Klasszikus

Lélegzés gambán és fuvolán

2013.01.03. 13:15
Ajánlom
Lehet valami az osztrák levegőben, hogy itt a bécsi klasszikus, majd a második bécsi iskola zeneszerzőin, a Strauss-családon, Schuberten, Mahleren túl ma is virágkorát éli a klasszikus zenei élet. Az Alpok lejtői és nyüzsgő városok alkotják annak a két muzsikuséletnek a hátterét is, akik a következő hónapokban a Rising Stars program keretében érkeznek Budapestre.

Romina Lischka Bécsben, szülővárosában csapott a gitárhúrok közé hét évesen, aztán figyelme elkalandozott egy másik hathúros hangszer, a viola da gamba irányába és jó ideig, még a bécsi zeneakadémián is párhuzamosan foglalkozott a két instrumentummal. 2002-ben döntött a barokk zene mellett, és 2006-ban már diplomával a zsebében távozott a bázeli Schola Cantorumból. A Müpa Magazinnak nyilatkozva elmondta, hogy "azért váltottam, mert korlátozottnak találtam a gitár repertoárját. A gambában sokkal több fantáziát láttam, több zene felfedezésének lehetőségét. A hangja is nagyon vonzott, mert tényleg olyan rajta játszani, mintha beszélnék és ez a legfontosabb üzenete a régi zenének is: megfejteni a szöveget, amit a zenébe rejtettek, és azt, hogy mindez mit is mond nekünk, ma élő embereknek. A barokk zenét pedig azért választottam, mert őszinte, és mert nagyon szeretem ennek a stílusnak a lelkületét és az atmoszféráját is" - mondta.

A brüsszeli Királyi Konzervatóriumban 2008-ban végzett muzsikus aztán új utakat keresett és Észak-Indiáig meg sem állt, ahol improvizációval és énekléssel foglalkozott. "Egyszer csak eljött az a pont, amikor több szabadságra vágytam. Az improvizációban sok szabály van, talán több is, mint egy-egy klasszikus mű interpretációjában, de ellentétben azzal, az improvizáció megengedi, hogy a saját alkotásodat hozd létre, hangról hangra. Megtanultam, hogyan használjam különbözőképpen a lélegzetemet és mindez arra a hangra is befolyással volt, amit a gambámon szeretnék megszólaltatni" - mondta a művésznő.

Daniela Koch szép, lélegző fuvolahangját dicséri a Crescendo kritikusa is a muzsikus első lemeze, a My Magic Flute kapcsán, és lélegzetelállító az is, amit eddig elért a mindössze huszonhárom éves, kitzbüheli születésű hölgy. Tőle sem áll távol az utazás, így a salzburgi Mozarteum elvégzése után olyan versenyeken szerzett nevet magának, melyeket Prágában, Münchenben vagy épp Japánban rendeztek. Ez utóbbin elért első helyezése különösen nagy eredménynek számít, hiszen a Kobe Nemzetközi Fuvolaversenyen összesen 229 versenyzőt utasított maga mögé, akik ráadásul mind idősebbek voltak nála. Münchenben sem volt más a helyzet, ahol az 59. ARD Nemzetközi Zenei Versenyen a négy döntős közül legifjabbként végül második lett. Romina Lischkával ellentétben a véletlenre semmit nem bízó fuvolista jelenleg a Bambergi Szimfonikus Zenekar első fuvolásaként dolgozik és elkészítette második lemezét is Musik from Sanssouci címmel a Deutsche Grammophonnál.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.