Klasszikus

Lázadni bölcs dolog

2014.04.19. 09:21
Ajánlom
A sikerrel zárult Mozart-sorozat után az Óbudai Danubia Zenekar újabb háromrészes koncertsorozatot indított, mely ezúttal a Beethoven személyiségéhez kapcsolható karakteres jellemvonásokat járja körül Eckhardt Gábor zenetörténész vezetésével. KRITIKA

A tematikus sorozat első része "Beethovent, a lázadót" helyezte a középpontba, s a műsorfüzet gondos áttanulmányozása után is adott a kérdés: kinek szól az előadás, lehet-e Beethovenről és különösen a lázadó Beethovenről klisék nélkül beszélni? Ilyen esetben, ha az apróságokra helyezzük a hangsúlyt, kivételesen biztató, hogy Joseph Karl Stieler elhíresült Beethoven-portréja, amely a zeneszerzőt a romantika esztétikájának megfelelően a semmiből világot teremtő őrült zseninek ábrázolta - némileg egy irányba terelve a beethoveni életmű interpretációit -, sem képileg, sem pedig a szavak szintjén nem került elő. Már a Prométheusz-nyitány felvezetőjében érezhető, hogy a művészeti teljességre, egyfajta Gesamtkunstwerkre törekszik az ismertető, amely különösen komplex képet ad az életművet és elsősorban a műveket befolyásoló tényezőkről.

A zene nyelvén megjelenő lázadás első képviselője az este folyamán Prométheusz, akinek történetéhez élénk érdeklődéssel fordult a szerző, hiszen a félisten, aki elhozta a tüzet az Olimposzról az emberiség számára, bizonyos értelemben minden nagy művész eszményképe. A nyitányban a lassú bevezetés ünnepélyes hangjai vezetnek a mozgalmas, szinte lélegzetvétel nélkül tovaszáguldó főtémához. A drámai ünnepélyességet a kürtállások magas művészi színvonalon tolmácsolták. Ellenpontként az este második tragikus hőse a Coriolan-nyitányból rajzolódott ki. Az inkább szimfonikus, mintsem színpadi zenében a dinamikailag pontos zenekari játék során a rezek Coriolanus konfliktusát kevésbé érezték át, mint Prométheuszét. A fafúvók a nyitányban remekeltek, a timpani azonban mintha siettette volna a végkifejletet, melyet intenzív pianók jellemeztek. Az első rész utolsó darabja Beethoven egyetlen operájához, a Fidelióhoz készült, melynek sorsa önmagában hordozza a drámaiságot, hiszen az opera első változatához komponált I. Leonóra-nyitányt a zeneszerző a későbbiekben végleg elvetette.

A koncert második felében felcsendülő III. szimfónia nagyszerűen illeszkedik a lázadás és a hős megformálásának programjába, nem utolsó sorban pedig szintézise az elhangzottaknak. A koncert felütésének két nyitánya időben és zenei gondolatvilágában is közrefogja a szimfóniát. A Prométheusz-nyitány hatását felismerhetjük a zárótételben, a Coriolan-nyitány pedig egyfajta ellenpontja a szimfónia monumentális indításának. A vonós szólamokat az apró pontatlanságok mellett a sűrítettség és a kiváló dinamika jellemezte. A fafúvók, különösen az oboa, gyönyörűen nyitották ki a dallamíveket. A mélyvonók komor hangvétele nagyszerű alap volt a tételek drámaiságához és a finálé hatásos sikeréhez. Hámori Máté nagy mozdulatokkal és fiatalos lendülettel dirigálta együttesét, akik kiválóan reagáltak az instrukciókra, és a választott tematikával is tökéletesen azonosulni tudtak. Kifejezésre juttatták a leglényegesebbet, hogy lázadni nem csak valami ellen, de valami mellett is lehet, sőt érdemes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.