Klasszikus

Le sacre du printemps

2006.03.27. 00:00
Ajánlom
…azaz a „tavasz megszentelése, vagy ha úgy tetszik, „tavaszünnep” Szokatlan műfajú írás megfogalmazására kaptam biztatást a szerkesztőktől. Koncertekről és új kulturális létesítmény felavatásáról kellett egyszerre szólnom, kissé átlépve a műfaji kereteken. Már a címadással is bajban voltam, de aztán Stravinsky volt segítségemre egy kölcsön erejéig.

Essék tehát szó tavasz legnagyobb debreceni eseményéről, a Kölcsey Központ átadásáról, s azokról a biztatóan emlékezetes koncertekről, melyek a már megnyitást követően igazolták az építők-építtetők szándékait. Debrecen város vezetői az egykori – s azóta lebontott – művelődési központ helyére a 21. század igényeinek megfelelő épületegyüttest képzeltek el, melynek központi egysége kongresszusok, hangversenyek, nagyszabású bálok rendezéséhez teremt ideális helyszínt. Ehhez kapcsolódnak majd a rövidesen átadásra kerülő épületszárnyak, melyek egy négycsillagos szállodának és egy modern művészeti múzeumnak fognak otthont adni. Mindez a cívisváros szívében, a Református Kollégium és a Déri Múzeum közvetlen szomszédságában.

Debrecen annak ellenére, hogy nem jutott az áhított Európa Kulturális Fővárosa címhez, dicséretes módon megvalósítani igyekszik azokat a nagyszabású terveket, melyek pályázatának gerincét képezték, s mindezt nagy százalékban helyi szakemberek szellemi is fizikai erejének felhasználásával. A Kölcsey Központ nagyterme alaphelyzetében 750 főnyi közönség befogadására alkalmas, de a mellette elhelyezkedő szekciótermekkel egybenyitva 1100 személyesre bővíthető. (Mindehhez járul még egy kiállítóterem és egy bálterem is) A nagyterem hangzásképe egy elektroakusztikai rendszer segítségével a különböző műfajok kívánalmainak megfelelően módosítható. A debreceniek már a hivatalos megnyitást követő napokban élénk érdeklődést tanúsítottak a létesítmény iránt. Nem kétséges, hogy a kezdeti lelkendező és a fanyalgó vélemények hangoztatása után a többség megegyezik majd abban, hogy a – Kováts András tervezte – debreceni hagyományokba illeszkedő elegáns épület világszínvonalú, s méltó otthonává válhat a régió művészeti és szellemi életének.

A hivatalos átadás után az első „igazi” nagy rendezvény – egyben a Debreceni Tavaszi Fesztivál nyitánya – Schiff András Beethoven-szonátaestje volt a Kölcseyben. Nem emlékszem, hogy valaha is ilyen népes közönséget vonzott volna szóló zongorakoncert Debrecenben. Az elmúlt évtizedekben világhíressé lett művész mintaszerűen szerkesztett programmal lépett a színpadra. Az emelkedő opusz-számok, illetve a hangnemi kapcsolódások képezték műsorszerkesztésének alapját. Már a nyitó op. 54-es F-dúr szonátában, majd az Appassionatában megtapasztalhattuk Schiff páratlanul letisztult, pózmentes játékát. Billentése és szólamvezetése rendkívül árnyalt, dinamikai skálája egyedülállóan széles, melyet sok pályatársától eltérően nem a fortissimo hangzások irányába tágít, hanem a bensőséges, halk megszólalások felé. Ezáltal különös, érzékeny kapcsolatot alakított ki közönségével, mely példás figyelemmel (és fegyelemmel) követte játékát. A Kölcsey Központ koncertterme Schiff András véleménye szerint is igen jól vizsgázott, hiszen a lehetséges akusztikai korrekciók nélkül is remekül érvényesült a – szokása szerint – magával hozott Steinway és Bösendorfer hangszerek hangja a nézőtér minden pontján.

