Klasszikus

Lehet-e egy nő karmester? – Így hódítják meg a hölgyek a zenei világot

2025.03.31. 13:10
Ajánlom
...és ha igen, miért nem? – egészíthetnénk ki kissé cinikusan a kérdést. Miközben ma már természetes, hogy egy koncerten női hangszeres művésszel vagy zeneszerzővel találkozunk, a dirigensi pálya jóval nehezebben nyílt meg a hölgyek előtt. Bár a Berlini Filharmonikusok már 1930-ban fellépett az amerikai Antonia Brico vezényletével, még mindig jóval kevesebb nő választja ezt a pályát, mint férfi. Dominanciaharcok, sztereotípiák vagy a szexualitás áll a jelenség hátterében? Kit hallgassunk meg, ha harcolnánk az előítéletek ellen, vagy csak jó zenére vágyunk? Női karmesterek küzdelmei és sikerei, no meg persze kiválónak ígérkező koncertjeik a Bartók Tavaszon.

Ha egy elképzelt karmestert kellene ábrázolni, a legtöbben alighanem férfit rajzolnának, egy kissé már őszülő urat, aki erős akarattal, lenyűgöző diktátorként viszi keresztül saját interpretációját a muzsikusokon. Való igaz, a zenei pályák közül talán a dirigenseké az, amely a legnehezebben nyílt meg a nők előtt, még ha mára szerencsére ezen a téren is történt előrelépés. De miért is fogadta olyan nehezen a zenészvilág, hogy egy nő is vehet pálcát a kezébe?

Ahogyan az már csak lenni szokott, a tendencia mögött kimondott és kimondatlan előítéletek állnak. A karmesterség egyfajta hatalmi pozíció (még ha ma már egyre kevésbé megengedhető, hogy a dirigens szélsőségesen autoriter módon bánjon a zenekar tagjaival), olyan emberre van tehát szükség, akit a zenészek elfogadnak maguk fölött állónak. Egy amerikai kutatás kimutatta, hogy a férfi és női zenészek különbözőképpen viszonyulnak ehhez az aszimmetrikus helyzethez:

míg a férfiak azonosulásra alkalmas személyt látnak a karmesterben (így lépnek túl az alárendeltségből fakadó frusztráción), a nők erősebben érzik a rájuk nehezedő dominanciát,

amit személyiségétől függően ki félelemmel, ki csodálattal fogad. Ezt a dinamikát pedig alaposan felforgatja, ha egy nő áll a pulpitusra.

_jankauskaite_izabele_002_c_theresa_pewal-125850.jpg

Izabelė Jankauskaitė (Fotó/Forrás: Theresa Pewal / Bartók Tavasz)

Aztán ott van az a fránya szexualitás. Amolyan örök viccként hangzik el az érv, hogy egy csinos hölgy elvonná a zenészek figyelmét a muzsikálásról. Mielőtt valaki felvetné, hogy akkor mire gondoljanak a hölgyek, amikor például egy Lorenzo Viotti adottságaival rendelkező úr áll előttük, meg kell jegyezni: a nagy zenekarokban még mindig kevesebb a női művész, mint a férfi. Szélsőséges példa a Bécsi Filharmonikusok, akik 1997-ig csak férfiakat engedtek a soraikba. És persze felmerülnek további kérdések: hogyan öltözködjön egy női karmester, mennyire viselkedhet nőiesen, dicséret-e, ha a muzsikusok észre sem veszik, hogy egy nő dirigálja őket?

A változás azonban, ha lassan is, de érezhető. Miközben a finn karmesterlegenda, Jorma Panula 2014-ben még azt javasolta a női karmestereknek, hogy maradjanak a „feminin zenénél”, mesterkurzusain az utóbbi években egyre több hölgy szerepel. Az énekesként is kiváló Barbara Hannigan nemrég egy interjúban arról számolt be, szerinte már vége annak a korszaknak, amikor a zenészek nem fogadnak el egy női karmestert. Ha kap is néha meglepett pillantásokat, a munka problémamentesen zajlik.

