Klasszikus

Ligeti György nem szerette volna, ha hallaná ezt a művét

2017.04.12. 09:05
Ajánlom
A Román concerto a zeneszerző egyik korai műve, amely most igényes és szép előadásban került fel a YouTube-ra. Ennek apropóján írunk róla.

Ez az utolsó kompromisszumom, de egészen meglepő módon – jó és rossz egyszerre

– mondta a Román concertóról Ligeti György, akinek külföldre távozása előtt semmi lehetősége nem volt, hogy újító zenei nyelven írjon – vagy egyáltalán mélyére hatoljon annak az új zenei nyelvnek, melyet később, 1956 után alakított ki. Budapesten élve többnyire kórusműveket írt, a merészebb kompozíciók azonban rendre megakadtak a cenzúra szűrőjén.

A Román concertót Ligeti az ötvenes évek elején írta, és modellje Enescu I. román rapszódiája lehetett, és a román cigányzenekarok káprázatos energiája ihlette. Furcsa és érthetetlen módon – bár ezzel kapcsolatban a zeneszerző visszaemlékezései is homályosak –

a concertót így sem ítélték megfelelőnek a cenzorok.

Ligeti úgy emlékezett, hogy a finálé lélegzetelállító tempóját és a vége felé hallható kificamodott ritmusokat és szemtelen félhang-disszonanciákat ítélték bomlasztónak. Arra sem emlékezett pontosan Ligeti, hogy bemutatták-e a darabot, melyet végül csak a 60-70-es években rekonstruáltak szólamokból. Az elutasítás mindenesetre érzékenyen érintette, és pár évvel később el is hagyta az országot.

Érdekes módon pár évtizeddel

később Ligeti volt az, aki meg akarta akadályozni a mű forgalomba hozatalát.

A Schott kiadó megvette a rekonstruált anyagot a kilencvenes években, a zeneszerző pedig attól tartott, hogy a zenekarok ezt a könnyebben játszható művet fogják választani az érett és nehezebb darabok helyett. Végül a kotta megjelent, és Ligetinek igaza lett: egy 2007-es statisztika szerint a mű a zeneszerző egyik legtöbbet játszott darabja, melyet csak a Hegedűverseny , a Lontano és a Kamaraverseny előz meg.

A felvételen a bécsi Belvedere Zeneakadémiájának Zenekara és a Weimari Liszt Egyetem Tehetségeinek Zenekara játszik, vezényel Joan Pagès Vals.
Felhasznált irodalom
Richard Steinitz, Ligeti György – A képzelet zenéje. Editio Musica. Bp., 2016. pp. 40-42.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus ajánló

Olaszországban turnézott az Anima Musicae

Milánóban és Torinóban is vastapssal jutalmazta az olasz közönség az Anima Musicae Kamarazenekar előadásait, melyeken Takács-Nagy Gábor vezényletével és Balázs János zongoraművész szólóival Liszt és Bartók művei hangoztak el.
Klasszikus hír

Rangos amerikai építészeti díjat nyert a Magyar Zene Háza

Az idén januárban átadott épület számos európai elismerés után a tengerentúlon is sikert aratott, az Architecture MasterPrize versenyén díjazták a Liget projekt ikonikus épületét.