Klasszikus

Ligeti György zongorista múzsája egy francia férfi

2018.01.17. 10:57
Ajánlom
Budapestre érkezik Pierre-Laurent Aimard, aki Ligetivel, Kurtággal és Eötvös Péterrel is többször dolgozott együtt. A kortárs zene avatott játékosa most Beethovent és Prokofjevet játszik a Cziffra Fesztiválon.

Pierre-Laurent Aimard nevét nekünk, magyaroknak meg kell jegyeznünk: azon ritka zongoristák közül való, aki képes volt a 153 kis darabból álló Mikrokozmosznak, Bartók művének szentelni egy teljes koncertet, másrészt ez a francia művész Ligeti György zongoraműveinek legavatottabb tolmácsolója.

Pierre-Laurent Aimard

Pierre-Laurent Aimard (Fotó/Forrás: Cziffra Fesztivál)

Lyonban született 1957-ben, majd a párizsi Conservatoire-ban, illetve Londonban kezdett tanulni. Megismerkedett Olivier Messiaen-nal, akinek a felesége, Yvonne Lorid a konzervatóriumban tanára volt. Mégpedig egy rendkívül nyitott zongoratanár, és a fiatal Aimard fogékony volt mindenre: „Szenvedélyesen kíváncsi voltam a zenére” – mondta később. –

És imádtam az új zenét, úgy olvastam a kottát, mint a regényeket, az összes zsebpénzemet ezekre költöttem.

Először Beethovent vettem, aztán Boulez II. szonátáját, és még egy csomó hihetetlen komplex művet.”

1973-ban megnyerte a Messiaen-versenyt, amelynek különlegessége, hogy a versenyzők a kortárs repertoárból játszhatnak. Hogy mennyire jól ment Aimard-nak már tizenhat évesen is a modern, azt jól jelzi, hogy három évvel később (!) már Pierre Boulez híres kortárszenei együttesének, az Ensemble intercontemporain-nek első zongoristája volt. Közben Alfred Brendel azt mondta róla, hogy „ez a fiatalember olyan, mint én voltam”.

Kurtág, Stockhausen, Carter, Boulez és George Benjamin mind dolgoztak vele együtt, de a legfontosabb talán Ligeti György, akinek az összes zongoraművét lemezre vette. Kurtág kilencvenedik születésnapján eddig be nem mutatott zongoraműveket játszott a mestertől, de ugyanezzel az alázattal „bányászta elő” Elliot Carter utolsó műveit is.

Ligeti és Aimard

Ligeti és Aimard (Fotó/Forrás: tumblr / composersdoingnormalthings)

Az alábbi fotón Ligeti György egy palack vízzel önti le Pierre-Laurent Aimard-t, de Ligeti akkora zeneszerző, hogy Aimard ezt is elnézi neki. Komoly-zene?

2009-től 2016-ig a Benjamin Britten által alapított Aldeburgh-i Fesztivál művészeti vezetője volt, ahol – de hiszen erre szerződtették! – több rendhagyó koncertet és sorozatot is megvalósított. Nagy sikert aratott A fúga művészeté­nek zongorafelvételével, amelyen hatalmas precizitással próbálta közelíteni a zongora hangját a csembalóéhoz. ECHO-Klassik és Grammy-díjas, tavaly pedig megkapta a negyedmillió euróval járó Siemens-díjat.

A Cziffra Fesztiválon Aimard nem kortárs műveket fog játszani, ennek ellenére mégis fontos, hogy a legújabb zenéhez fűződő viszonyáról beszéljünk:

a kortárs zenére hangolt fülekkel ugyanis Aimard máshogy hallja, máshogy érzi a klasszikus darabokat is.

Beethoven Hammerklavier-szonátáját halljuk az első műsorrészben, majd Prokofjev Szarkazmusok c. sorozatát, Obukhov Revelation című művét és Szkrjabin két szonátáját. – A műsor tehát különlegesnek ígérkezik, már-már riasztónak a felületes zenehallgató számára. A Hammerklavier a bonni mester legnehezebb és leghosszabb szonátája, amelyben annyi ellenpont van, hogy az már Bach zenéjével vetekszik, és olyan díszítések, amelyek megelőlegezik Chopint. A három orosz szerző – Profokjev, Obukhov és Szkrjabin – olyan műveit választotta Aimard, amelyek alig hangzanak el koncertteremben. Főleg, ami az egyébként ismert Szkrjabint illeti: ő volt az a figura, aki már a 19. században eljutott az atonalitásig és a politonalitásig, és aki jó száz évvel ezelőtt feltalálta a multimédiát és az 5-D-s előadást (a Misztérium c. zongoraciklussal). Hogy is mondta Aimard (amúgy épp Ligeti kapcsán)? „Az extrém zenét extrém módon kell játszani.”

Február 22-én 19:30-tól Aimard a Cziffra Fesztiválon fog játszani a Zeneakadémia nagytermében.

Műsor: Beethoven: B-dúr szonáta, op. 106 (Hammerklavier) / Prokofjev: Szarkazmusok / N. Obukhov: Revelation / Szkrjabin: 10. szonáta, 5. szonáta

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Dubóczky Gergely: Rajongok Ives elképesztően ötletgazdag szemléletéért

A kísérletező zeneszerző, Charles Ives két karmestert is foglalkoztató IV. szimfóniája először hangzik fel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A mű második karmesterével, Dubóczky Gergellyel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„Mindig is furcsának találtam, miért nincs magyar szín Az ember tragédiájában” – beszélgetés Gyöngyösi Leventével

Gyöngyösi Levente Tragoedia Temporis című alkotásáról beszélgettünk, mely a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjat is nyert. A darab első felvonása április 12-én hallható a Müpában, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek kereteiben.
Klasszikus ajánló

A mozdulatok költészete – kezdődik a Pastorale-sorozat

A Pastorale családi előadás-sorozat a 2023-as évadban is a Pesti Vigadó Dísztermében, a Szent István Filharmonikusok és a Magyar Művészeti Akadémia közös rendezésében valósul meg. A 2023-as sorozat nyitókoncertje A mozdulatok költészete címmel, a Táncművészeti Egyetem közreműködésével mutat be egy különleges zenei világot.
Klasszikus gyász

95. életévében elhunyt Párkai István kóruskarnagy

A Kossuth- és Liszt-díjas kóruskarnagy, a nemzet művésze, a Zeneakadémia karmester és karvezető tanszékének egykori tanszékvezető tanára 1963-ban alapította meg a Liszt Ferenc Kamarakórust, amelynek harminc évig vezető karnagya volt.
Klasszikus hír

Fesztivállal és versennyel emlékeznek Tallér Zsófia zeneszerzőre

Tallér Zsófia elismert zeneszerző, tanár 2021-ben hunyt el, nagy űrt hagyva maga után a magyar kulturális életben. Emlékére idén tavasszal először szervezik meg hagyományteremtő céllal a Sofianetta Fesztivált.