Klasszikus

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

2019.08.08. 08:35
Ajánlom
Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, de azt igen, hogy Farkas Gáborral értem Chopint.

Újra egy Chopin-album, és ennek örülni lehet. Az idei termésből Vladimir Feltsman lemeze kifejezetten ínyemre volt, Chen Xue-Hong hatalmas vállalása például a b-moll szonátával új, komoly pianistát helyezett fel a térképre, és persze kiadott egy felvételt Maurizio Pollini is, amit szintén érdemes meghallgatni. Ahogy Farkas Gábor lemezét is, amelyen balladák és impromptuk hallhatók.

De hát Chopin ilyen, megvan a zenéjében az, ami a romantikusok között is kevésben. Mert mindenkinek a zenéjében volt regényesség, fennköltség, melankólia, töméntelen bánat, de Chopin értett leginkább ahhoz, hogy olyan történeteket költsön a zene nyelvén, amelyet legszívesebben újra és újra elmesélne, aki csak hallja. Talán ezért készül olyan sok Chopin-lemez.

Farkas Gábor új lemezén is olyan történetek szerepelnek, amiket újra és újra el akar mesélni minden zongorista.

A lemezbemutató koncertet megelőző napon Farkas Gábor beszélgetett kicsit a sajtóval. Itt kiderült, hogy lehet, hogy Farkas most, pár hónappal a felvételek után, néhány dolgot máshogy mesélne, máshogy játszana, máshogy ütne.

Chopin-Balladak-Impromtuk-Farkas-Gabor-094253.jpg

Farkas Gábor Chopin-lemeze (Fotó/Forrás: Hungaroton, 2019)

Pedig nagyon jól van így is minden. A g-moll ballada a fájdalmas kezdő taktusoktól könnyed csillogásig jut el az első hat percben. Van a visszatérésben (7:00) valami nyugodtabb keserűség, mintha a játékos tudná, hogy ez a bánat is elmúlik egyszer. A nyitódarabban sokszor használt ritardando nem akasztja meg a mondatokat, és az utolsó ütemekben kicsit groteszk, de ujjongó táncra kényszeríti a hallgatót – legalábbis fejben, lélekben. Az F-dúr és az Asz-dúr balladák a lemez legsikerültebb pillanatait hordozzák.

Az F-dúr balladáról érdemes megjegyezni, hogy Robert Schumann-nak dedikálta a szerzője, s Farkas előadásában – aki 2017-ben Schumann-művekből készített lemezt – ezt a zenei rokonságot jól hallom. Ragyogó íve van ennek a hét és fél percnek, amelynek a végén lenyűgöző természetességgel jut el a ballada az a-moll zárásig. Az ismétlődő figurákban gazdag Asz-dúr ballada Farkas interpretációjában soha nem merül ki az egyformaságban, mindig újabb és újabb fényt kap minden ismétléssel – hát ilyen, ha az előadó anyanyelvévé teszi a chopini közlésmódot. Például azt, hogy a nem szélsőséges dinamikájú szakaszokat is igen széles, színes spektrumon tálalja. Az f-moll balladából különösen

érződik Farkas Gábor játékán egyfajta szeretet, törődés a hangok iránt. Egyfajta rácsodálkozás, elvarázsoltság, ahogy a szólista Chopinhez viszonyul.

60226366_3318557744836352_4388037248734461952_n-110207.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Gábor Farkas / Facebook)

A négy impromptu egészen más világ, de nem könnyebb. A Fisz-dúr impromptu például kifejezetten törékeny pillanatot örökít meg – Arthur Rubinstein volt ennek a törékenységnek kiemelkedő megmutatója –, Farkas játékában ott van a keménység, férfiasság, amely által ennek az érzékenységnek a bátorsága kiviláglik. Az op. 66-os Fantaisie-impromptu zárja az albumot, Chopin saját „holdfény-dala”. Ernst Oster zenetörténész írja a Holdfény-szonáta és a Fantaisie-impromptu hasonlóságának kapcsán, hogy Chopin megértette Beethovent, annyira, ahogy talán senki más. Farkas Gábor felvételének hallgatása közben eszembe jut, amit a zongoraművész mondott, hogy a lemezfelvétel nem jelenti a művel való találkozás végét.

Ez például egy olyan darab, ami folyamatosan alakul egy előadó fejében – s talán az a jó, ha ez így van. Ez is a megértés egy módozata.

Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, ezt megállapítani azt feltételezné, hogy én tudom, milyen Chopin. De hát nem tudom. Körbejárom újra. Meghallgatom, ha elzongorázzák, lemezre veszik. Tehát inkább azt mondom: Farkas Gáborral értem Chopint. Hát ez is legalább akkora dolog.

Hungaroton, 2019. A lemez adatlapja a kiadó oldalán itt található. A Spotify-előfizetők itt hallgathatják meg a lemezt!

Videó: Farkas Gábor négykezest játszik önmagával

Kapcsolódó

Videó: Farkas Gábor négykezest játszik önmagával

A Steinway Spirio hangszer segítségével Farkas Gábor zongoraművész együtt játszhat saját magával, ráadásul olyan minőségben, amire a korábban nem volt példa.

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

A zongoraművész március végén lett a Steinway Artist cím birtokosa, és a Steinway gondozásában jelent meg új albuma is, melyen Liszt parafrázisai hallhatók. A kritikusok szeretik az albumot.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Jazz/World

Bor és a hazai jazz legjobbjai a Margitszigeti Színházban

Minikoncertekkel, borkóstolással és egy nagyszabású gálával készül a pünkösdi hétvégére a teátrum. A JAZZ és BOR Ünnepe Fesztiválon a hazai jazzélet fiatal tehetségei is bemutatkozhatnak.
Plusz

Készülj a nyárra a Fidelio júniusi számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. júniusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Tetris játék zenéjére írt orgonadarabbal nyert a magyar művészhallgató

A rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán lett az első helyezett. A pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.