Klasszikus

Latin varázs

2014.12.09. 13:11
Ajánlom
A téli hidegek dacára délszaki ritmusokat idéznek fel a Kodály Filharmonikusok december 9-ei koncertjükön a debreceni Bartók teremben.

Saint-Saëns, Pablo de Sarasate, Manuel de Falla - garantáltan autentikus mesterei a latin varázsnak, és hogy némiképp a magyar virtus is fűszerezze ezt a vérpezsdítő télelőt, Hubay Jenő Carmen-fantáziáját is hallhatjuk az egyik legkiválóbb hegedűművész, a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas Kelemen Barnabás előadásában.

Korosztályának egyik legkiemelkedőbb, legsokoldalúbb művésze Kelemen Barnabás, aki a világ minden táján szerepelt már szólistaként, a New York-i Carnegie Halltól, a Berlini Filharmónia, vagy a tokiói Suntory Hall koncerttermein át az amszterdami Concertgebouw-ig. Hegedűművészként és brácsistaként is rendszeresen lép fel, és járja a világot kvartettjével, az általa alapított Kelemen Vonósnégyessel is. Az utóbbi években egyre többször vezényel is. Számos versenydíj és kitüntetés birtokosa. Kelemen Barnabás a magyar államtól kapott 1742-es "Ex-Kovács Dénes" Guarneri del Gesú mesterhegedűn játszik, ezen csendülnek majd fel Debrecenben Hubay Jenő Carmen-fantáziájának, Saint-Saëns La Havanaise című alkotásának és Sarasate cigánydalainak vérbő latin futamai.

A klasszikus koncerttermi repertoár ismert darabja Camille Saint-Saëns hegedűre és zenekarra írott e-dúr La Havanaise című műve (op. 83). A havannai ritmusok inspirálta kompozíció 1887-ban keletkezett. Érdekesség, hogy ez a darab, illetve a zenei téma variációja A kilencedik ajtó című Roman Polanski-filmben is szerepelt. Sarasate azért írta zongora- vagy zenekari kíséretes, spanyolos hangulatú darabjait, hogy be tudja mutatni fölényes hegedűtudását, virtuóz technikáját. Ezek közül talán a legismertebb a zenekari kíséretes, Op. 20-as Cigánymelódiák (Zigeunerweisen), vagy az ugyancsak zenekarral játszott, Op. 25-ös Carmen-fantázia, amelyet Bizet Carmen című operájának témáira írt. Sarasate szívesen használta mások témáit, így több operatémára komponált fantáziát (például Mozarttól a Don Giovanni és A varázsfuvola, vagy Gounod-tól a Faust és a Rómeó és Júlia témáit is feldolgozta). Szerzeményeit ma is szívesen játsszák a hegedűsök, bár gyakran inkább csak ráadásdarabként.

A műsor második felében Manuel de Falla talán legnépszerűbb műve az 1919-es El sombrero de tres picos (A háromszögletű kalap) című balettje hangzik el. A ritmikus, lírai, humorral teli ugyanakkor drámai hatású darab jellemzője a finom és szellemes hangszerelés, aminek eredményeként a zenekar úgy szól, mint egy óriási gitár. A művet Szergej Gyagilev Orosz Balettje mutatta be a londoni Alhambra színházban, a koreográfus Léonide Massine volt, a díszletet és a kosztümöt Pablo Picasso tervezte. A koncerten Kollár Imre vezényel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.