Klasszikus

Lelkesedés, ígéret

2007.10.24. 00:00
Ajánlom
Egyik kedves barátom egy időben előételnek mindig velős pirítóst, desszertnek pedig libamájat rendelt (hogy ügyeljen a koleszterinszintjére). A Telekom Zenekar mostanában könnyebb "előételekkel" kezd – nem így október 19-én, amikor Beethoven Nagy fúgája volt a nyitány. A desszert viszont elmaradt.

A Keller András vezényelte zenekar a szezon legfajsúlyosabb koncertjének első részében vonóskarát mutatta be. Sajnos gyerekkori emlékem jött elő, mikor egy teljes bérletsorozatot a Zeneakadémia második sorának bal széléről hallgathattam végig – megismerve a hazai zenei élet nem épp legelőnyösebb oldalát. Ezúttal az ötödik sor legszélén foglaltam helyet, ahonnan könnyű az esetlegességet kihallani. Beethoven eredetileg vonósnégyes-zárótételnek szánt művének előadása bővelkedett ilyenekben, vélhetőleg máshonnan hallgatva is.

Hogy mégsem lehet az előadást ilyen sommásan elintézni, annak az az oka, ahogy Keller a darabot értelmezte. Fúgáról alig-alig volt szó (a polifonikusabb részeken amúgy is el-eluralkodott a káosz), nagyjából a darab felénél viszont a mű elkezdett épülni. Mintha addig Beethoven (vagy a zenekar?) csak neki-nekifutott volna valaminek, amit nem tudott kimondani, a megtorpanás utáni legatótól kezdve azonban sikerült végigénekelni a hosszú körmondatot. A zenekar itt már egy hangszerként szólt, a belső szólamok játékát is élvezhettük, s végül – a más előadásokból megszokott fáradtságérzet nélkül – el kellett hinnünk, hogy Beethovennek sikerült nagyszerűt alkotnia.

Bartók Divertimentójában ab ovo több a játék. A zenekar is könnyedebben, láthatólag nagyobb kedvvel és átéléssel muzsikált. A mélyvonósok ezúttal is jobban tetszettek (idesorolom a brácsát is!), a szólamarányok a hegedűknél is stimmeltek – csak a magas hangok nem mindig. Az volt az érzésem, még néhány óra otthoni elmélyült, aprólékos gyakorlással, egyéni munkával könnyen jutathattak volna minket maradandó élményhez – így a nehezebb részeknél érezni lehetett, hogy ezek nehezebb részek, a humort viszont nem mindenütt. Meglehet, ez felfogás kérdése, számomra Bartók művének már a címe is több játékot, mosolyt idéz. Ezzel együtt ez a műsorszám tűnt a legvégiggondoltabbnak ezen az estén.

Pedig Schubert Nagy C-dúr szimfóniájának elején mást gondoltam. Na, nem a kásás kürtdallam hallatán, hanem utána, mikor a zenekar piano megismétli a dallamot – az éteri hangzásban ismét a mélyvonósokat illeti a legnagyobb dicséret. Az első tétel, de az előadás egésze is adrenalingazdagnak tűnt – ami elsősorban a tempókat illeti. Sajnos, ahogy haladtunk előre a tételekben, egyre inkább az lett az érzésem, nem jutott elég idő mindent úgy kidolgozni, mint az első harminc ütemet. A második tétel elején bele kellett törődnünk, hogy elmaradnak a szép oboaszólók. A fafúvók közül senkit se tudnék kiemelni. A szólamokat mindenki eljátszotta, de nem hallottam azt a lelkesedést, amely különben látszott az együttes tagjain. A rezek is egy tömbként, árnyalatlanul, a teremhez képest hangosan szóltak, az üstdob pontos volt ugyan, de túl kemény ütője hozzájárult a fortissimók árnyalatlan, masszaszerű üvöltéséhez.

A harmadik tételre minden illúzióm eloszlott: a trióban az osztinátó egyetlen egyszer sem volt pontos, a tétel sodró karaktere elnyomta a többit. A negyedik tételen pedig egyszerűen túlestünk, mint egy múló megfázáson. Schubert persze így is Schubert, de ebben a zenében sokkal több van, mint amit az együttes ezen az estén kihozott belőle.

