Klasszikus

Lendvay József: „A prímás dolga az is, hogy virtuóz legyen”

2019.02.26. 09:35
Ajánlom
Március 9-én a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel a Zeneakadémián Lendvay József hegedűművész, a virtuóz repertoár egyik legszakavatottabb tolmácsolója, aki annak idején elnyerte a Paganini-díjat is. Cigányzene és virtuozitás is szóba került beszélgetésünkben.

Nem először szólistája a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak. Milyen viszonyt ápol az együttessel?

Szerencsés helyzetben vagyok, hogy tulajdonképpen állandóan olyan dolgokat, projekteket vállalok csak el, amiket szeretek. Ha valami nem tetszik, azt nem csinálom. A Liszt Ferenc Kamarazenekarral való kapcsolatom többrétegű, hiszen egyrészt régi barátok, kollégák ülnek az együttesben, akikkel együtt töltöttem a gyerekkoromat, másrészt ehhez hozzájön még az is, hogy gyerekkorom óta felnézek a Liszt Ferenc Kamarazenekarra. Valóban, több koncerten játszottunk már együtt különböző műveket és mindig öröm velük játszani. Az pedig csak hab a tortán, ha Budapesten, ráadásul a Zeneakadémia nagytermében koncertezhetünk együtt, szóval nagyon várom ezt a legközelebbi találkozást.  

A zenekari munka, a koncertmesterség sem ismeretlen tevékenység az ön számára a Nemzetek Zenekarában folytatott munkája miatt. Nyilván ez egy másabb szerepkör, mint szólistának lenni. Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy jó koncertmesternek, illetve egy jó szólistának? Milyen jellegű az egyik, illetve a másik felelőssége?

Mint minden más szakmában, itt is fontos az, hogy jó legyen a légkör a csapatban, az együttesben. Mivel közösen hozunk létre zenét, azt közösen adjuk át a közönségnek, ezért nagyon fontosnak tartom, hogy mindenki ugyanazért a célért dolgozzon és nagyon szeresse a zenét. Ez teljesen kortalan, hiszen fiatal tanulókkal is ugyanúgy lehet jó koncerteket csinálni, mint profikkal. Sőt, néha arra is van példa, hogy túl profiknál megszűnik a zene szeretete, aminek köszönhetően kevésbé lesz jó a közös munka.

A szólista általában a karmesterrel dolgozik együtt, és ha megfelelő az együttműködés, akkor az nagyon gyümölcsöző tud lenni, de ha nincs karmester, akkor ezek a feladatok a koncertmesterre hárulnak. Azonban még ezen belül is más feladat egy nagyzenekarban koncertmesterkedni – hiszen több dologra kell figyelni –, mint egy kamarazenekarban, de nagyon lényeges az egymásra figyelés.

A szólistának ezzel szemben kicsit szabadabb az élete, de én például csinálom ezt is, azt is, mert nagyon szeretem.

Saint-Saëns és Waxman virtuóz slágerdarabjai szólalnak meg a műsorban, valamint Weiner I. Divertimentója kissé átdolgozva. Hogyan alakult ki a közös műsor, illetve mit jelent a Weiner-divertimentónál a társszerzőség?

A Waxmant nagyon ritkán játsszák, illetve amikor játsszák, akkor is inkább csak zongorával szokták, maximum szimfonikus zenekarral. A kamarazenekari változat egy eredeti verzió, amely Waxman unokájának a birtokában van. Nagyon vigyáznak rá, nehéz megszerezni a mű kottáját, de úgy tűnik, nekünk sikerült. Szerintem különleges színfoltja lesz a hangversenynek.

A Weiner esetében a társszerző kifejezés azért kicsit erős: az erdélyi népzene inspirálta Weinert, így ezt az inspirációt szeretnénk mi is valahogyan a jelenbe visszahozni, vagyis úgy tenni, mintha nem egy komponált művet játszanánk, ami stilizált táncokat tartalmaz, hanem jobban hangsúlyozni magát a stílust. Az előadás során a dolgok átszervezése nem igazán bonyolult, mindössze annyit fogunk csinálni, hogy az első hegedű szekcióját átültettük szóló hegedűre. Amúgy számos verziója van a darabnak, hiszen többek között hallottam már kvartetten, kamarazenekaron is, de így, prímással és kamarazenekar kísérettel még nem igazán hangzott el.

