Klasszikus

Lencsevég – The Gipsy Kings: Roots

2004.04.24. 00:00
Ajánlom
Ha engem egy amerikai producer próbál győzködni arról, hogy milyen jó a spanyol zene… nos, legalábbis nem veszem komolyan. Elismerem, Kuba közel van az USA-hoz, kicsit talán már része az ő kultúrájuknak is. Bár Kubában is spanyolul beszélnek, de az amerikai és az európai latin zenéket, stílusokat nem csak egy óceán választja el egymástól.

Erre gondoltam, amikor néztem a lemez producerének, Craig Streetnek a hihetetlen nagy arcú nyilatkozatát a CD-hez mellékelt DVD-ről. Az új lemez ugyanis multimédiát is tartalmaz, amelyen szűk negyedórában látható az együttes próba közben, a lemezfelvétel során. A Roots című lemez szám szerint a tizenhatodik a sorban, rajta tizenhat vadonatúj Gipsy Kings nóta. Bár az együttes európai roma zenészekből áll, akik Franciaországban és Spanyolországban nőttek föl, de mai hangját mégis az amerikai ízlés formálta. A Gipsy Kings akkor körözte le a hasonszőrű spanyol zenészek százait hírnévben, amikor hagyta, hogy azok többszörösen lekörözzék – zenében. Fura egy helyzet az, amikor egy óriási zenekultúrából akkor emelkedik világsztárrá valaki, ha annak a sramlivá butított változatával rukkol elő. A spanyol zene annyira sokoldalú és annyira virtuóz, olyan erős a mezőny, hogy a kívülálló számára csupán halandzsanyelv az autentikus játék. Persze a lemezkiadók többnyire nem a tolmácsokat (értsd: az univerzális művészeket) szerződtetik, hanem azokat, akik egy fantasztikus zenei nyelvből csak annyit ismételgetnek, hogy „szia, hogy vagy?”. A Gipsy Kings esetében ez annyit jelent: minden második szám Umm-ca-Umca, Umm-ca-Umca, olé-olé, tapsi-tapsi.

A Gipsy Kings akkor találta meg az aranytojást tojó tyúkot, amikor elhatározta, hogy a flamenco popváltozatára redukálja a repertoárt. Ez az úgynevezett Sevillana, amely olyan Gipsy Kings-örökzöldeknek adott alaplüktetést, mint például a Bamboleo vagy a Djobi Djoba. Persze mindez nagyon jó – egyszer. Hiszen minden, ami flamenco, csak egyszer lobog igazi tűzzel. Pont ezért tud akkora lángon égni – egészen elhamvadó zenei áldozat. Ez a duende, a flamenco szelleme, amiről oly frappánsan fogalmazott a múlt század elején a spanyol költő, Federico Garcia Lorca.

Ezért oly nehéz spanyol zenéből jó felvételt készíteni. És ez az, ami rég nincs már meg a Gipsy Kingsben. Helyette vannak agyonnyúzott klisék, álvirtus sakál-vokál, hamis érzelgősség, olcsó melodráma. Egy vitriolos hangú kritikus egyszer azt írta valamelyik hasonló produkcióra: „Ez giccs, kisfiam! Ilyet legföljebb a kerti törpék birodalmában követhetsz el.” Én nem szívesen veszem át ezt a megjegyzést, amely azóta már szállóigévé vált. Egyrészt a Gipsy Kings mögött több van már annál, semmint hogy így lehessen őket emlegetni. Már csak az életkoruk miatt is illetlenség volna. De azt azért szeretném tudni: hány bőrt akarnak még lehúzni azok a bizonyos amerikai úriemberek erről az együttesről, erről a műfajról? És ha mindezt megteszik, ha így megerőszakolnak egy ekkora kultúrát: miért kötik még ráadásul a mi orrunkra? Miért nem kezelik magánügyként a tengerentúlon, ahol ennek még van piaca, ahol – távol a cigányok szekereitől, lakókocsijaitól – még elhiszik az emberek, hogy a spanyol romák ezt tényleg komolyan gondolják?

Ha választ nem is kapok ezekre a kérdésekre, abban egészen biztos vagyok, hogy a Gipsy Kings csodái nem a mikrofon előtt történnek meg, hanem otthon, a tábortűz körül.

(The Gipsy Kings: Roots; Sony Music, 5153293)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.