Nyilvánvalóan értelmetlen volna egyetlen produkció alapján megítélni a zenekar és Keller együttműködésének akár első szakaszát is. Nincs mit kertelni: ez az együttes mély gödörbe került, ahonnan igen nagy munka kimászni. A mostani teljesítmény egyetlen dolgot tanúsít: a lelkesedést, a hitet, hogy tudnak jobbak lenni. Ebben én is hiszek – és abban is, hogy a lelkesedés, a hit ehhez nélkülözhetetlen. Ám a minőségi zenéléshez rengeteg aprómunkára, ehhez pedig még több türelemre van szükség. Nekünk, kritikusoknak is. És akkor eljöhet az idő, mikor nem fekszi meg a gyomrunkat a hangtömeg, hanem úgy távozunk a Telekom Zenekar hangversenyéről, mint egy könnyű (koleszterinmentes) vacsoráról.

(2007. október 19. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar koncertje; Beethoven: Nagy fúga, op. 133; Bartók: Divertimento; Schubert: VII. C-dúr szimfónia; vez.: Keller András)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Itt a bejelentés, amitől minden Mozart-rajongó kibukik

A koronavírus járvány okozta gazdasági nehézségek nem kímélték Ausztria egyik ismert cégét, a Salzburg Schokoladét sem, amely többek között a Mozart-golyókat is gyártja. A grödigi székhelyű vállalat hétfőn jelentett fizetésképtelenséget – írta meg a Napi.hu.
Vizuál

Rekordáron kelhet el Csontváry Titokzatos sziget című festménye

A magyar aukciók történetének legmagasabb kikiáltási áráról, 160 millió forintról indul december 19-én a Virág Judit Galéria karácsonyi árverésén Csontváry Kosztka Tivadar alkotása.
Színház

Egy hónapra beköltözött a nagymamájához, előadást készített róla – interjú Göndör Lászlóval

Beköltözött a nagymamájához, aki 97 éves. Az unoka 35, és rendszeresen álmodott azzal, hogy lekési kettejük találkozását. Göndör László azt mondja, ritkán elégedett valamivel, de ezzel igen: a Nagymamával álmodtam című, STAFÉTA-pályázatos előadás december 5-én, 6-án, 8-án és a jövő évben is látható a Trafóban.
Színház

Hogy lehet jól szeretni? – beszélgetés Járó Zsuzsával

Szakonyi Károly a hetvenes években írt, A hatodik napon című drámáját az író kilencvenedik születésnapja tiszteletére mutatta be a Rózsavölgyi Szalon. Az anya halála után magára maradt apa születésnapjára gyűlik össze ritkán látott családja. A Terézt alakító Járó Zsuzsával beszélgettünk próbafolyamatról, az előadásról, szerepekről és kiállásokról.
Színház

Hamletként áll színpadra Vecsei H. Miklós

December 3-án mutatja be a Kolozsvári Állami Magyar Színház Shakespeare egyik legnépszerűbb királydrámáját, a Hamletet, melynek címszerepében Vecsei H. Miklós látható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Klasszikus interjú

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Klasszikus ajánló

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 22-én a Zeneakadémián.
Klasszikus videó

Közösen megélt pillanatok a Müpa karácsonyi kisfilmjében – VIDEÓ

Idén is ünnepi videóval kedveskedik nézőinek a Müpa, ezzel mondva köszönetet a közönségnek a figyelemért és szeretetért. A kisfilmből kiderül, mennyire fontosak a meghitt pillanatok és közösen megélt élmények.
Klasszikus hír

Itt a bejelentés, amitől minden Mozart-rajongó kibukik

A koronavírus járvány okozta gazdasági nehézségek nem kímélték Ausztria egyik ismert cégét, a Salzburg Schokoladét sem, amely többek között a Mozart-golyókat is gyártja. A grödigi székhelyű vállalat hétfőn jelentett fizetésképtelenséget – írta meg a Napi.hu.