Klasszikus

Lencsevég - Nigun: „Standard” (ETNOFON Records, ER-CD 067)

2004.04.13. 00:00
Ajánlom
A Nigun együttes ars poeticájának lényege, hogy főleg a Magyarországról származó hagyományos zsidó zenei repertoárt a jazz artikulációjával – többnyire kvartett keretei között – fogalmazza újra. Az ötletről önmagában is el lehetne beszélgetni, mindenesetre elég jónak tűnik ahhoz, hogy a zenekar immár harmadik éve működjön viszonylagos itthoni sikerekkel.

Figyelemre méltó, hogy a Párniczky András gitáros vezette együttes egymás utáni években jelentette meg két sorlemezét. A második idén jelent meg „Standard” címmel. A Standard szellemes cím egy tematikus lemeznek: a borító tanúsága szerint a zsidó lakodalmi zenészek neveztek így egy meghatározott sorrendben előadott táncfűzért, amelynek tempója, üteme és hangulata is kötött volt. A lemezen is szerepel egy ilyen háromrészes szvit, amelynek egyes forrásai más-más területekről származnak. Ez és a lemez többi darabja is standard jazzformákban szólal meg, lassú vagy középgyors szvingre, gyors bebopra lehet itt-ott ismerni. És természetesen a szólisták – elsősorban Párniczky és Bacsó – rögtönzései is alapvetően a tradicionális jazz hangvételében zajlanak. A lemez címe nyomán szívesen várnánk a zenének is ezt a fajta többrétegűségét. A lemez tartalma azonban nagyjából alternatív témák konvencionális kibontása, vagyis a zsidó dallamokra való improvizálás jazz-ritmusszekció támogatásával.

Nagyon szeretem és becsülöm Bacsó Kristóf játékát, aki nem máshol, mint a jazz egyik fellegvárában, a bostoni Berklee College of Music-on végzett ösztöndíjasként. Nagyon sajnálom, hogy a két másik szaxofonos, aki a Nigunhoz kötődik – Vázsonyi János és Váczi Dániel – egyáltalán nem szerepel ezen a felvételen. A Nigun valamennyi tagja nagyon tehetséges fiatal zenész, külön kiemelve természetesen a zenekar vezetőjét, a gitáros Párniczkyt, akinek hangszeres soundja telt és érett, de olykor még határozottan és túlzottan a nagy elődöket idézi. Néhány pillanatában Pat Metheny egyik korai albumának, a 80/81-nek a „lelkére” véltem ráismerni, aminek perpillanat nem tudom, hogy inkább örüljek, vagy lelombozódjak. Az általános benyomásom az a „Standard” zenéjéről, hogy az igazi, mélyről jövő, a közönséget megmozgató invenció ezúttal elkerülte az előadókat.

A Nigun együttes tagjai: Párniczky András (gitár), Bacsó Kristóf (alt- és szoprán szaxofon), Nagy Péter (bőgő), Gavallér Csaba (dobok, dumbuka).

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.