Klasszikus

Lázadni bölcs dolog

2014.04.19. 09:21
Ajánlom
A sikerrel zárult Mozart-sorozat után az Óbudai Danubia Zenekar újabb háromrészes koncertsorozatot indított, mely ezúttal a Beethoven személyiségéhez kapcsolható karakteres jellemvonásokat járja körül Eckhardt Gábor zenetörténész vezetésével. KRITIKA

A tematikus sorozat első része "Beethovent, a lázadót" helyezte a középpontba, s a műsorfüzet gondos áttanulmányozása után is adott a kérdés: kinek szól az előadás, lehet-e Beethovenről és különösen a lázadó Beethovenről klisék nélkül beszélni? Ilyen esetben, ha az apróságokra helyezzük a hangsúlyt, kivételesen biztató, hogy Joseph Karl Stieler elhíresült Beethoven-portréja, amely a zeneszerzőt a romantika esztétikájának megfelelően a semmiből világot teremtő őrült zseninek ábrázolta - némileg egy irányba terelve a beethoveni életmű interpretációit -, sem képileg, sem pedig a szavak szintjén nem került elő. Már a Prométheusz-nyitány felvezetőjében érezhető, hogy a művészeti teljességre, egyfajta Gesamtkunstwerkre törekszik az ismertető, amely különösen komplex képet ad az életművet és elsősorban a műveket befolyásoló tényezőkről.

A zene nyelvén megjelenő lázadás első képviselője az este folyamán Prométheusz, akinek történetéhez élénk érdeklődéssel fordult a szerző, hiszen a félisten, aki elhozta a tüzet az Olimposzról az emberiség számára, bizonyos értelemben minden nagy művész eszményképe. A nyitányban a lassú bevezetés ünnepélyes hangjai vezetnek a mozgalmas, szinte lélegzetvétel nélkül tovaszáguldó főtémához. A drámai ünnepélyességet a kürtállások magas művészi színvonalon tolmácsolták. Ellenpontként az este második tragikus hőse a Coriolan-nyitányból rajzolódott ki. Az inkább szimfonikus, mintsem színpadi zenében a dinamikailag pontos zenekari játék során a rezek Coriolanus konfliktusát kevésbé érezték át, mint Prométheuszét. A fafúvók a nyitányban remekeltek, a timpani azonban mintha siettette volna a végkifejletet, melyet intenzív pianók jellemeztek. Az első rész utolsó darabja Beethoven egyetlen operájához, a Fidelióhoz készült, melynek sorsa önmagában hordozza a drámaiságot, hiszen az opera első változatához komponált I. Leonóra-nyitányt a zeneszerző a későbbiekben végleg elvetette.

A koncert második felében felcsendülő III. szimfónia nagyszerűen illeszkedik a lázadás és a hős megformálásának programjába, nem utolsó sorban pedig szintézise az elhangzottaknak. A koncert felütésének két nyitánya időben és zenei gondolatvilágában is közrefogja a szimfóniát. A Prométheusz-nyitány hatását felismerhetjük a zárótételben, a Coriolan-nyitány pedig egyfajta ellenpontja a szimfónia monumentális indításának. A vonós szólamokat az apró pontatlanságok mellett a sűrítettség és a kiváló dinamika jellemezte. A fafúvók, különösen az oboa, gyönyörűen nyitották ki a dallamíveket. A mélyvonók komor hangvétele nagyszerű alap volt a tételek drámaiságához és a finálé hatásos sikeréhez. Hámori Máté nagy mozdulatokkal és fiatalos lendülettel dirigálta együttesét, akik kiválóan reagáltak az instrukciókra, és a választott tematikával is tökéletesen azonosulni tudtak. Kifejezésre juttatták a leglényegesebbet, hogy lázadni nem csak valami ellen, de valami mellett is lehet, sőt érdemes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.