Klasszikus

Lencsevég – Winand Gábor és Gadó Gábor műhelykoncertje

2005.04.13. 00:00
Ajánlom
Vizionárius alkatú művészek a magyar zenében igazán kevesen vannak. Gadó Gábor közéjük tartozik. Fő ihletforrása a pravoszláv misztika, de gyakorlatilag minden szellemi áramlatra fogékony, ami a keleti hatásokat összeköti Európával.

A BMC Records által szervezett szűk körű koncertre a Fogadó galériáján került sor. Igazi kamarakoncertre készültek az előadók, amelynek keretében lehetőség nyílik a kísérletezésre. A koncert anyaga többnyire új szerzeményekből állt (a zenekar a minap készítette el soron következő lemeze felvételeit), amelyek között ismét rácsodálkozhattunk néhányra, amelyek Gadó elképesztő transzcendens, éteri soundját idézik, elrugaszkodva a jazz régi, bizonyos szempontokból avítt hagyományaitól, ugyanakkor idézve legjobb, eleven vívmányait. A zenekarvezető gitárhangja viszonylag statikus, kevésbé a zene fizikai szférájával, hangszínekkel, frekvenciákkal próbálkozik, mint inkább azzal, hogy a meglévő eszközkészlet – egy félakusztikus jazzgitár és egy hozzákapcsolt hangerő-effekt – segítségével kifejezze érzelmi és intuíciós skálájának a lehető legszélesebb horizontját. Ebből a szempontból természetesen előadásmódja, zeneszemlélete 100% művészet.

Nem más a helyzet Winand Gábor esetében sem. Különleges énekhangja, intonációs technikája eleve predesztinálja a Gadóval való együttműködésre, egyfajta szemlélődő előadásmód követésére. Kettejük együttműködéséről nem röstellem leírni, hogy a magyar jazz egyik legmagasabb szintű kiteljesedésének tartom, amiről már sok szó esett a BMC Recordsnál megjelent sorlemezeik kapcsán. Ehhez hozzájárult Gadó széleskörű műveltsége, kapcsolata a társművészetekkel, elsősorban az irodalommal és a filmművészettel. De kétségtelenül jót tett neki az aktív együttműködés a nyugat-európai avantgárd áramlatokkal, és ilyen szempontból jelentős a szerepe a zenekart alkotó francia szaxofonos szólistának (Matthieu Donarier) és ritmusszekciónak (Sebastien Boisseau – bőgő, Joe Quitzke – dobok). A mostani koncert nagy felfedezése a szárnykürtön megszólaló Airelle Besson. A hölgy fiatal kora ellenére is rendkívül kidolgozott, míves hangszeres stílussal rendelkezik, amely annyira folyékonyan, tisztán képes megszólalni a szólórészekben, mintha kottából olvasná (külön leellenőriztem, Besson valóban improvizál.)

A zenekar koncertjével kapcsolatban érdekes volt tapasztalni, hogy ezúttal jóval nyíltabb, több alkalommal is a szabad improvizáció irányába mutató produkciókat hallhatott közönség, amivel szemben állnak Gadó olykor hihetetlen szigorral fegyelmezett lemezfelvételei. Gadót úgy ismerheti meg a közönség, mint Bartók kompozíciós módszerének egyik leghűbb követőjét a jazzben és ugyanakkor legtermékenyebb továbbfejlesztőjét. Rendkívül kiforrott elképzelésekkel szólalnak meg a kompozíciók, ám a szigor néha a szabad intuíció kibontakoztatását követeli meg a vezetőtől és az együttes többi tagjától egyaránt – most is akadtak pillanatok, amikor Gadó látványos szenvedéllyel instruálta a többieket a színpadon egyik pillanatról a másikra.

Aki tanúja akar lenni a zenei alkotófolyamatnak a színpadon, amely kreativitását tudatos építkezésből és intuíciókból egyaránt meríti, annak feltétlenül érdemes figyelni Gadó Gábor és Winand Gábor közös koncertjeire. Gadó élete felét Párizsban tölti, a francia közönség pedig aranyba foglalja valamennyi lemezét – érdemes hát figyelnünk budapesti fellépéseinek ritka alkalmait.

(2005. április 6. 20:00 Millenáris Fogadó – Winand Gábor és Gadó Gábor műhelykoncertje; km.: Winand Gábor (ének), Gadó Gábor (gitár), Matthieu Donarier (tenorszaxofon, baszusklarinét), Airelle Besson (szárnykürt), Sebastien Boisseau (bőgő), Joe Quitzke (dobok)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.