Klasszikus

Lázadni bölcs dolog

2014.04.19. 09:21
Ajánlom
A sikerrel zárult Mozart-sorozat után az Óbudai Danubia Zenekar újabb háromrészes koncertsorozatot indított, mely ezúttal a Beethoven személyiségéhez kapcsolható karakteres jellemvonásokat járja körül Eckhardt Gábor zenetörténész vezetésével. KRITIKA

A tematikus sorozat első része "Beethovent, a lázadót" helyezte a középpontba, s a műsorfüzet gondos áttanulmányozása után is adott a kérdés: kinek szól az előadás, lehet-e Beethovenről és különösen a lázadó Beethovenről klisék nélkül beszélni? Ilyen esetben, ha az apróságokra helyezzük a hangsúlyt, kivételesen biztató, hogy Joseph Karl Stieler elhíresült Beethoven-portréja, amely a zeneszerzőt a romantika esztétikájának megfelelően a semmiből világot teremtő őrült zseninek ábrázolta - némileg egy irányba terelve a beethoveni életmű interpretációit -, sem képileg, sem pedig a szavak szintjén nem került elő. Már a Prométheusz-nyitány felvezetőjében érezhető, hogy a művészeti teljességre, egyfajta Gesamtkunstwerkre törekszik az ismertető, amely különösen komplex képet ad az életművet és elsősorban a műveket befolyásoló tényezőkről.

A zene nyelvén megjelenő lázadás első képviselője az este folyamán Prométheusz, akinek történetéhez élénk érdeklődéssel fordult a szerző, hiszen a félisten, aki elhozta a tüzet az Olimposzról az emberiség számára, bizonyos értelemben minden nagy művész eszményképe. A nyitányban a lassú bevezetés ünnepélyes hangjai vezetnek a mozgalmas, szinte lélegzetvétel nélkül tovaszáguldó főtémához. A drámai ünnepélyességet a kürtállások magas művészi színvonalon tolmácsolták. Ellenpontként az este második tragikus hőse a Coriolan-nyitányból rajzolódott ki. Az inkább szimfonikus, mintsem színpadi zenében a dinamikailag pontos zenekari játék során a rezek Coriolanus konfliktusát kevésbé érezték át, mint Prométheuszét. A fafúvók a nyitányban remekeltek, a timpani azonban mintha siettette volna a végkifejletet, melyet intenzív pianók jellemeztek. Az első rész utolsó darabja Beethoven egyetlen operájához, a Fidelióhoz készült, melynek sorsa önmagában hordozza a drámaiságot, hiszen az opera első változatához komponált I. Leonóra-nyitányt a zeneszerző a későbbiekben végleg elvetette.

A koncert második felében felcsendülő III. szimfónia nagyszerűen illeszkedik a lázadás és a hős megformálásának programjába, nem utolsó sorban pedig szintézise az elhangzottaknak. A koncert felütésének két nyitánya időben és zenei gondolatvilágában is közrefogja a szimfóniát. A Prométheusz-nyitány hatását felismerhetjük a zárótételben, a Coriolan-nyitány pedig egyfajta ellenpontja a szimfónia monumentális indításának. A vonós szólamokat az apró pontatlanságok mellett a sűrítettség és a kiváló dinamika jellemezte. A fafúvók, különösen az oboa, gyönyörűen nyitották ki a dallamíveket. A mélyvonók komor hangvétele nagyszerű alap volt a tételek drámaiságához és a finálé hatásos sikeréhez. Hámori Máté nagy mozdulatokkal és fiatalos lendülettel dirigálta együttesét, akik kiválóan reagáltak az instrukciókra, és a választott tematikával is tökéletesen azonosulni tudtak. Kifejezésre juttatták a leglényegesebbet, hogy lázadni nem csak valami ellen, de valami mellett is lehet, sőt érdemes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

"Szívből gratulálok nagyszerű billentyűs kollégáimnak" - írja.
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.
Könyv

Kukorelly Endre egymillió forintot ajánlott fel a Baumgarten-díj visszaállítására

Az író közösségi finanszírozásból javasolja a díj felélesztését, reagálva a nemzeti ünnepen kiosztott állami kitüntetések körüli visszásságokra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.
Klasszikus hír

Tóth-Vajna Zsombor kapta a Bach Mindenkinek Fesztivál díját

A fiatal billentyűs művész tegnap vette át az elismerést.
Klasszikus magazin

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Klasszikus magazin

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.