Klasszikus

"Legendás felvételek" - egykor és most

2003.02.10. 00:00
Ajánlom
Amikor idestova több mint tíz éve egy kaliforniai egyetem hangtárában kutakodva egy soklemezes LP-album „Legendary Recordings” címmel a kezembe került, mohó érdeklődésem elnyerte jutalmát: a lemezeken a hangfelvétel előtti kor Welte-zongorákon rögzített „felvételeit" hallgathattam meg.

Olyan zeneszerző-zongorista óriások játékát őrizték a bakelitlemezek mint Debussy, Mahler, Strauss, Ravel, Szkrjabin vagy Grieg - pedig ő már 1907-ben meghalt! Kilencven évvel később már más számít „legendásnak”. A Deutsche Grammophon sorozatában Carlos Kleiber, Karajan, Ojsztrah, Richter, Rosztropovics, sőt Argerich nevével is találkozunk. Mielőtt az összehasonlítás provokatívnak tűnne, sietek kijelenteni: ez utóbbiak előtt is kötelező minden muzsikus számára a főhajtás, a DGG sorozatának igenis van (s nemcsak lemezpiaci) létjogosultsága. Hiszen ha a hatvanas-hetvenes évek könnyűzenéje megszámlálhatatlan válogatásban élheti reneszánszát, miért ne vállalkozhatna egy hanglemezkiadó a komolyzene időközben igencsak megváltozott hangzáselképzelésének tudatos dokumentációjára - kivált, ha olyan gazdag archívummal rendelkezik, mint a DGG. Az akceleráció ugyanakkor figyelemreméltó.

És az előadás is az. Az előbbi példánál maradva, az Amadeus-vonósnégyes harminc évvel ezelőtt ugyanazt jelentette a kamarazenében, mint a Beatles „kvartettje” a könnyűzenében: etalont. Precizitásuk, egybeforrottságuk négy szuverén zenész műve, nem az összeszorított fogaké. Pedig a kvartett nehéz műfaj, talán a legnehezebb. A négy vonós hangszeren nem hogy minden hangot, de még a szüneteket is tisztán „hallani”, valamely hangszer egyértelmű elsőbbségére csak elvétve van példa. Nem marad más, mint a „Spielen, und spielen lassen.”

Interpretációtörténeti szempontból sok a hasonlóság a szólista és a kvartett között. Emil Gilels ugyanúgy az ötvenes évek felfedezettje, mint kamarapartnerei, s a Neuhaus-iskola másik géniuszával, Richterrel együtt egyike azoknak, akik ugyanúgy alapvető hatást gyakoroltak (legalább) egy zongoristagenerációra, mint az Amadeus a vonósnégyesekre. Ugyanakkor az Amadeus-vonósnégyes képes volt ötvözni az általa őrzött bécsi tradíciót egy olyan „modern” gyakorlattal, mint az eredeti kéziratok fakszimiléinek használata (hol vagyunk már az Urtext-mozgalom hőskorától!); az orosz iskola ezzel szemben a „romantikus” Schubert-értelmezést részesíti előnyben. A két hagyomány találkozása Schubert zenéjében talán még érdekesebb megfigyelésekkel szolgálhatna, ha a Forellenquintett felvétele lenne 1959-es és a vonósnégyesé 1976-os, nem pedig fordítva. Így találkozás helyett már inkább összeolvadást, egy nemzetközi „norma” kialakulását és megszilárdulását halljuk a felvételen. De talán ez is a gyorsuló idő műve...

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.