Klasszikus

Lencsevég: A Vienna Art Orchestra hajóra szállt

2004.10.29. 00:00
Ajánlom
Köd volt múlt szombaton és nyirkos hűvös, a hajóról szinte alig lehetett ellátni a Petőfi-hídig. A barátságtalan idő, nyomott hangulat tetejébe ráadásul még a közönség is csak lazán lézengett az A38 színpada előtt. Persze nem baj, a rossz előérzet akár jó előjel is lehet, ilyenkor szokták az embert atomvillanáshoz hasonló zenei élmények érni.

Sajnos nem ez történt, ehelyett a Vienna Jazz Orchestra kiválóan összegyakorolt, rendesen megszólaló felállásának lehetett tanúja a maroknyi közönség. Ez a sound formailag kifogástalan ugyan, de a koncert egésze meg sem közelítette azt az élményt, amit zenei katarzisnak szoktak nevezni. A tavalyi koncertjük jobb volt – mondják azok a szerencsések, akik nem csak most kapták el a zenekart, hozzám hasonlóan.

Egyszerűen nem értem: minden a helyén volt, a kezdettől a zárásig. Remek rezes szólamokat hallottam, amelyeknek a tagjai szép, eminens sorjában előre jöttek a szólómikrofonhoz, és egyenként is megmutatták zenei és technikai tudásukat. Karakteres hangú énekesnőt láttam-hallottam (Anna Lauvergnac), az ütőhangszeres illusztrálás konvencióktól mentes, invenciózus (Alegre Correa). A programban helyet kaptak az egyes zenészek szűkebb pátriájának helyi zenei színei: a salsa még elment, de a repertoár itt-ott alpesi sramlival vett derékszögű fordulatot, és próbálta azoknak is elnyerni a tetszését, akik nem kedvelnék a big band impozáns, nagyvonalú hangzását. Én úgy gondolom, akik nem kíváncsiak a big bandre, azok nem jönnek el a koncertre; ilyen szempontból, azt hiszem, a poén mellétalált.

Nem ez volt az egyetlen idegen anyag a koncert során, kifejezetten ízléstelenre sikeredett Martin Koller fülsiketítő, szinti–loopos, torzított gitáros (ezúttal a keserű értelemben vett) örömzenéje az első harmadban. Amikor még a színpadi zenészek egyike–másika is befogja a fülét a közönség szeme láttára, akkor nem lehet másra gondolni, mint hogy a zenekar működését nem jelentéktelen, belső szakmai ellentétek nehezítik, amelyek óhatatlanul megjelennek a zenekar művészi teljesítményében.

Mathias Rüegg, a VAO vezetője az ajánló szerint tematikus koncertet szándékozott bemutatni a közönségnek, amelynek zenei anyaga izgalmasan foglalná össze a big band történetének legfontosabb, ikonikus figuráinak stílusát. A Big Band Poesie címet viselő, legújabb program minden darabja egy-egy zenekarvezetőtől vett idézetet kapott mottóul. A koncert közben kerestem ezt a vonalat, mert az ötlet valóban jó. És akár az én tájékozatlanságomra fogjuk, akár a félig kidolgozott koncepcióra, mindkét esetben igaz, hogy a kutatás-fülelés eredménytelen volt: illúzió maradt a darabokban Ellington, Count Basie, Gil Evans vagy Vince Mendoza inspirációjára rátalálni.

A Vienna Art Orchestra nagy feltűnést keltett első tengerentúli turnéja során, 1984-ben a Down Beat kritikusainak díját nyerte a fel nem fedezett tehetségek kategóriájában. Akkor kezdték híresztelni a zenekarral kapcsolatban, hogy a világ egyik legjobb jazz nagyzenekari apparátusa. De mennyire nem szerencsés, ha a magyar sajtóban egyszer azt olvasom a koncert előtt, hogy a VAO Európa legjobb big bandje, a másikban pedig egyenesen a világ legjobbjaként tálalják. Ha innovációból sok is van, profizmusban nem körözi Wynton Marsalis zenekarait, de még Európában is akadnak legalább ilyen színvonalas zenekarok – lásd Jazz Orchestra of the Concertgebouw vagy a legutóbb nálunk fellépett New Cool Collective Big Band, hogy csak a hollandokat említsük. Aztán arról nem is beszélve, hogy a túlzó fokok mindig gyanút ébresztenek, elriasztják a közönség tapasztaltabb felét, és végső soron alighanem károsabbak, mint egy bíráló koncertkritika. Én pedig igazán nem akarok reklámot csinálni ennek a zenekarnak, inkább egyszerűen leírom: a zenészek a rutinos hangszeres tudás birtokában, de kevéssé ihletett állapotban ültek ezúttal a színpadra.

Valahogy évek óta baj van az Őszi és a Tavaszi Fesztivál jazzprogramjaival egyaránt. Érdemes volna igazi karaktert kölcsönözni az egyébként minden más tekintetben színvonalasabb kínálatnak ebből a szempontból is, és jobban odafigyelni arra, hogy kiket és milyen szándékkal hívunk színpadra az egyre igényesebb hazai közönség elé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Vizuál

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hat orosz zeneszerzőt mutat be Szabó Marcell fesztiválja

Budapesten és Debrecenben rendezik meg október 7. és 13. között az Orosz Zenei Fesztivált, amelyen minden koncert egy-egy zeneszerzőt állít a középpontba.
Klasszikus virtuózok

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Klasszikus interjú

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.
Klasszikus kritika

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.
Klasszikus ajánló

Fassang László templomépítésért koncertezik

A Liszt Ferenc-díjas művész jótékonysági orgonaestjét május 19-én tartják a Deák téri evangélikus templomban. A befolyt összeggel a budakeszi evangélikus templom építését támogatják.