A Bayreuthi Ünnepi Játékokon 2021-ben lépett fel először női dirigens Oksana Lyniv személyében, tavaly pedig már többségbe kerültek a hölgyek, miután Nathalie Stutzmann és Simone Young is csatlakozott hozzá

– mindketten világszerte keresett előadók. A Bajor Állami Operában jövőre két premiert is női karmesterek vezényelnek (az egyik szintén Stutzmann), a Metropolitan Opera közvetítései jóvoltából pedig nemrég a műfaj hazai rajongói is láthatták, ahogy Susanna Mälkki a Fideliót vezényli, de hamarosan Joana Mallwitzot is meghallgathatják a Figaro házasságában – hogy csak néhányat említsünk a világ legnagyobb zenei intézményei közül.

230410_barbara_hannigan_004_c_marco_borggreve-130101.jpg

Barbara Hannigan (Fotó/Forrás: Marco Borggreve / Bartók Tavasz)

Ha valaki a saját fülével is meggyőződne a női karmesterek képességeiről, az idei Bartók Tavaszon erre könnyen lehetősége nyílik, ugyanis két kiváló dirigens is fellép a fesztiválon. A litván Mirga Gražinytė-Tyla karrierje üstökösként ível felfelé, mióta 2012-ben megnyerte a Salzburgi Ünnepi Játékok fiatal karmestereknek szóló díját. 2016 és 2022 között a Birminghami Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója volt, emellett olyan neves együtteseket vezényelt már, mint a New York-i és a Los Angeles-i Filharmonikusok, a Londoni Szimfonikusok, a Philadelphia Zenekar, a Drezdai Staatskapelle, illetve a Royal Concertgebouw Orchestra. A Müpában tartott koncertjén a Müncheni Filharmonikusok élén találkozhatunk vele, Mendelssohn e-moll hegedűversenyében pedig Kelemen Barnabással osztja meg a színpadot. Honfitársa, a mindössze huszonhat éves Izabelė Jankauskaitė a Bázeli Kamarazenekarral és Pusker Júliával érkezik hozzánk. A fiatal dirigens nemzetközi karrierje alig néhány éve kezdődött, amikor elnyerte a Gstaadi Karmester-akadémia Neeme Järvi-díját, azóta pedig már olyan neves művészek asszisztenseként dolgozott, mint Alain Altinoglu vagy Paavo Järvi.

A női karmestereket tehát semmi sem tántoríthatja el attól, hogy meghódítsák a zenei világot, és saját, utánozhatatlan művészi egyéniségükkel gazdagítsák a művek interpretációtörténetét. Élvezzük ki a különböző látásmódok kínálta sokszínűséget!

A cikk eredetileg a Bartók Tavasz blogján jelent meg.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Mirga Gražinytė-Tyla (fotó/forrás: Benjamin Ealovega / Bartók Tavasz)

„A zenét nem interpretálni, hanem megtestesíteni kell” –  interjú Barbara Hannigannel

Kapcsolódó

„A zenét nem interpretálni, hanem megtestesíteni kell” – interjú Barbara Hannigannel

A kanadai születésű szoprán határokat feszegető produkcióval érkezik a Müpába, április 10-én este, a Bartók Tavasz fellépőjeként. A közelgő előadás mellett a magyar kortárs zenéhez fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk vele.

Akik kivették a férfiak kezéből a karmesteri pálcát – Hogyan boldogulnak ma a női dirigensek?

Akik kivették a férfiak kezéből a karmesteri pálcát – Hogyan boldogulnak ma a női dirigensek?

A Tár című film bemutatója kapcsán újra előtérbe került, milyen lehetőségei vannak egy női karmesternek, és hogyan lehet érvényesülni egy hagyományosan a férfiak által uralt szakmában.

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bonjour Paris! – a francia kultúra nagyjait idézi meg a Szegedi Szimfonikus Zenekar budapesti koncertje

A Szegedi Szimfonikus Zenekar május 15-én a Zeneakadémián népszerű darabokkal és egy igazi különlegességgel tiszteleg Maurice Ravel 150. és Arvo Pärt 90. születésnapja előtt – ráadásul utóbbi szerző is egy emblematikus francia műalkotásnak szentelte alkotását.
Klasszikus ajánló

Az Őrség varázslatos tájaira hív a Fesztivál Akadémia Budapest

A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművész házaspár által alapított Fesztivál Akadémia Budapest május 30. és június 1. között első alkalommal rendezi meg tavaszi fesztiválját, a Springfestet.
Klasszikus hír

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.