Klasszikus

Lemondott posztjáról az Operaház főzeneigazgatója

2005.08.18. 00:00
Ajánlom
Petrovics Emil: a karriervágyak eléréséért egyeseknek úgy tűnik, semmi sem drága Lemondott Petrovics Emil, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója. Petrovics Emil nem kívánta kommentálni lemondásának okait, csupán annyit mondott, "a karriervágyak eléréséért egyeseknek úgy tűnik, semmi sem drága." A kulturális miniszter nem érzi kudarcnak a történteket.

– Nem érzem kudarcnak a történteket – elárulta el Bozóki András kulturális miniszter az MNO megkeresésére, ugyankkor jelezte: nem az ő elképzelései valósultak meg. A miniszter hozzátette: Petrovics Emil nem tudott azonosulni az új vezetéssel, ezért kellett távoznia.

Mint ismert: Bozóki András kulturális miniszter egy hónapja nevezte ki az Operaház új főigazgatóját. Hegyi Árpád Jutocsa a csökkentett költségvetés miatt lemondott Szinetár Miklóst váltotta a dalszínház élén. A főigazgató beiktatása után kijelentette, Petrovics Emil főzeneigazgató a helyén marad. A jeles zeneszerző megbízatása 2006 végéig szólt. Hegyi Árpád Jutocsa akkor jelezte azt is, a főzeneigazgatói poszt Petrovics megbízatásának lejárta után megszűnik, és a teendőket a művészeti igazgató látja majd el, a zeneszerzőre pedig tanácsadóként számítanak.

Petrovics Emil nem kívánta kommentálni lemondásának okait, csupán annyit mondott, "a karriervágyak eléréséért egyeseknek úgy tűnik, semmi sem drága." A Népszava úgy tudja, Petrovics lemondásához hozzájárulhatott az új főigazgató által kialakított vezetési struktúra. Ebben a rendszerben az addig második embernek számító főzeneigazgató a művészeti igazgató beosztottja lett volna.

Ismert: az Operaházban áprilisban sztrájkbizottság alakult, mert a támogatások csökkenése miatt a dolgozók veszélyben érezték munkahelyüket. Az egyeztetések során a minisztérium ígéretet tett arra, hogy kiegészíti az alaptámogatást, ha cserébe az intézmény racionalizálja működését. Szinetár Miklós akkor azt írta levélben: az állami támogatás még mindig jóval kevesebb lesz, mint amennyivel 2002-ben a színház vezetését átvette, és ami szükséges jelenlegi programuk végrehajtásához.

Emlékezetes: az évtizedek óta forráshiánnyal küszködő Magyar Állami Operaház többlettámogatásáról 2001 novemberében Orbán Viktor miniszterelnök kabinetje döntött: az addigi 2,4 milliárdos évi apanázst 6,4 milliárdra emelte. A kormányváltást követően a szocialista-szabad demokrata kormány ugyan ígéretet tett, hogy nem csökkentik a költségvetési támogatást, ennek ellenére az első nyáron megkezdődtek az elvonások: előbb 400 millió forintot vontak el, majd a negyedik negyedéves részlet érkezett jelentős hiánnyal. Ezek után több százmilliós „váltót” állított ki a kulturális tárca vezetője, mondván: 2004-ben visszakapja a pénzt az Operaház. Nem így történt, és a közben lefutott két költségvetési év a támogatás folyamatos szűkülését, sok zárolást hozott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?