Klasszikus

Ligeti György nem szerette volna, ha hallaná ezt a művét

2017.04.12. 09:05
Ajánlom
A Román concerto a zeneszerző egyik korai műve, amely most igényes és szép előadásban került fel a YouTube-ra. Ennek apropóján írunk róla.

Ez az utolsó kompromisszumom, de egészen meglepő módon – jó és rossz egyszerre

– mondta a Román concertóról Ligeti György, akinek külföldre távozása előtt semmi lehetősége nem volt, hogy újító zenei nyelven írjon – vagy egyáltalán mélyére hatoljon annak az új zenei nyelvnek, melyet később, 1956 után alakított ki. Budapesten élve többnyire kórusműveket írt, a merészebb kompozíciók azonban rendre megakadtak a cenzúra szűrőjén.

A Román concertót Ligeti az ötvenes évek elején írta, és modellje Enescu I. román rapszódiája lehetett, és a román cigányzenekarok káprázatos energiája ihlette. Furcsa és érthetetlen módon – bár ezzel kapcsolatban a zeneszerző visszaemlékezései is homályosak –

a concertót így sem ítélték megfelelőnek a cenzorok.

Ligeti úgy emlékezett, hogy a finálé lélegzetelállító tempóját és a vége felé hallható kificamodott ritmusokat és szemtelen félhang-disszonanciákat ítélték bomlasztónak. Arra sem emlékezett pontosan Ligeti, hogy bemutatták-e a darabot, melyet végül csak a 60-70-es években rekonstruáltak szólamokból. Az elutasítás mindenesetre érzékenyen érintette, és pár évvel később el is hagyta az országot.

Érdekes módon pár évtizeddel

később Ligeti volt az, aki meg akarta akadályozni a mű forgalomba hozatalát.

A Schott kiadó megvette a rekonstruált anyagot a kilencvenes években, a zeneszerző pedig attól tartott, hogy a zenekarok ezt a könnyebben játszható művet fogják választani az érett és nehezebb darabok helyett. Végül a kotta megjelent, és Ligetinek igaza lett: egy 2007-es statisztika szerint a mű a zeneszerző egyik legtöbbet játszott darabja, melyet csak a Hegedűverseny , a Lontano és a Kamaraverseny előz meg.

A felvételen a bécsi Belvedere Zeneakadémiájának Zenekara és a Weimari Liszt Egyetem Tehetségeinek Zenekara játszik, vezényel Joan Pagès Vals.
Felhasznált irodalom
Richard Steinitz, Ligeti György – A képzelet zenéje. Editio Musica. Bp., 2016. pp. 40-42.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.