Klasszikus

Lehet-e halálos a kortárs zene?

2016.02.21. 13:17
Ajánlom
Tűzriadó miatt szakadt félbe a Kurtág György 90. születésnapja alkalmából rendezett február 19-i ünnepi hangverseny a Zeneakadémián.

A Zeneakadémia nagytermében tartott gálakoncert második felében, néhány perccel a szünet után az Új üzenetek című darab tételszünetében szólalt meg a tűzjelző a Liszt Ferenc téri épületben. A hangverseny közönsége percekig zavartalanul ült a helyén, feltehetően azt gondolván, hogy - ahogy Bősze Ádám fogalmazott a Bartók Rádió élő adásában - ezzel az „érdekes zenei eseménnyel” folytatódik a mű. Néhány perc elteltével lekapcsolták a tűzjelzőt, a koncertet folytatták, Keller András és együttese elölről kezdték a darabot. Az épületben valódi tűz nem ütött ki, az okokat még vizsgálják.

Kurtág György

Kurtág György

Megölhet a kortárs zene?

Ha az esetnek van valami tanulsága, akkor az az, hogy a műalkotás és a közönség, a 20. század fordulója óta egyébként sem harmonikus viszonya, egy újabb dimenzióval bővülhet. Bizarr belegondolni, mi történhetett volna, ha tényleg tűz üt ki a Zeneakadémián, a közönség pedig tényleg nem lép ki a zene által nyújtott komfortzónájából, és akkor is bent marad a teremben. Ha adott esetben például Mozart Figaro házassága című operájának előadása közben szólal meg egy tűzjelző, vagyis egy klasszikus, általunk megszokott hangzásélményt nyújtó darabot zavar meg egy vészcsengő, a közönség minden bizonnyal oda nem illőnek ítélné a jelzést, és menekülőre fogná.

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint mikor egy színházi előadás, vallási szertartás vagy épp komolyzenei koncert alatt csörren meg egy mobil. Mégis számtalanszor megtörténik, de lássuk mit tett a művész?

Ez a tulajdonképpen teljesen érthető pánikreakció egy kortárs zenemű esetében nem feltétlenül lép életbe, hiszen a 20. századi zeneművészet, köztük a zajzenével, rendszeresen nem várt hangzásélmények elé állítja a hallgatóságot, így immár nem, vagy csak nagyon nehezen tudunk különbséget tenni valóság és művészet között. Természetes, odaillő zenei jelenségnek gondolunk egy valódi veszélyre figyelmeztető jelzést is. Amint az a Zeneakadémián is megtörtént, senkinek sem volt egy pillanatra sem veszélyérzete.

Peskó Zoltán

Peskó Zoltán

Hogy születik a kortárs darab?

Ismeretes, hogy Kurtág György Grabstein für Stephant, op. 15c című darabját egy milánói koncertélmény hatására írta. Peskó Zoltán karmester egy interjúban beszélt arról, hogy 1989-ben egy vasárnap délután Kurtág Györggyel hallgatta meg Verdi Luisa Miller című operáját a Scalában. Az opera fináléjának halk, finom kicsengése után az épületből kilépve az AC Milan óriási szurkoló tömegébe botlottak bele, akik éppen győzelmüket ünnepelték. A sípok és dudák zaja a dómtól egészen a Scaláig zengett. Kurtágnak az az ötlete támadt, hogy a hangzavart szívesen beleépítené egyik kompozíciójába. Mivel később maga Peskó Zoltán ajándékozta meg a zeneszerzőt három szurkolói dudával, a hangszer hivatalos elnevezése Peskó-duda lett.

Grabstein  für Stephant, op. 15c 
A gitárral mint szólóhangszerrel a pianino, a hárfa, a harmónium, majd a cseleszta, a cimbalom, a vibrafon, a csőharangok, végül a különböző gongok, tamtamok állnak kapcsolatban a színpadon. A fafúvók, két rezes csoport és a vonósok pedig a terem különböző pontjain, a közönség körül helyezkednek el. A zenekar harmadik rétege a fütyülők és a gázdudák („Peskó-duda”); ezek teljesen szétszórva találhatók, kizárólag a darab leghangosabb és legkeményebb részén szerepelnek, ezzel nem csak a zenei hatást, de a teret is növelve.

Lehet, hogy a mostani eset is megihleti majd a művészt?

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.