Klasszikus

Lehet-e halálos a kortárs zene?

2016.02.21. 13:17
Ajánlom
Tűzriadó miatt szakadt félbe a Kurtág György 90. születésnapja alkalmából rendezett február 19-i ünnepi hangverseny a Zeneakadémián.

A Zeneakadémia nagytermében tartott gálakoncert második felében, néhány perccel a szünet után az Új üzenetek című darab tételszünetében szólalt meg a tűzjelző a Liszt Ferenc téri épületben. A hangverseny közönsége percekig zavartalanul ült a helyén, feltehetően azt gondolván, hogy - ahogy Bősze Ádám fogalmazott a Bartók Rádió élő adásában - ezzel az „érdekes zenei eseménnyel” folytatódik a mű. Néhány perc elteltével lekapcsolták a tűzjelzőt, a koncertet folytatták, Keller András és együttese elölről kezdték a darabot. Az épületben valódi tűz nem ütött ki, az okokat még vizsgálják.

Kurtág György

Kurtág György

Megölhet a kortárs zene?

Ha az esetnek van valami tanulsága, akkor az az, hogy a műalkotás és a közönség, a 20. század fordulója óta egyébként sem harmonikus viszonya, egy újabb dimenzióval bővülhet. Bizarr belegondolni, mi történhetett volna, ha tényleg tűz üt ki a Zeneakadémián, a közönség pedig tényleg nem lép ki a zene által nyújtott komfortzónájából, és akkor is bent marad a teremben. Ha adott esetben például Mozart Figaro házassága című operájának előadása közben szólal meg egy tűzjelző, vagyis egy klasszikus, általunk megszokott hangzásélményt nyújtó darabot zavar meg egy vészcsengő, a közönség minden bizonnyal oda nem illőnek ítélné a jelzést, és menekülőre fogná.

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint mikor egy színházi előadás, vallási szertartás vagy épp komolyzenei koncert alatt csörren meg egy mobil. Mégis számtalanszor megtörténik, de lássuk mit tett a művész?

Ez a tulajdonképpen teljesen érthető pánikreakció egy kortárs zenemű esetében nem feltétlenül lép életbe, hiszen a 20. századi zeneművészet, köztük a zajzenével, rendszeresen nem várt hangzásélmények elé állítja a hallgatóságot, így immár nem, vagy csak nagyon nehezen tudunk különbséget tenni valóság és művészet között. Természetes, odaillő zenei jelenségnek gondolunk egy valódi veszélyre figyelmeztető jelzést is. Amint az a Zeneakadémián is megtörtént, senkinek sem volt egy pillanatra sem veszélyérzete.

Peskó Zoltán

Peskó Zoltán

Hogy születik a kortárs darab?

Ismeretes, hogy Kurtág György Grabstein für Stephant, op. 15c című darabját egy milánói koncertélmény hatására írta. Peskó Zoltán karmester egy interjúban beszélt arról, hogy 1989-ben egy vasárnap délután Kurtág Györggyel hallgatta meg Verdi Luisa Miller című operáját a Scalában. Az opera fináléjának halk, finom kicsengése után az épületből kilépve az AC Milan óriási szurkoló tömegébe botlottak bele, akik éppen győzelmüket ünnepelték. A sípok és dudák zaja a dómtól egészen a Scaláig zengett. Kurtágnak az az ötlete támadt, hogy a hangzavart szívesen beleépítené egyik kompozíciójába. Mivel később maga Peskó Zoltán ajándékozta meg a zeneszerzőt három szurkolói dudával, a hangszer hivatalos elnevezése Peskó-duda lett.

Grabstein  für Stephant, op. 15c 
A gitárral mint szólóhangszerrel a pianino, a hárfa, a harmónium, majd a cseleszta, a cimbalom, a vibrafon, a csőharangok, végül a különböző gongok, tamtamok állnak kapcsolatban a színpadon. A fafúvók, két rezes csoport és a vonósok pedig a terem különböző pontjain, a közönség körül helyezkednek el. A zenekar harmadik rétege a fütyülők és a gázdudák („Peskó-duda”); ezek teljesen szétszórva találhatók, kizárólag a darab leghangosabb és legkeményebb részén szerepelnek, ezzel nem csak a zenei hatást, de a teret is növelve.

Lehet, hogy a mostani eset is megihleti majd a művészt?

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?