A szünet után megszólaltatott magasabb opusz-számú szonáták szuggesztív tolmácsolása végképp magával ragadta a publikum figyelmét. Egyedülálló élmény volt megfigyelni, hogy Schiff az egymást követő szonátatételek kapcsolását milyen mesteri módon oldja meg, egy pillanatra sem lazítva saját és közönsége koncentrációján. Eshetősége sem merült fel, hogy valaki beletapsoljon vagy belemozogjon a tételek közti szünetekbe, olyan szoros volt a szellemi és érzelmi kontaktus a szólista és a közönség között. Alighanem Schiff András is jól érezte magát ebben a közegben, mert ráadásaival szokatlanul bőkezűen bánt. A Beethoven szonáták után csakis Schubert darabjai következhettek, majd Bach, végül egy ihletett Chopin-noktürn.

Néhány nappal később a Kölcsey Központ bálterme is magasrendű élményt jelentő eseménynek adott otthont. Tony Lakatos és barátai – köztük Szakcsi Lakatos Béla és a nemrég felfedezett énekesnő, Szalóki Ági – mutatták be „Gipsy colours” című új felvételüket. Nagy érdeklődés övezte ezt a koncertet is, s ahogyan Schiff fellépése etalon lehet a „ház” további programjai szempontjából, most a jazzvilág kiválóságai is letették névjegyüket. Valamennyien fantáziagazdag muzsikusok, akik mesterien integrálták stílusukba a cigány folklór elemeit. Kiválóan felépített programjukban virtuóz improvizációknak, énekszólóknak tapsolhattunk, s Rostás Csaba bravúros tánc ritornelljei csak fokozták a hatást.

A két különböző műfajú, de egyformán világszínvonalú hangverseny méltó és nagy reményekre jogosító felszentelése volt a Kölcsey Központ épületének. Ha ez a magas minőségi igény fogja jellemezni a Főnix Rendezvényszervező Kht. által működtetett intézmény további tevékenységét, akkor hamarosan nemcsak a keleti régió, hanem országunk egyik legrangosabb kulturális helyszínévé válik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Színház

100 éve született Foxi Maxi és Frédi magyar hangja, Csákányi László

1921. január 13-án született Csákányi László, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, aki a papi hivatást feladva vált a magyar színjátszás kiemelkedő alakjává.
Klasszikus

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Zenés színház

Operajátszás, rendkívüli időkben

Folytatódik az Opera Magazin sorozata, amelyben zenei szakembereket faggatunk arról, hogyan változnak az operajátszási szokások, és mivel lehet hatékonyan megszólítani a közönséget. Ezúttal két zenetörténész-kritikussal, Mácsai Jánossal és Mesterházi Mátéval ültek le beszélgetni.
Színház

Elhunyt Vass Gábor színész

Évtizedekig dolgozott színházban, a legtöbben viszont orgánumát ismerik: ő volt Sean Connery és Bruce Willis magyar hangja. Hatvannégy éves volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Klasszikus hír

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Klasszikus ajánló

A Goldberg-variációkkal lép színpadra a fiatal Berecz Mihály

Berecz Mihály zongoraművész ad szólóestet január 12-én az MVM Koncertek - A Zongora sorozatban. Az online követhető esten Johann Sebastian Bach Goldberg-variációk című műve hangzik el.
Klasszikus ajánló

Idén is folytatódnak a Müpa ingyenes online közvetítései

A nehézségek ellenére a Müpa számtalan digitális fejlesztést, új programokat valósított meg a 2020-as évben - mondta Káel Csaba vezérigazgató. Koncertjeik továbbra is élőben, ingyenesen követhetők az intézmény online platformjain.
Klasszikus videó

Kísértetiesen gyönyörű Mozart Requiemje, amikor négy thereminen szólal meg

Grégoire Blanc thereminművész különleges átiratokat tesz közzé a legnépszerűbb videomegosztó felületen. Ezúttal Mozart utolsó művéből készített sajátos hangulatú feldolgozást – négy thereminnel és zongorával.