Klasszikus

Lázadni bölcs dolog

2014.04.19. 09:21
Ajánlom
A sikerrel zárult Mozart-sorozat után az Óbudai Danubia Zenekar újabb háromrészes koncertsorozatot indított, mely ezúttal a Beethoven személyiségéhez kapcsolható karakteres jellemvonásokat járja körül Eckhardt Gábor zenetörténész vezetésével. KRITIKA

A tematikus sorozat első része "Beethovent, a lázadót" helyezte a középpontba, s a műsorfüzet gondos áttanulmányozása után is adott a kérdés: kinek szól az előadás, lehet-e Beethovenről és különösen a lázadó Beethovenről klisék nélkül beszélni? Ilyen esetben, ha az apróságokra helyezzük a hangsúlyt, kivételesen biztató, hogy Joseph Karl Stieler elhíresült Beethoven-portréja, amely a zeneszerzőt a romantika esztétikájának megfelelően a semmiből világot teremtő őrült zseninek ábrázolta - némileg egy irányba terelve a beethoveni életmű interpretációit -, sem képileg, sem pedig a szavak szintjén nem került elő. Már a Prométheusz-nyitány felvezetőjében érezhető, hogy a művészeti teljességre, egyfajta Gesamtkunstwerkre törekszik az ismertető, amely különösen komplex képet ad az életművet és elsősorban a műveket befolyásoló tényezőkről.

A zene nyelvén megjelenő lázadás első képviselője az este folyamán Prométheusz, akinek történetéhez élénk érdeklődéssel fordult a szerző, hiszen a félisten, aki elhozta a tüzet az Olimposzról az emberiség számára, bizonyos értelemben minden nagy művész eszményképe. A nyitányban a lassú bevezetés ünnepélyes hangjai vezetnek a mozgalmas, szinte lélegzetvétel nélkül tovaszáguldó főtémához. A drámai ünnepélyességet a kürtállások magas művészi színvonalon tolmácsolták. Ellenpontként az este második tragikus hőse a Coriolan-nyitányból rajzolódott ki. Az inkább szimfonikus, mintsem színpadi zenében a dinamikailag pontos zenekari játék során a rezek Coriolanus konfliktusát kevésbé érezték át, mint Prométheuszét. A fafúvók a nyitányban remekeltek, a timpani azonban mintha siettette volna a végkifejletet, melyet intenzív pianók jellemeztek. Az első rész utolsó darabja Beethoven egyetlen operájához, a Fidelióhoz készült, melynek sorsa önmagában hordozza a drámaiságot, hiszen az opera első változatához komponált I. Leonóra-nyitányt a zeneszerző a későbbiekben végleg elvetette.

A koncert második felében felcsendülő III. szimfónia nagyszerűen illeszkedik a lázadás és a hős megformálásának programjába, nem utolsó sorban pedig szintézise az elhangzottaknak. A koncert felütésének két nyitánya időben és zenei gondolatvilágában is közrefogja a szimfóniát. A Prométheusz-nyitány hatását felismerhetjük a zárótételben, a Coriolan-nyitány pedig egyfajta ellenpontja a szimfónia monumentális indításának. A vonós szólamokat az apró pontatlanságok mellett a sűrítettség és a kiváló dinamika jellemezte. A fafúvók, különösen az oboa, gyönyörűen nyitották ki a dallamíveket. A mélyvonók komor hangvétele nagyszerű alap volt a tételek drámaiságához és a finálé hatásos sikeréhez. Hámori Máté nagy mozdulatokkal és fiatalos lendülettel dirigálta együttesét, akik kiválóan reagáltak az instrukciókra, és a választott tematikával is tökéletesen azonosulni tudtak. Kifejezésre juttatták a leglényegesebbet, hogy lázadni nem csak valami ellen, de valami mellett is lehet, sőt érdemes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.
Színház

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Vizuál

A magyar film vörös démona - Mezei Mária

A búgó hangú végzetasszonya filozófiát hallgatott az egyetemen mielőtt a színpadot és a filmet választotta. 1909. október 16-án született Kecskeméten Mezei (Mezey) Mária színésznő.
Klasszikus

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Klasszikus fidelio klasszik

A legjobb filmzenék a Sportarénában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának október 19-én következő adásában Hollerung Gábor beszámol a Budafoki Dohnányi Zenekar legújabb filmzenei dobásairól. Ezen kívül interjú hallható Eötvös Józseffel, Farkas Józseffel és Hábetler Andrással.
Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus ajánló

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.
Klasszikus hegedű

Paganini ördög hegedűjének készítője, aki a monda szerint egy nő lelkét ejtette foglyul a hangszerbe

A kísérletező kedvű Guarneri hangszerei erősebb, vastagabb fából készültek, olykor teljesen különböznek egymástól formában, méretben, csak hangzásban nem: az mindegyiknél tökéletes. 1744. október 17-én halt meg Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri "del Gesu", minden idők egyik legnagyobb hegedűkészítője, Stradivari egyetlen méltó vetélytársa.