Klasszikus

Lemez: Chopin farkastörvények nélkül

2019.08.08. 08:35
Ajánlom
Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, de azt igen, hogy Farkas Gáborral értem Chopint.

Újra egy Chopin-album, és ennek örülni lehet. Az idei termésből Vladimir Feltsman lemeze kifejezetten ínyemre volt, Chen Xue-Hong hatalmas vállalása például a b-moll szonátával új, komoly pianistát helyezett fel a térképre, és persze kiadott egy felvételt Maurizio Pollini is, amit szintén érdemes meghallgatni. Ahogy Farkas Gábor lemezét is, amelyen balladák és impromptuk hallhatók.

De hát Chopin ilyen, megvan a zenéjében az, ami a romantikusok között is kevésben. Mert mindenkinek a zenéjében volt regényesség, fennköltség, melankólia, töméntelen bánat, de Chopin értett leginkább ahhoz, hogy olyan történeteket költsön a zene nyelvén, amelyet legszívesebben újra és újra elmesélne, aki csak hallja. Talán ezért készül olyan sok Chopin-lemez.

Farkas Gábor új lemezén is olyan történetek szerepelnek, amiket újra és újra el akar mesélni minden zongorista.

A lemezbemutató koncertet megelőző napon Farkas Gábor beszélgetett kicsit a sajtóval. Itt kiderült, hogy lehet, hogy Farkas most, pár hónappal a felvételek után, néhány dolgot máshogy mesélne, máshogy játszana, máshogy ütne.

Chopin-Balladak-Impromtuk-Farkas-Gabor-094253.jpg

Farkas Gábor Chopin-lemeze (Fotó/Forrás: Hungaroton, 2019)

Pedig nagyon jól van így is minden. A g-moll ballada a fájdalmas kezdő taktusoktól könnyed csillogásig jut el az első hat percben. Van a visszatérésben (7:00) valami nyugodtabb keserűség, mintha a játékos tudná, hogy ez a bánat is elmúlik egyszer. A nyitódarabban sokszor használt ritardando nem akasztja meg a mondatokat, és az utolsó ütemekben kicsit groteszk, de ujjongó táncra kényszeríti a hallgatót – legalábbis fejben, lélekben. Az F-dúr és az Asz-dúr balladák a lemez legsikerültebb pillanatait hordozzák.

Az F-dúr balladáról érdemes megjegyezni, hogy Robert Schumann-nak dedikálta a szerzője, s Farkas előadásában – aki 2017-ben Schumann-művekből készített lemezt – ezt a zenei rokonságot jól hallom. Ragyogó íve van ennek a hét és fél percnek, amelynek a végén lenyűgöző természetességgel jut el a ballada az a-moll zárásig. Az ismétlődő figurákban gazdag Asz-dúr ballada Farkas interpretációjában soha nem merül ki az egyformaságban, mindig újabb és újabb fényt kap minden ismétléssel – hát ilyen, ha az előadó anyanyelvévé teszi a chopini közlésmódot. Például azt, hogy a nem szélsőséges dinamikájú szakaszokat is igen széles, színes spektrumon tálalja. Az f-moll balladából különösen

érződik Farkas Gábor játékán egyfajta szeretet, törődés a hangok iránt. Egyfajta rácsodálkozás, elvarázsoltság, ahogy a szólista Chopinhez viszonyul.

60226366_3318557744836352_4388037248734461952_n-110207.jpg

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Gábor Farkas / Facebook)

A négy impromptu egészen más világ, de nem könnyebb. A Fisz-dúr impromptu például kifejezetten törékeny pillanatot örökít meg – Arthur Rubinstein volt ennek a törékenységnek kiemelkedő megmutatója –, Farkas játékában ott van a keménység, férfiasság, amely által ennek az érzékenységnek a bátorsága kiviláglik. Az op. 66-os Fantaisie-impromptu zárja az albumot, Chopin saját „holdfény-dala”. Ernst Oster zenetörténész írja a Holdfény-szonáta és a Fantaisie-impromptu hasonlóságának kapcsán, hogy Chopin megértette Beethovent, annyira, ahogy talán senki más. Farkas Gábor felvételének hallgatása közben eszembe jut, amit a zongoraművész mondott, hogy a lemezfelvétel nem jelenti a művel való találkozás végét.

Ez például egy olyan darab, ami folyamatosan alakul egy előadó fejében – s talán az a jó, ha ez így van. Ez is a megértés egy módozata.

Régi zenekritikákban szokás volt ilyet mondani: „Farkas Gábor érti Chopint.” Én ilyet mondani soha nem mernék, ezt megállapítani azt feltételezné, hogy én tudom, milyen Chopin. De hát nem tudom. Körbejárom újra. Meghallgatom, ha elzongorázzák, lemezre veszik. Tehát inkább azt mondom: Farkas Gáborral értem Chopint. Hát ez is legalább akkora dolog.

Hungaroton, 2019. A lemez adatlapja a kiadó oldalán itt található. A Spotify-előfizetők itt hallgathatják meg a lemezt!

Videó: Farkas Gábor négykezest játszik önmagával

Kapcsolódó

Videó: Farkas Gábor négykezest játszik önmagával

A Steinway Spirio hangszer segítségével Farkas Gábor zongoraművész együtt játszhat saját magával, ráadásul olyan minőségben, amire a korábban nem volt példa.

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

A zongoraművész március végén lett a Steinway Artist cím birtokosa, és a Steinway gondozásában jelent meg új albuma is, melyen Liszt parafrázisai hallhatók. A kritikusok szeretik az albumot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Klasszikus ajánló

Koncertsorozatot rendeznek a Nemzeti Múzeum alapítására emlékezve

1802. november 25-én gróf Széchényi Ferenc engedélyért fordult I. Ferenc császárhoz, hogy tudományos gyűjteményét a nemzetnek ajándékozhassa. Az uralkodó hozzájárulását adta, így ezt a dátumot tekintjük a Magyar Nemzeti Múzeum alapítási évének.
Klasszikus ajánló

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.
Klasszikus interjú

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus hír

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.