Ha jól értem, akkor népiesebb, improvizatívabb lesz a szóló anyag?

Valahogy úgy: táncosabbak, hegyesebbek lesznek a ritmusok, de ezek inkább díszítések lesznek, az eredeti kottaképhez hűek maradunk. Átiratnak nem mondhatjuk.

József-Lendvay

Lendvay József

Híres cigányzenész családból származik, klasszikus zenei képzettséget kapott, de úgy tűnik, ez a két stílus jól megfér a művészetében, sőt közel áll Önhöz a népzene és a világzene is. Mi az, amit, a cigányzenei örökség hozzátesz a klasszikusokhoz, illetve fordítva? 

Azt hiszem, hogy a cigányzene eléggé tág fogalom, hiszen majdnem minden országban más a cigányok zenéje, az ország mindig kicsit alakít a stíluson. Ami összeköti ezt az egészet, az az elhivatottság, illetve az, hogy sok mondanivalója van ennek a muzsikának, egy igazán érdekes életérzést tud adni. Ez a fajta előadásmód ráadásul valahol beleivódott a lelkünkbe. Mint minden népzenének, különleges technikai megoldásai vannak, gondoljunk csak az ír népzenére, az amerikai grasshopperre vagy akár a román népzenére. Fantasztikus technikai elemeket használ a cigányzene is, amiket nagyon jól lehet használni a klasszikus zenében is.

Népzenei ismereteim alapján feltételezem, itt is más a vonókezelés, a hegedűtartás.

Természetesen, de maga a zenei anyag sem kívánja meg a tökéletes tartást, a klasszikus zenében viszont elengedhetetlen, hogy mintegy akadémikusan megtervezett módon, pontosan fogják és használják a vonót és a hegedűt.

Neve szinte összeforrott a virtuóz szerzőkkel, zenékkel, különösen Paganini művészetével. Hogyan viszonyul ehhez a repertoárhoz?

Engem ezek már gyerekkoromban nagyon vonzottak, mindig is szerettem ezekkel a zenékkel foglalkozni és mindig is felnéztem erre a fajta zsonglőrszerű hegedűhasználatra.

De a cigányzene is nagyon hasonló, hiszen a prímás dolga is az, hogy hangszerkezelése igen virtuóz legyen. Természetesen játszom sok minden mást is, csak az emberek szeretnek kapni egy-két ismert darabot ebből a repertoárból.

Prom55_CR_BBCChrisChristodoulou_3-074508.jpg

Apja és fia: ifj. Lendvay József és Lendvai Csócsi József a Fesztiválzenekarral és Fischer Ivánnal (Fotó/Forrás: Chris Chistodoulou / BBC)

Gyakran szokták a virtuóz darabokra mondani, hogy üresek és magamutogatók. Ön mit gondol erről?

Az üresség az előadásmódból jöhet.

A „magamutogatót” nem tudom értelmezni, hiszen a szólistának ez az eltorzult én-tudata valahol szükséges. Nem magamutogatás, hanem inkább a másnak mutatás lehet érdekes. A mutatványok mindig izgalmasak. 

Németországban él, de szerencsére itthon is hallhatjuk időnként. Bár átlagos napról egy zenész életében nem beszélhetünk, mégis mostanában mik a fókuszpontok az életében a feladatok, illetve a repertoár tekintetében? És milyen gyakran sikerül hazalátogatni?

Próbálok jönni, amilyen gyakran lehet. Zenei tekintetben pedig valóban sokféle dolog történik az életemben, és természetesen ezek közül mindig a legközelebbi a legfontosabb.

Tanítani is szokott?

Sokan szeretnék, hogy tanítsak, ez igazából most kezdődik az életemben, de nekem is van három gyerekem, így nem olyan egyszerű még a tanításra is időt szakítani, de természetesen megpróbálok.

A koncertre a Zeneakadémia oldalán vásárolhat jegyet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.