Klasszikus

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

2019.08.08. 08:35
Ajánlom
Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, de azt igen, hogy Farkas Gáborral értem Chopint.

Újra egy Chopin-album, és ennek örülni lehet. Az idei termésből Vladimir Feltsman lemeze kifejezetten ínyemre volt, Chen Xue-Hong hatalmas vállalása például a b-moll szonátával új, komoly pianistát helyezett fel a térképre, és persze kiadott egy felvételt Maurizio Pollini is, amit szintén érdemes meghallgatni. Ahogy Farkas Gábor lemezét is, amelyen balladák és impromptuk hallhatók.

De hát Chopin ilyen, megvan a zenéjében az, ami a romantikusok között is kevésben. Mert mindenkinek a zenéjében volt regényesség, fennköltség, melankólia, töméntelen bánat, de Chopin értett leginkább ahhoz, hogy olyan történeteket költsön a zene nyelvén, amelyet legszívesebben újra és újra elmesélne, aki csak hallja. Talán ezért készül olyan sok Chopin-lemez.

Farkas Gábor új lemezén is olyan történetek szerepelnek, amiket újra és újra el akar mesélni minden zongorista.

A lemezbemutató koncertet megelőző napon Farkas Gábor beszélgetett kicsit a sajtóval. Itt kiderült, hogy lehet, hogy Farkas most, pár hónappal a felvételek után, néhány dolgot máshogy mesélne, máshogy játszana, máshogy ütne.

Chopin-Balladak-Impromtuk-Farkas-Gabor-094253.jpg

Farkas Gábor Chopin-lemeze (Fotó/Forrás: Hungaroton, 2019)

Pedig nagyon jól van így is minden. A g-moll ballada a fájdalmas kezdő taktusoktól könnyed csillogásig jut el az első hat percben. Van a visszatérésben (7:00) valami nyugodtabb keserűség, mintha a játékos tudná, hogy ez a bánat is elmúlik egyszer. A nyitódarabban sokszor használt ritardando nem akasztja meg a mondatokat, és az utolsó ütemekben kicsit groteszk, de ujjongó táncra kényszeríti a hallgatót – legalábbis fejben, lélekben. Az F-dúr és az Asz-dúr balladák a lemez legsikerültebb pillanatait hordozzák.

Az F-dúr balladáról érdemes megjegyezni, hogy Robert Schumann-nak dedikálta a szerzője, s Farkas előadásában – aki 2017-ben Schumann-művekből készített lemezt – ezt a zenei rokonságot jól hallom. Ragyogó íve van ennek a hét és fél percnek, amelynek a végén lenyűgöző természetességgel jut el a ballada az a-moll zárásig. Az ismétlődő figurákban gazdag Asz-dúr ballada Farkas interpretációjában soha nem merül ki az egyformaságban, mindig újabb és újabb fényt kap minden ismétléssel – hát ilyen, ha az előadó anyanyelvévé teszi a chopini közlésmódot. Például azt, hogy a nem szélsőséges dinamikájú szakaszokat is igen széles, színes spektrumon tálalja. Az f-moll balladából különösen

érződik Farkas Gábor játékán egyfajta szeretet, törődés a hangok iránt. Egyfajta rácsodálkozás, elvarázsoltság, ahogy a szólista Chopinhez viszonyul.

60226366_3318557744836352_4388037248734461952_n-110207.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Gábor Farkas / Facebook)

A négy impromptu egészen más világ, de nem könnyebb. A Fisz-dúr impromptu például kifejezetten törékeny pillanatot örökít meg – Arthur Rubinstein volt ennek a törékenységnek kiemelkedő megmutatója –, Farkas játékában ott van a keménység, férfiasság, amely által ennek az érzékenységnek a bátorsága kiviláglik. Az op. 66-os Fantaisie-impromptu zárja az albumot, Chopin saját „holdfény-dala”. Ernst Oster zenetörténész írja a Holdfény-szonáta és a Fantaisie-impromptu hasonlóságának kapcsán, hogy Chopin megértette Beethovent, annyira, ahogy talán senki más. Farkas Gábor felvételének hallgatása közben eszembe jut, amit a zongoraművész mondott, hogy a lemezfelvétel nem jelenti a művel való találkozás végét.

Ez például egy olyan darab, ami folyamatosan alakul egy előadó fejében – s talán az a jó, ha ez így van. Ez is a megértés egy módozata.

Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, ezt megállapítani azt feltételezné, hogy én tudom, milyen Chopin. De hát nem tudom. Körbejárom újra. Meghallgatom, ha elzongorázzák, lemezre veszik. Tehát inkább azt mondom: Farkas Gáborral értem Chopint. Hát ez is legalább akkora dolog.

Hungaroton, 2019. A lemez adatlapja a kiadó oldalán itt található. A Spotify-előfizetők itt hallgathatják meg a lemezt!

Videó: Farkas Gábor négykezest játszik önmagával

Kapcsolódó

Videó: Farkas Gábor négykezest játszik önmagával

A Steinway Spirio hangszer segítségével Farkas Gábor zongoraművész együtt játszhat saját magával, ráadásul olyan minőségben, amire a korábban nem volt példa.

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

A zongoraművész március végén lett a Steinway Artist cím birtokosa, és a Steinway gondozásában jelent meg új albuma is, melyen Liszt parafrázisai hallhatók. A kritikusok szeretik az albumot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Vizuál

Nemecsek Ernő szobrot kapott a Füvészkertben

Már megint megfürdették nemecsek ernőt. A Pál utcai fiúk bandájának közlegényéről a Füvészkertben mintáztak szobrot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.