Klasszikus

Lélekköltöztetést vállalunk

2005.10.21. 00:00
Ajánlom
„Alig énekelt el a kar néhány taktust, amikor Mozart döbbenten felkapta fejét; újabb néhány ütemmel később fennhangon kérdezte: „Mi ez?” És immár mintha egész lelke a fülébe költözött volna. Amikor véget ért az ének, örömében felkiáltott: „No, ebből aztán tanulhatunk!”

Bő kétszáz év múltán is messzemenően osztható a lelkesedés, amit a Singet dem Herrn ein neues Lieddel az élen Johann Sebastian Bach motettái Mozartból kiváltottak; gon-dolom, például a Harnoncourt-, a Koopman-, a Gardiner- és/vagy a Herreweghe-féle fel-vételek dobozán az Olvasó tollseprűjének sem szokott sok tennivalója akadni. Dupla al-bumokon általában Bach-kantátákat rendelnek a hat motetta mellé – ebből a szempontból biztosan különleges az a nemrég megjelent lemez-pár, amelyen Heinrich Schütz monu-mentális 119., illetve 100. zsoltárja biztosít előkelő társaságot a BWV 225-230-nak. Az 1984-es Bach-, illetve az 1985-ös Schütz-felvétel most a Virgin Veritas x 2 sorozat-ban talált egymásra. Az idősebbik protestáns zenefejedelem művei Heinz Hennig, a fiata-labbéi Paul Hillier irányításával hallhatóak a Hilliard Ensemble és a London Baroque elő-adásában.

A Hannoveri Fiúkórus szólistáival kiegészített Hilliard Ensemble minden szélsőségtől mentesen mutatja fel a világ hat csodáját. Hillier túlnyomórészt kerüli a drámai fogalma-zásmódot, keze nyomán tompulnak az élek, gömbölyödnek a sarkok, s az interpretáció még a relatíve gyors tételekben is megőrzi távolságtartó fenségességét. Ez a jelleg legin-kább a Fürchte dich nicht című motetta fúgából és fölé tördelt koráldallamból álló, révületbe ejtő zárószakaszához illik. A fúgát éneklő Hilliard Ensemble hangzása hűvös, fényes és csiszolt egész, mint egy tökéletes márványgömb; s az érett, rugalmas férfihangok és a nyílt, komoly gyerekszopránok elütő színe jól kiemeli a szerkezet kétrétegűségét.

A motetták előadása tehát nem folytonos izgalomban, inkább folytonos nyugalomban tart-ja a hallgatót, akinek van ideje megcsodálni a legparányibb motívumtól a leghosszabb ívig aprólékos gonddal letapogatott-kidolgozott és egységesen kivitelezett artikulációt. A hangzás arányait ugyanakkor helyenként kevésbé sikerült eltalálni. Ahol az első és a má-sodik kórus egyetlen négyszólamú együttessé olvad össze, mint a Singet dem Herrn vagy a Der Geist hilft unser Schwachheit auf végén, a háromszor két férfiénekeshez túl soknak bizonyul a négy – borítékolhatóan angyalarcú – kisfiú, akiknek ráadásul leg-alább egyike hajlamos a kelleténél magasabbra intonálni, s ez különösen a Lobet den Herrn, alle Heiden-re nyomja rá bélyegét.

Schütz hattyúdala, a Schwanengesang – amely a lemezen hallható 119. és 100. zsoltáron kívül eredetileg egy német nyelvű Magnificatot is tartalmaz – a legszebb istenhozzádok közé tartozik, amellyel zeneszerző valaha is búcsút mondott a világnak. A mű élére állított 119. zsoltárt maga Luther is a Biblia „kézikönyvének” tartotta, amelyben ott áll az egész Írás lényege. Zenébe foglalni a zsoltároknak e leghosszabbikát, a héber ábécé huszonkét betűje szerint tagolódó, százhetvenhat verses szöveget – hatalmas vállalkozás egy a nyolc-vanon túl járó, agg mester részéről, ugyanakkor gyönyörűen végiggondolt és logikus lezá-rása egy olyan életműnek, amely szinte teljes egészében a Bibliára épült. A múlt század zenefogyasztó nagyközönségének azonban az 1980-as évekig nem sok esélye volt rá, hogy a Schwanengesang szó hallatán Schubert nevén kívül másra is asszociáljon (ha csak az or-nitológiai szakirodalomra nem). A kétkórusos Schütz-mű szólamkottái ugyanis hol eltűn-tek, hol újra megkerültek a 20. század során, míg aztán Dr. Steude professzor vett egy nagy levegőt, legjobb tudása szerint megírta a második kórus hiányzó szoprán és tenor szólamát, s az ekként befoltozott Opus ultimumot 1981-ben végre előadhatták Drezdában.

Heinz Hennig „fontolva haladóként” vezet végig a Törvény dicséretének Alephtől Thauig terjedő állomásain, majd a 100. zsoltár örvendező sorain. Általában ő is visz-szafogott tempókat választ (aminek következtében a 100. zsoltárról kissé lehervad a mo-soly), s még azokat is inkább szélesíteni szereti, ha az aktuális zsoltárvers tartalma arra indítja. Ami a 119. zsoltárt illeti, az előadás élvezeti értékét elsősorban az a rendkívüli vál-tozatosság adja, ahogy az emberi és a hangszeres megszólalásokat minden lehetséges mó-don kombinálja: a szöveggel bíró szólamok közül sokszor csak egy-kettő hangzik fel ének-hangon, a többit a London Baroque finoman és elegánsan játszó hangszeresei vezetik elő, akik hangjukkal, díszítéseikkel nem tolakodnak a textus elébe (bár a harsona-kontra-vox humana vetélkedőből egyszer-kétszer előbbi kerül ki győztesen). A legemlékezetesebb élmények mégis a két kórus egyesüléséből születnek: számos alkalommal lehetünk tanúi annak a nemes folyamatnak, ahogy Hennig „felnevel” egy-egy hatalmas zárlatot, főként a doxológiákban tárva váratlan mélységeket a hallgató elé. És ezekben a pillanatokban „immár mintha egész lelkünk a fülünkbe költözne.”

Bach: Motetták (BWV 225-230); Schütz: 119., 100. zsoltár a Schwanengesangból; km.: Hilliard Ensemble, Knabenchor Hannover, London Baroque; vez.: Heinz Hennig, Paul Hillier; EMI 4821002

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.