok természetes sodrását. Sajnos ez az egyet nem értés az összbenyomást is jelentősen rontotta, mert pontatlan be- és rálépésekhez, illetve ritmikai-metrikai zavarokhoz vezetett.

A dalokat hallgatva ébredt rá az ember, hogy tulajdonképpen az Egy éj a kopár hegyennel is ez volt az elsődleges baj, ezért hatottak a rézfúvósok darabosnak, s ezért tűnhetett az egész mű meglehetősen fakónak és enerváltnak: ezen a délelőttön a zenekarból és vezetőjéből a műsor nagyobb hányadában valahogy hiányzott a megfelelő lendület és a kellő sebesség.

Ennek azonban nemcsak negatív következményei voltak: az Egy kiállítás képei lassú tételei (a Katakombák és különösen a ciklust záró Kijevi nagykapu) ezúttal Csaba "kezei alá" játszottak, s megmutatták, hogy a zenekar milyen színekre és dinamikai finomságokra képes. Tulajdonképpen az időzítés tökéletesre sikeredett, mert éppen a koncert legutolsó néhány perce (a legutolsó kép) sikerült a legmonumentálisabbra, így még a közönség addig kevésbé elégedett része is fülében szép (ha nem is maradandó) emlékekkel távozhatott.

Elnézve a zenekar sűrű koncert-naptárát, a közeljövőben bőven lesz alkalom arra, hogy a zenekar és karmestere között a megkezdett közös munka a mostaninál látványosabb eredményekben is megmutatkozzon. Még a lassú víz is kimossa előbb-utóbb azt a bizonyos partot.

de Falla: El amor brujo - részlet, km.: MÁV Szimfonikus Zenekar, vez.: Csaba Péter

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zene

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.