Klasszikus

Lencsevég – Winand Gábor és Gadó Gábor műhelykoncertje

2005.04.13. 00:00
Ajánlom
Vizionárius alkatú művészek a magyar zenében igazán kevesen vannak. Gadó Gábor közéjük tartozik. Fő ihletforrása a pravoszláv misztika, de gyakorlatilag minden szellemi áramlatra fogékony, ami a keleti hatásokat összeköti Európával.

A BMC Records által szervezett szűk körű koncertre a Fogadó galériáján került sor. Igazi kamarakoncertre készültek az előadók, amelynek keretében lehetőség nyílik a kísérletezésre. A koncert anyaga többnyire új szerzeményekből állt (a zenekar a minap készítette el soron következő lemeze felvételeit), amelyek között ismét rácsodálkozhattunk néhányra, amelyek Gadó elképesztő transzcendens, éteri soundját idézik, elrugaszkodva a jazz régi, bizonyos szempontokból avítt hagyományaitól, ugyanakkor idézve legjobb, eleven vívmányait. A zenekarvezető gitárhangja viszonylag statikus, kevésbé a zene fizikai szférájával, hangszínekkel, frekvenciákkal próbálkozik, mint inkább azzal, hogy a meglévő eszközkészlet – egy félakusztikus jazzgitár és egy hozzákapcsolt hangerő-effekt – segítségével kifejezze érzelmi és intuíciós skálájának a lehető legszélesebb horizontját. Ebből a szempontból természetesen előadásmódja, zeneszemlélete 100% művészet.

Nem más a helyzet Winand Gábor esetében sem. Különleges énekhangja, intonációs technikája eleve predesztinálja a Gadóval való együttműködésre, egyfajta szemlélődő előadásmód követésére. Kettejük együttműködéséről nem röstellem leírni, hogy a magyar jazz egyik legmagasabb szintű kiteljesedésének tartom, amiről már sok szó esett a BMC Recordsnál megjelent sorlemezeik kapcsán. Ehhez hozzájárult Gadó széleskörű műveltsége, kapcsolata a társművészetekkel, elsősorban az irodalommal és a filmművészettel. De kétségtelenül jót tett neki az aktív együttműködés a nyugat-európai avantgárd áramlatokkal, és ilyen szempontból jelentős a szerepe a zenekart alkotó francia szaxofonos szólistának (Matthieu Donarier) és ritmusszekciónak (Sebastien Boisseau – bőgő, Joe Quitzke – dobok). A mostani koncert nagy felfedezése a szárnykürtön megszólaló Airelle Besson. A hölgy fiatal kora ellenére is rendkívül kidolgozott, míves hangszeres stílussal rendelkezik, amely annyira folyékonyan, tisztán képes megszólalni a szólórészekben, mintha kottából olvasná (külön leellenőriztem, Besson valóban improvizál.)

A zenekar koncertjével kapcsolatban érdekes volt tapasztalni, hogy ezúttal jóval nyíltabb, több alkalommal is a szabad improvizáció irányába mutató produkciókat hallhatott közönség, amivel szemben állnak Gadó olykor hihetetlen szigorral fegyelmezett lemezfelvételei. Gadót úgy ismerheti meg a közönség, mint Bartók kompozíciós módszerének egyik leghűbb követőjét a jazzben és ugyanakkor legtermékenyebb továbbfejlesztőjét. Rendkívül kiforrott elképzelésekkel szólalnak meg a kompozíciók, ám a szigor néha a szabad intuíció kibontakoztatását követeli meg a vezetőtől és az együttes többi tagjától egyaránt – most is akadtak pillanatok, amikor Gadó látványos szenvedéllyel instruálta a többieket a színpadon egyik pillanatról a másikra.

Aki tanúja akar lenni a zenei alkotófolyamatnak a színpadon, amely kreativitását tudatos építkezésből és intuíciókból egyaránt meríti, annak feltétlenül érdemes figyelni Gadó Gábor és Winand Gábor közös koncertjeire. Gadó élete felét Párizsban tölti, a francia közönség pedig aranyba foglalja valamennyi lemezét – érdemes hát figyelnünk budapesti fellépéseinek ritka alkalmait.

(2005. április 6. 20:00 Millenáris Fogadó – Winand Gábor és Gadó Gábor műhelykoncertje; km.: Winand Gábor (ének), Gadó Gábor (gitár), Matthieu Donarier (tenorszaxofon, baszusklarinét), Airelle Besson (szárnykürt), Sebastien Boisseau (bőgő), Joe Quitzke (dobok)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.